'web safe colours'

Ik vroeg mij af of het tegenwoordig nog nodig is 'web safe colours' te gebruiken bij het maken van een website. Is het verschil tussen andere kleuren dan de 216 die er web safe zijn echt zo groot?

Naar mijn mening valt dat namelijk erg mee. Natuurlijk ziet het er wat anders uit op verschillende computers. Iets lichter of wat donkerder, maar als dat beetje verschil de tekst meteen onleesbaar maakt was het verschil tussen achtergrond en tekst niet bepaald groot genoeg lijkt me dan.

Wat vinden jullie? Gewoon lekker je gang gaan met kleuren, of je beperken tot 216 kleuren?

Gewoon lekker je gang gaan. Het tijdperk van de 256-kleurenmonitors zijn we nu wel voorbij hoop ik.

web wat kleuren? Allang verleden tijd! Lekker doen wat je mooi vindt en je niet beperken in kleurgebruik...

vergelijk wel altijd even met een win bakje als je verwacht dat er mensen met een win "langskomen". Kan nog wel eens verschillende (verrassende) resultaten opleveren.

Zo meteen krijgen we ook nog IE-friendly html...

Houd dan nog wel rekening ermee dat kleurmanagement op windows bakken nagenoeg niet bestaat.

Doe alles voor het web in sRGB (=bijna gelijk aan windows standaard monitor kleuren) en denk ook nog aan het verschil in gamma die al je mooie plaatjes er een stuk donkerder laat uitzien op een winpc.

[quote:8a16a4aaf6="Ultra"]Zo meteen krijgen we ook nog IE-friendly html...[/quote:8a16a4aaf6]

helaas ook html = soms een “hekel” punt.

Maar het is toch niet echt tof als je toevallig ergens “jouw trots” laat zien en het smoelt voor geen meter. Mi moet je in een webomgeving niet doen alsof je als remi alleen op de wereld bent. Dat doet Bill al en daar wil ik niet mee geassocieerd worden, dus beter weten. Behalve als je bijna zeker weet dat je bezoekers voornamelijk mede maccers zijn. (macosx is wellicht een leuk voorbeeld.)

En verder, kleuren blinden, andere visueel gehandicapten etc etc, ook leuk om over na te denken.

[quote:b5b9f1c136="kluivers"]vergelijk wel altijd even met een win bakje als je verwacht dat er mensen met een win "langskomen". Kan nog wel eens verschillende (verrassende) resultaten opleveren.[/quote:b5b9f1c136]

Kom op zich nog wel eens voor, dat mensen met een PC je site bezoeken.