Webdesign vragen...

Ik heb een paar vragen die mij, als "beginnend vrijetijds" webdesigner bezighouden. Wie helpt mij bij het beantwoorden van de volgende vragen?

1. wanneer bouw ik een website in variabele (schalende) afmetingen en wanneer op vaste afmetingen?
  2. wat zijn eigenlijk zo'n beetje de basis afmetingen van een website? 640 x 480?
  3. wat is php en wat is het verschil met html? wat kan ik het beste gebruiken? (ik wil graag werken met Dreamwever MX omdat ik al beschik over dat programma)
  4. wie weet een adres waar ik mijn "toekomstige" site naar kan uploaden om te testen en aan anderen te laten zien?

Bijvoorbaat dank,

Mr. Macminded

[quote:post_uid0="Mr. Macminded"][/quote:post_uid0] [quote:post_uid0]1) wanneer bouw ik een website in variabele (schalende) afmetingen en wanneer op vaste afmetingen?[/quote:post_uid0]

Dit zijn allemaal dingen die afhankelijk zijn van de content die je gebruikt. Weinig content is dus geen variable afmeting nodig.

[quote:post_uid0]2) wat zijn eigenlijk zo'n beetje de basis afmetingen van een website? 640 x 480?[/quote:post_uid0]

Maakt niet zo veel uit, hoogte al helemaal niet.

[quote:post_uid0]3) wat is php en wat is het verschil met html? wat kan ik het beste gebruiken? (ik wil graag werken met Dreamwever MX omdat ik al beschik over dat programma)[/quote:post_uid0]

PHP word gebruikt voor dynamische content (scripting). Dit heb je als beginnende gebruiken niet nodig. Deze content word op de server gemaakt, en "print" daarna gewoon de HTML code. HTML en PHP hebben dus eigenlijk niks met elkaar te maken.

[quote:post_uid0]4) wie weet een adres waar ik mijn "toekomstige" site naar kan uploaden om te testen en aan anderen te laten zien?[/quote:post_uid0]

Dit kan op je .Mac account of je kan donateur worden van MacOSX.nl, dan krijg je 20MB webspace.

Adriaan

Ik raad je aan om vanaf het begin je al een beetje te gaan verdiepen in  CSS. Hoewel dit niet altijd als 1+1=2 werkt en je soms wat moet vogelen zorgt het er voor dat je sites makkelijk te bewerken zijn qua lettertypen kleuren etc. Tevens is het een stuk sneller omdat je minder met html code hoeft te werken voor de opbouw en look & feel van je pagina's...

Oh enne welkom in de geweldige wereld van het websites bouwen!
Veel creativiteit gewenst! :smiley:

Mmm, kan er ook wel iets over zeggen:

Hangt af van de doelgroep die je wil bereiken. Als je een site bouwt voor ontwerpers die verwend zijn met hun grote schermen en bijbehorende resoluties, kun je gerust tot 1280x1024 gaan. Maar… als je ontwerpt voor mensen die op oudere computers (met kleine schermen en slechte videokaarten, lees: peecee-ers) de boel bekijken, zul je daar rekening mee moeten houden. Als je scrollbalken in je ontwerp introduceert, kun je je pagina's met content zo lang maken als je wilt. Om je interface met buttons te kunnen zien zou het niet fraai zijn om te moeten scrollen om een button te bereiken. Als je toch veel content hebt kun je er voor kiezen in frames te bouwen, waarbij de navigatiebuttons in een frame altijd blijven staan en niet van je scherm verdwijnen als je gaat scrollen. Ongeveer 50% van de viewers heeft een resolutie van 800x600, de andere helft 1024x768 en die laatste groep wordt steeds groter.

Ik wil hier toch ook nog ff wat over zeggen...

1. probeer eerst maar eens een site te maken die goed draait. Ik heb zelf in veel te vroeg stadium alles meteen willen doen. Niet handig. Zelf maak ik meestal sites op een resolutie van 800 pixels breed. Er zijn maar heel weinig mensen die 640 breed hebben (en die dan dus moeten scrollen).

2. Het prettigst hiervoor is om ergens een eigen testdomein te maken. Wellicht heb je webspace van je provider of misschien heb je een domein voor je eigen site.

Suc6 d'rmee. Blijf ook vooral de vragen posten die je verder tegenkomt!

Dreamweaver zegt dat 640 X 480 de standaart is. Maar het ligt denk ook een beetje wat makkelijk werken is voor jezelf. Ga geen website maken van 1024 X 768 als jouw eigen resolutie maar 800 X 600 is. (Is wel logisch :) ) Ik doe het met mijn website verder zo : Ik heb een gratis lycos website die 50 Mb is daar zet ik alle plaatjes en films op. en mijn pagina's zet ik op wanadoo want daar heb ik (maar) 15 Mb. Zo hou ik het een beetje overzichtelijker.

Dennis

De rede waarom ik de pagina's op wanadoo zet is omdat ik dan geen banners en pop-ups heb! Is ook belangrijk voor een goede site (vind ik)

Dennis