Website ontwerpen c.q. bouwen, geschikt voor een CMS

Een klant heeft mij gevraagd een verkoop-site voor hem te ontwerpen c.q. bouwen. Het is de bedoeling dat deze klant uiteindelijk ook zelf nieuwe artikelen met foto's op zijn website kan plaatsen. De website wil ik in Dreamweaver opmaken maar ik heb nog geen ervaring opgedaan met het gebruik van een Content Management Systeem. Ik vraag mij zelfs af of het wel mogelijk is een website in Dreamweaver op te maken waar in een later stadium een CMS wordt geïntegreerd.

Omdat ik me vooral op de vormgeving concentreer wil ik het CMS-gebeuren uitbesteden. Het is van belang dat mijn opmaak bruikbaar is voor degene die er later een CMS aan moet hangen.

Waar moet ik rekening mee houden bij het vormgeven c.q. opmaken van deze website?

Hangt af van het CMS dat je gebruikt.

Een klant van mij maakt alle sites in Dreamweaver en met wat truucjes heb ik hem zo in een CMS.

Waar je vooral rekening mee moet houden is dat de content verschilt in lengte. Zorg dus dat er (iets) in de site meegroeit met de content. Als dat nou een tabel cell is of een iframe of desnoods een layer of zo, dat maakt niet uit.

Kom je er niet uit, dan kun je altijd contact met me opnemen.

Ik heb www.vbo.nu gebouwd met Freeway, en een collega heeft de CMS gewoon gekoppeld. Werkt prima dus.

Herbruikbaarheid van je pagina ontwerp(en). Ik heb pas iemand gehad voor wie ik een site moest aanpassen voor ozne cms. Het was een fantastische site, heel mooi....

Elke pagina was echter anders, andere posities, andere formaten, andere kleuren, om in dtp termen te praten: ‘de opmaak was wild’.

Verder ben je redelijk vrij, maar zorg voor een goed tussentijds contact met je cms-beheerder/bouwer

[quote:8223f958bd="R_van_Heukelum"]Ik heb www.vbo.nu gebouwd met Freeway, en een collega heeft de CMS gewoon gekoppeld. Werkt prima dus.[/quote:8223f958bd]

Prachtige website overigens.

[quote:e2aaf45d1f]Hangt af van het CMS dat je gebruikt.[/quote:e2aaf45d1f] Dat wordt mede bepaald door de pakketten die de provider ondersteund waar het domein is ondergebracht, die gegevens zijn mij nog niet bekend.

[quote:e2aaf45d1f]Een klant van mij maakt alle sites in Dreamweaver en met wat truucjes heb ik hem zo in een CMS.[/quote:e2aaf45d1f]
Heeft dit nog gevolgen voor de lay-out of blijft deze hetzelfde?

[quote:e2aaf45d1f]Waar je vooral rekening mee moet houden is dat de content verschilt in lengte. Zorg dus dat er (iets) in de site meegroeit met de content. Als dat nou een tabel cell is of een iframe of desnoods een layer of zo, dat maakt niet uit. [/quote:e2aaf45d1f]
Het is dus mogelijk binnen één tabel één cel te koppelen aan een CMS en daarbij is het voor de vormgeving wel van belang dat de tabel meegroeid met de content van de aan een CMS gekoppelde cel (iframes en layers ben ik niet van plan te gebruiken) correct me if i’m wrong please…

[quote:e2aaf45d1f]Kom je er niet uit, dan kun je altijd contact met me opnemen.[/quote:e2aaf45d1f]
Liever stel ik mijn vragen in dit topic, dan hebben anderen er wellicht ook nog iets aan :smiley:

[quote:e2aaf45d1f]Ik heb www.vbo.nu gebouwd met Freeway, en een collega heeft de CMS gewoon gekoppeld. Werkt prima dus.[/quote:e2aaf45d1f]
Ik werk niet met Freeway maar voor anderen misschien goed om te weten dat dat ook kan. 8)

[quote:017b5704f5="iBert"][quote:017b5704f5="R_van_Heukelum"]Ik heb www.vbo.nu gebouwd met Freeway, en een collega heeft de CMS gewoon gekoppeld. Werkt prima dus.[/quote:017b5704f5]

Prachtige website overigens.[/quote:017b5704f5]
Wow, dank je wel …

over het algemeen bouw je het CMS achter je website.. het enige wat je doet is d.m.v. een include bijvoorbeeld de informatie op te vragen. Of je nou standaard tekst erin zit of een stuk tekst include.. maakt niets uit. Je moet alleen inderdaad opletten met je layout.. dat deze niet bij teveel informatie uitrekt of iets in die richting.

[quote:320107ce20]Dat wordt mede bepaald door de pakketten die de provider ondersteund waar het domein is ondergebracht, die gegevens zijn mij nog niet bekend.[/quote:320107ce20] Je zou ook een pakket naar je CMS kunnen uitkiezen... (?)

[quote:320107ce20]Heeft dit nog gevolgen voor de lay-out of blijft deze hetzelfde?[/quote:320107ce20]
Layout blijft over het algemeen het zelfde, als je maar rekening houdt met de flexabiliteit van een CMS.

[quote:320107ce20]Het is dus mogelijk binnen één tabel één cel te koppelen aan een CMS en daarbij is het voor de vormgeving wel van belang dat de tabel meegroeid met de content van de aan een CMS gekoppelde cel (iframes en layers ben ik niet van plan te gebruiken) correct me if i’m wrong please…[/quote:320107ce20]
Je koppelt niet echt een cell (of iets anders) aan een CMS. Je geeft aan waar bepaalde data komt te staan. Dit kun je doen met tags zoals {$content} of een lijst met links zoals {section name=link_id loop=$links}… (kijk maar eens op http://smarty.php.net).

[quote:320107ce20]Liever stel ik mijn vragen in dit topic, dan hebben anderen er wellicht ook nog iets aan :smiley: [/quote:320107ce20]Helemaal gelijk :slight_smile:

Voor klanten van ons maken we gebruik van Contribute van Macromedia; nadeel hiervan is dat iedere gebruiker deze geinstalleerd moet hebben op diens computer om ermee aan de slag te kunnen.

Maar als die klant puur tekst & foto’s tezijnertijd wil toevoegen, dan zou Contribute een optie kunnen zijn & als je ook nog een "lege’ pagina maakt & daaraan een style-sheet aanhangt, dan worden die pagina’s qua opmaak ook niet verneukt.

Bedankt voor jullie reacties, ik heb me intussen iets meer verdiept in de mogelijkheden van Contribute en denk dat dat een passende oplossing is. De klant vindt het niet nodig dat hij van vershillende computers uit de site moet kunnen aanpassen dus dan is contribute denk ik een makkelijke en flexibele oplossing. Ik heb alleen geen idee hoe stijl de leercurve van dit programma is maar het zal de moeite waard zijn om er mee aan de slag te gaan.

Alhoewel…, na de overname van Macromedia door Adobe begin ik er een beetje aan te twijfelen of het überhaubt nog zin heeft om tijd in Macromedia programma’s te investeren. :?

Ik ben meer dan benieuw naar je Contribute ervaringen..

Ik heb met contribute gewerkt(versie 2) en ik was er niet echt tevreden over.. Ik heb wel begrepen dat versie 3 een stuk beter werkt, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, en daar kan ik dus ook geen oordeel over geven.

http://www.macromedia.com/software/contribute/productinfo/features/comparison/flashpaper_datasheet.html
Dat zegt al genoeg denk ik :slight_smile: