[web-fonts] Condensed?

// ben dringend op zoek naar een web-font (arial, times, verdana, trebuchet ms,...) dat er ietwat condensed uit ziet.

• Iemand een idee?
  • Welke webfonts gebruiken jullie?

// thanx!

meestal gebruik ik de standaard systeemletters zoals de verdana en arial voor het web. Zelden een condensed-versie vanwege de leesbaarheid op het scherm.

Er zijn behoorlijk wat sites die gratis fonts ter beschikking stellen. Google maar eens op ‘free fonts’.

met css kun je de bestaande webfonts aanpassen/condensed maken meer info: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#select

Als je een condensed lettertype wil, kun je ook voor Arial Narrow gaan, standaard onderdeel van de meeste Office-pakketten. Specificeer gewoon:

font-family: Arial Narrow, Univers Condensed, sans-serif;

Met een regel als hierboven pakt de browser eerst Arial Narrow, als alternatief Univers Condensed en als laatste uitvalsmogelijkheid het standaard schreefloze lettertype zoals in het systeem opgeslagen. Voor Mac is dit meestal Helvetica, voor Windows Arial.

Je kunt nog andere condensed varianten bijplakken als je wil.

Ik weet dat je hiermee altijd enige speling houdt en het niet volledig hebt afgetimmerd: welkom bij webdesign… :smiley:

[quote:125117e0f4="Umbwungi"]Specificeer gewoon:

font-family: Arial Narrow, Univers Condensed, sans-serif;

[/quote:125117e0f4]

Maar dan wél met quotes om de fonts waarin spaties voorkomen, dus zo:

font-family: “Arial Narrow”, “Univers Condensed”, sans-serif;

Anders worden de afzonderlijke woorden nog wel eens als aparte fonts gezien.

Ik denk dat deze meer thuis hoort in Webontwikkeling... bij deze verplaats ik 'm ff :wink:

@tricksel: Heb ik nog nooit meegemaakt, dat spaties worden gebruikt om verschillende fonts van elkaar te onderscheiden. De standaard is gewoon: fontnamen zonder aanhalingstekens, gescheiden door komma's. In welke omstandigheden heb je dat dan meegemaakt?