webserver vraagjes

Ik heb er al een aantal dingen over gelezen op dit forum, maar toch niet echt wat ik zocht...

mijn vragen zijn:

Ik wil een webserver draaien op mijn computer. Ik heb een ADSL getweatkte “speed touch home” modem. Mijn provider is hccnet.

Als ik mijn site van buitenaf wil bekijken dan krijg ik mijn site niet te zien. Ik had iets gelezen over poort 80 mappen naar mijn computer, maar hoe moet dat dan?

Als ik mijn file’s in de map /Library/webserver/documents stop dan krijg ik mijn pagina alleen te zien als ik intyp: http://<computernaam>.local/
Maar als ik dan mijn IP intyp dan krijg ik alleen de standaard beginpagina te zien. Hoe zorg ik er nou voor dat ik bij het intypen van mijn IP gewoon mijn gewenste pagina te zien krijg (en dan heb ik het niet over http://<IP>/~<gebruikersnaam>)

Klopt het dat je vanaf je eigen computer je niet op de webserver kan bij het intypen van je echt IP (in het geval van achter een router zitten dan), maar met je router IP (dus 10.0.0.150 in mijn geval)?

Alvast heel erg bedankt.

Hoi Thomdebom!

Vraag 1: je doet dit door een ‘telnet’-sessie te starten in de terminal:

[code:1:c8ffefd139]telnet 10.0.0.138[/code:1:c8ffefd139](bij mij zijn de laatste 3 cijfers 138, misschien moet je dat bij jou even aanpassen)

vervolgens log je in als EXPERT (met je bijbehorende wachtwoord) en dan doe je het volgende:

&gt; nat nat&gt; create protocol=tcp inside_addr=xxx.xxx.xxx.xxx&#58;80 outside_addr=xxx.xxx.xxx.xxx&#58;80 nat&gt; save nat&gt; exit[/code:1:c8ffefd139](zonder &gt; natuurlijk, en de xxx'jes vervangen door jouw ip-adres

Vraag 2 en 3 hebben volgens mij met hetzelfde te maken:
Als je achter een router zit, en daardoor in hetzelfde netwerk als waarin jouw webserver zich bevind, kun je je webserver niet bereiken door je ‘wereldwijde’-ipadres te gebruiken. Je moet hiervoor het locale/interne ip-adres voor gebruiken. (dus alleen als je in hetzelfde netwerk zit, achter een router)

Anderen kunnen in bovenstaand voorbeeld jouw webserver bereiken via jouw ‘wereldwijde’-ipadres.

Als je vanuit je eigen netwerk toch je webserver wilt bereiken via het wereldwijde-ipadres, dan zul je moeten surfen via een proxy-server. Dit kun je instellen bij Systeemvoorkeuren>Netwerk. Elke provider zal een eigen proxy-server draaien die je kunt gebruiken, bij planet is dat bijvoorbeeld proxy.planet.nl

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg was, en dat je hiermee verder komt…

Hij doet het niet echt. Als ik het invoer, dan zegt hij:

failed to create static NAT entry.

Ik heb geprobeerd verschillende dingen voor de x’jes in te voeren.

voor inside_addr 10.0.0.150 en voor outside_addr mijn IP.
Ik heb het omgekeerd geprobeerd en ik heb voor allebei de addr mijn IP ingevuld. Maar ik krijg voor alles dezelfde melding.

:?

HEY!

volgens mij doet ie het nu gewoon…
weet niet wat ik heb gedaan, maar als ik nu 10.0.0.150 in safari intyp, dan krijg ik de pagina te zien die ik wil en niet de standaard apache-pagina.

Ik ga het even testen. In ieder geval bedankt!!!
Laat weten of het is gelukt.

Ow sorry, misschien had ik duidelijker moeten zijn: inside_addr moet zijn: het ip-adres van de webserver (jouw computer) outside_addr moet zijn: het 'wereldwijde'-ipadres

je kunt een lijst met alle mappings opvragen door een telnet-sessie te starten, in te loggen als EXPERT, en dan intypen

[code:1:26c4e28ccc]>nat
nat>list[/code:1:26c4e28ccc]

je kunt mappings aanmaken met ‘create’ zoals ik eerder heb laten zien, en je kunt ze verwijderen met ‘delete’ (met dezelfde attributen als bij create).

Hopelijk komt het goed :wink:

Peter, je kunt overigens als outside_addr gewoon 0.0.0.0 invullen; op die manier zal ongeacht welk IP-adres je ook krijgt de mapping altijd werken. (0.0.0.0 geldt als wildcard)

Hey ik probeer ook m'n webserver te laten werken als ik telnet (ip) gebruik wordt om m'n username en pass gevraagd zover geraak ik maar als ik nat intyp krijg ik steeds "Syntax error - use '?' to see valid completions" bij alles wat in de lijst staat krijg ik deze zelfde error

ik heb 10.3, Topcom Webracer en Skynet Adsl via ethernet

[quote:c4e4119909="iSpons"]Hey ik probeer ook m'n webserver te laten werken als ik telnet (ip) gebruik wordt om m'n username en pass gevraagd zover geraak ik maar als ik nat intyp krijg ik steeds "Syntax error - use '?' to see valid completions" bij alles wat in de lijst staat krijg ik deze zelfde error

ik heb 10.3, Topcom Webracer en Skynet Adsl via ethernet[/quote:c4e4119909]
type eens [code:1:c4e4119909]?[/code:1:c4e4119909] :wink:

heb ik al gedaan dan krijg ik zo'n lijst

[code:1:5a2dfcf23c]

system
user
console
source Read a file of commands
help
ethernet
imdebug Directly access the information model
transports Bearer channels in use
ip Configure IP router
igmp
pppoa
pppoe
rfc1483 Manipulation of RFC1483 transports
bridge Configure layer 2 bridge
dhcpclient DHCP client configuration commands
dhcpserver DHCP server configuration commands
dhcprelay
dnsrelay
dnsserver
security
firewall Firewall configuration commands
nat
webserver
port Physical port configuration commands
→ nat
Syntax error - use ‘?’ to see valid completions

[/code:1:5a2dfcf23c]

maar wat ik ook intyp ik krijg dezelfde error :?

probeer eens 'nat list'

ben je wel ingelogd als ‘expert’?

nat list werkt ook niet ik kan enkel inloggen als admin

Welk modem heb je precies? De tips die hier staan zijn bedoeld voor de speedtouch pro modems van alcatel...

[quote:eedfdd2468="PeterMeeuwsen"]Welk modem heb je precies? [...][/quote:eedfdd2468] [quote:eedfdd2468="iSpons"][...]Topcom Webracer en Skynet Adsl via ethernet[/quote:eedfdd2468] ;)

Ah, sorry overheen gelezen...

Voor die webracer bestaan blijkbaar andere commando’s, en daar ben ik niet bekend mee… misschien iemand anders?

Ik kan het ook niet zo snel voor je vinden op internet, sorry…

Ik heb nog een vraagje:

Ik heb een webserver staan, maar ik wil graag kunnen zien of er mensen er aan verbonden zijn, en wat ze downloaden enzo… is dat mogenlijk?
Of moet ik daarvoor mac os x server hebben?