Webkennis uitbreiden... welke taal?

hoi,

ik heb al reeds een aantal jaar ervaring met xhtml, css en dergelijke.
Maar ik zou graag mijn kennis uitbreiden en zit met het probleem
dat ik niet goed weet welke taal ik best zou leren, welke ik eventueel
het meest zou kunnen gebruiken voor toekomstige meer dynamische websites (eigen CMS etc…)
… ajax, php?
Andere suggesties zijn altijd welkom.

Dank.

ik zou zeggen php,asp,.net,xml,java,javascript,MySQL,Ajax. tis afhankelijk van wat je wil gaan doen natuurlijk, voor dynamische sites zijn php met MySQL in iedergeval wel aan te raden haha.

ajax is geen eigen taal, maar meer een werkwijze; combinatie van clientside code (javascript) met een serverside taal (bijv. php/asp/.Net etc.)

Persoonlijk zou ik zeggen het handig is om je te verdiepen in PHP en MySQL, evt. als je dat niet beheerst ook JavaScript.

Wel ik heb al enige ervaring met php (beginner basis) en heb wel al eens een ajax script gebruikt. Van Ajax wist ik dat het geen taal op zich is maar het ging me er gewoon om om te weten wat anderen denken dat ik best zou bijleren om goede dynamische websites en CMS'en te bouwen in de toekomst. Maar ik dacht ook voornamelijk aan php en MySQL :) Iemand goede tips om dit te beginnen leren? :)

Scoor een boek :)

Als je voor de toekomst bezig wilt zijn....

Ruby on Rails… PHP gaat zo langzamerhand op z’n eind lopen… RoR is de toekomst… En nog makkelijk ook :smiley:

gr Sjoerd

[quote:022c78e6e6="oegemeister"]Als je voor de toekomst bezig wilt zijn....

Ruby on Rails… PHP gaat zo langzamerhand op z’n eind lopen… RoR is de toekomst… En nog makkelijk ook :smiley:

gr Sjoerd[/quote:022c78e6e6]

Oké, spannende bewering. Kom maar op met je redenering! :smiley:

[quote:a6231e235c="oegemeister"]Als je voor de toekomst bezig wilt zijn....

gr Sjoerd[/quote:a6231e235c]

RoR wordt niet de toekomst daar is het te traag voor…dan is python de betere variant lijkt erg op ruby. Is ook het proberen waard.

[quote:c8e2c7a372="swoei"][quote:c8e2c7a372="oegemeister"]Als je voor de toekomst bezig wilt zijn....

gr Sjoerd[/quote:c8e2c7a372]

RoR wordt niet de toekomst daar is het te traag voor…dan is python de betere variant lijkt erg op ruby. Is ook het proberen waard.[/quote:c8e2c7a372]

Met de steeds groter wordende groep met steeds snellere breedband verbindingen in de “traagheid” vrijwel geen issue meer…

gr Sjoerd

[quote:f5f1b0265b="oegemeister"][quote:f5f1b0265b="swoei"][quote:f5f1b0265b="oegemeister"]Als je voor de toekomst bezig wilt zijn....

gr Sjoerd[/quote:f5f1b0265b]

RoR wordt niet de toekomst daar is het te traag voor…dan is python de betere variant lijkt erg op ruby. Is ook het proberen waard.[/quote:f5f1b0265b]

Met de steeds groter wordende groep met steeds snellere breedband verbindingen in de “traagheid” vrijwel geen issue meer…

gr Sjoerd[/quote:f5f1b0265b]

maar waarom zou je ruby doen als python hetzelfde is alleen beter

Ik ben het hier toch echt deels met swoei eens (ook al mis ik bij hem zijn onderbouwing). Ik zie echt 0,0 reden om mijzelf Ruby On Rails aan te leren. Ik zie ook echt niet in waarom Ruby On Rails 'de toekomst' is.

Dat het niet snel is maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit, met caching op je server kun je al een hele hoop opvangen. Denk dat het grootste probleem van Ruby On Rails is is dat het nogal ‘lomp’ is om op te zetten. Gevolg daarvan is dat webhosters het standaard niet installeren, en gevolg daar weer van is dat je wel erg graag RoR wilt leren als je eraan begint (je hebt immers een hoge instapdrempel).

Naast dat het een hoge drempel heeft, zie ik ook niet het voordeel t.o.v. PHP. Het is niet sneller, het is niet beter (overtuig me!). Huidige frameworks voor PHP (Zend, Cake) hebben de ‘vernieuwende’ functies van RoR snel overgenomen, waardoor RoR naar mijn idee niks toevoegt op dit moment. Voor een bestaande PHP’er is er dus naar mijn idee weinig reden om over te stappen.

Afsluitend mogen we naar mijn idee ook wel concluderen dat het bedrijfsleven niet zit te wachten op RoR. Er zijn relatief weinig developers, wat betekend dat onderhoudskosten hoog (in ieder geval hoger dan voor een PHP applicatie) zijn, en aanpassingen in de toekomst meer moeite vragen van het bedrijf.

Tot zo ver mijn mini-betoog! :slight_smile: