web site maken

Hoi mede maccers,

Ik heb nog nooit een site gemaakt.
Maar nu wil ik een site maken voor wat foto’s en wat info.
Wat heb ik hier voor nodig.
Heb er wel de aanschaf van een prog.voor over

Let op word wel mijn eerste site.

gr Jan[color=red:f65a58b7f2][/color:f65a58b7f2]

Tja, waar te beginnen. Het lijkt mij het verstandigst als je je begeeft richting een boekhandel of bibliotheek om daar een boek over te halen. Daar zijn er miljoenen van, dus moet niet zo moeilijk zijn.

Dat gaat beter dan dat mensen je hier gaan vertellen hoe je dat moet doen. Maar er zijn mensen die blij worden van Dreamweaver, dus wellicht kun je die gaan gebruiken, maar zal een aardig prijskaartje met zich meenemen, weet ik welhaast zeker. Maar zeker de simpele beginselen van de wereld der HTML kun je beter doen in een simpel tekstprogramma. Simpeltekst (bestaat dat nog?) bijvoorbeeld. Leer je het veel beter.

Bbedit-Lite is een beter alternatief als tekstprogramma.

Ik heb al vele mede forummers positief horen spreken over het programma Freeway. Misschien is het handig daar eens naar te gaan kijken.

Daarnaast zijn er de oude rotten Dreamweaver (van Macromedia) en GoLive (van Adobe). Dit zijn niet paketten die je in een middagje beheerst.
De paketten zijn nieteens zo moeilijk. Echter, de taal waarmee deze paketten spreken is de basis van iedere website.

Daarom raad ik je aan om voordat je een softare-pakket aanschaft in ieder geval genoeg kennis op te doen van HTML. Dit is de basistaal van iedere website. Daarna ga je aan de slag met de layouts. Ik raad je dan ook aan om ook Cascading Stylesheets (CSS) te gaan gebruiken aangezien dit een standaard is op het gebied van layout-techniek op het web.

als je niet veel tijd wil steken in boeken lezen en toch een mooie ogende site wil: http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver.php

let wel, zo’n programma’s zijn verschrikkelijk beperkt, maar 't is wel leuk om mee te beginnen

Een zeer handzaam Nederlands boek wat ik zelf ook gebruik is "Programmeren" <HTML & XML en JavaScript> Globale inhoud: - HTML, XHTML en XML - afbeeldingen, animaties en geluid - hyperlinks - stylesheets (CSS en XSL) - invulformulieren - layouten met tabellen - navigatie met frames - javascript - cookies - extra tips en truuks - referentie voor HTML, CSS en javascript Zoals ik al zei dit is een handzaam boek waarin de basis m.i. goed wordt uitgelegd, wil je meer details over bovenstaande dan zal je altijd andere boeken moeten aanschaffen omdat er geen boek is wat alles tot in details beschrijft.

Uitgever: Easy Computing
ISBN: 90-5167-356-6
www.easycomputing.com

Succes…

PS. ik zie zojuist dat dit boek inmiddels een andere titel heeft gekregen:

HTML & WEBPUBLISHING GRAND CRU

Misschien is het handig om wat van je achtergrond te weten voordat we je van alles aanraden :?

Wat is je achtergrond? Wat voor werk / hobbies heb je dat raakt aan het computergebruik? Welke programma’s kun je mee werken en wat is het niveau waarop je jezelf inschaald?

Je schrijft: “Foto’s en info”. Moet ik denken aan een fotoalbum met een regel tekst onder iedere foto, een weblog of iets meer uitgebreids?

het gaat om een site met wat foto's met wat tekst.

verdere ook een fotosite voor een vereniging en hier moeten ook een aantal links op staan naar div andere site’s

Ik gebruik de mac vooral voor foto bewerking photoshopCS, mail, internet, muziek en video
Maak veel foto’s voor onze vereniging

Neem een .mac account en ga je site onderhouden met behulp van Homepage. Doe dit zelf nu al een tijdje met mijn "persoonlijke" website en het bevalt goed. Misschien kan het een nadeel zijn dat de URL van je homepage dan niet helemaal handig is.

Verder staat er onder mijn .mac homepage ook wat fotopagina’s van mijn vereniging(www.reddingsbrigade-wijkaanzee.nl) omdat het CMS wat wij voor de site van de vereniging gebruiken (nog) geen foto-pagina’s ondersteund.

Als je iets gratis wilt zou je Netscape kunnen overwegen. Met de Netscape composer kun je gewoon webpaginas maken - is zo gemakkelijk dat je geen boek of handleiding nodig hebt. Kan vast niet alles wat Dreamweaver etc kan, maar voor plaatjes en text genoeg. Je hebt dan nog wel een ftp-programma nodig en ruimte op een server - maar dat is een ander verhaal.

Ook al hoeft je site niet professioneel te zijn, toch moet hij technisch goed in elkaar steken. Sites voor verenigingen worden door de leden toch vaak bezocht om wat in het gastenboek te schrijven, nieuws te lezen en de foto's te bekijken. Als dit door technische redenen niet goed werkt dan is de teleurstelling groot.

Een handige HTML editor vind ik [url=http://www.tacosw.com/]TacoEdit[/url]

• Koen.

[quote:9f875cfdad="jan_pb"]het gaat om een site met wat foto's met wat tekst. : : : Ik gebruik de mac vooral voor foto bewerking photoshopCS...[/quote:9f875cfdad]

Had Photoshop CS ook niet standaard als iets aan boord om van een serie afbeeldingen een leuke HTML pagina in elkaar te zetten? Photoshop Elements (voorloper / kleinere broer) in elk geval wel, dus moet CS dat volgens mij ook wel hebben.

Dat klopt iRuben, de cs versie heft dit ook. iPhoto heeft ook zo'n functie, maar van beiden moet ik zeggen dat het wel erg basic is/ het doet wat het moet doen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Als je alleen een mooi fotoalbum wilt met wat commentaar erbij en je er niet teveel in wilt verdiepen kan je even kijken op de site van iview: http://www.iview-multimedia.com/ . Kan je heel gemakkelijk grote fotoalbums mee maken zonder dat je er veel werk aan hebt. En kan je meteen al je fotos die je hebt netjes ordenen.