Webontwerp: Frames vs Zoekmachine-scores

Ik zit in een discussie met webprogrammeurs. Ze willen geen frames gebruiken omdat dat de score voor zoekmachines naar beneden haalt. Die ziet zo minder pagina's. Ik wil het wel gebruiken om ervoor te zorgen dat mijn ontwerp altijd horizontaal en verticaal in het midden staat en niet uitelkaar wordt getrokken op grotere monitoren. Ik wil een zo groot mogelijke homogeniteit (is dat een goed woord??) op alle monitoren. Hij past op een 15" en bij grotere monitoren komt iegecetreerd. (Formaat 792x442 pixels).

Wat is beter: Wel of geen frames?

Ik zou zeggen: géén frames, en centreren met CSS! Gooi het in een DIV'je, centreer die netjes, en klaar is Woz...

In plaats van frames werk ik al een tijdje met uitsluitend tabellen en css. Bij frames had ik altijd problemen met positioneren van elementen die van het ene op ander frame exact moesten aansluiten. Dat sprong soms alle kanten op. Tabellen werken prima en vaste afmetingen zijn daarmee goed in te stellen, zodat een pagina bijvoorbeeld altijd in 1 breedte blijft staan.

Woz, frames zijn echt niet meer van deze tijd. Tabellen ook niet. Gebruik CSS om het beoogde doel te bereiken. Ik ben zelf altijd een groot voorstander geweest van frames. Destijds ging de discussie vooral over het feit dat je zonder frames de hele pagina dient te herladen, met frames kon je de navigatie laten staan en evt. ook andere onderdelen van je site.

Google eens naar “using frames”. Meer nadelen dan voordelen en door de komst van CSS hebben designers een alternatief voor het gebruik van tabellen die voorheen de opmaak stuurden.

Centreren kan heel éénvoudig via CSS.
diverse layouts: http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

Ik had voorheen ook altijd Frames op mijn site. Alleen is het minder leuk als je via Google ineens op 1 bepaalde frame van je site terecht komt, ipv door 'de voordeur' naar binnenkomt.. Je kan ook misschien een iFrame aanmaken in een pagina. Kan soms uitermate handig zijn.

[quote:c2902790a6="WOZ"]Ze willen geen frames gebruiken omdat dat de score voor zoekmachines naar beneden haalt. Die ziet zo minder pagina's.[/quote:c2902790a6]

Absoluut niet waar. De bekende (lees; goede) zoekmachines indexeren pagina’s met frames net zo goed als pagina’s zonder. Je hebt echter wel een ander “probleem” met zoekmachines. Stel je hebt een index pagina met twee frames: “menu” en “content”. De zoekmachine zal deze netjes opnemen in het bestand, maar wanneer een bezoeker daadwerkelijk in de zoekmachine op een link naar jouw site klikt, dan zal deze in pagina “content” terecht komen ZONDER FRAMES en dus ook zonder menu.

Dit is wel weer op te lossen met Javascriptjes die checken of de frameset geladen is, maar da’s niet zo fraai en tamelijk omslachtig. Wil je het namelijk netjes doen, dan zal je ook weer moeten zorgen dat de gewenste pagina geladen wordt in de frameset, en niet gewoon je start-pagina.

Met andere woorden; conclusie is hetzelfde als wat de meesten al aangaven. Frames is eigenlijk niet meer van deze tijd, maar het argument dat het de score in de zoekmachines nadelig zou beïnvloeden is onzin.

Jongens, harstikke bedankt. Ik programmeer zelf (niet) meer. Nu heb ik toch even goede discussiepunten met de externe bouwers.

Dus, CSS voor posities. Wat me vaak bij hen gebeurd is dat op een PC de CSS keurig is, maar op de mac een zootje. Teksten lopen helemaal over andere elementen heen enzo. Vooral bij Safari of Firefox. Minder bij IE voor mac. Ze hebben geen mac om het op te testen, dus dan loop ik weer screenshotjes te mailen. Niet zo goed voor mijn mac-superieuriteitsgevoel… Iets aan te doen?

Ik heb meer problemen om het in orde tekrijgen op IE (windows) dan op de mac-browsers... Zeker mozilla (firefox) doet meestal wat er moet gebeuren.

Ja maar jij maakt het op een macje, denk ik? Zij op PeeCees... :cry:

Ik denk dat het hiervoor niet echt moeilijk is om een stylesheet te schrijven die op alle browsers werkt...