Website uploaden zonder extra programma...

Is het mogelijk om onder Tiger je eigen gemaakte website te uploaden naar de FTP server?

Vroeger ging ik onder Windows naar ‘mijn netwerklocaties’ en daar voegde ik het adres van de FTP server in. Vandaar kon ik al de nodige bestanden uploaden, wijzigen, herschikken,…

Kan dit ook in OS X? Of moet ik daar echt een FTP programma voor gebruiken?

Billy

Kijk eens onder je finder in het hoofdmenu onder "ga of go" afhankelijk van je os taal. Of anders je finder / desktop selecteren en appeltje - k doen = connect to server / connectie met server.

Daar kan je alle gegevens invullen en zo browsen of connecten naar een externe locatie.

Groetjes,
Kenny

[quote:348add3803="Kenny"]Kijk eens onder je finder in het hoofdmenu onder "ga of go" afhankelijk van je os taal. Of anders je finder / desktop selecteren en appeltje - k doen = connect to server / connectie met server.

Daar kan je alle gegevens invullen en zo browsen of connecten naar een externe locatie.

Groetjes,
Kenny[/quote:348add3803]

Net wat ik nodig had! :wink:
Bedankt.

Billy

Op die manier krijg je als het goed is enkel een read-only verbinding. Met dit type verbinding kun je volgens mij alleen downloaden vanaf die ftp locatie, je kunt er niets naar toe uploaden.

[quote:f0a5dabe1c="unSOUND"]Op die manier krijg je als het goed is enkel een read-only verbinding. Met dit type verbinding kun je volgens mij alleen downloaden vanaf die ftp locatie, je kunt er niets naar toe uploaden.[/quote:f0a5dabe1c]

Ai…ik vrees dat je gelijk hebt. Ik kwam er ook net achter toen ik iets probeerde up te loaden.

Misschien is het dan toch noodzakelijk om een FTP programma te gebruiken.

Billy

als ik naar een ftp ga in Safari, dan wordt die locatie gemount in mijn finder..

Misschien werkt dat wel? heb niet geprobeerd te uploaden.

Dit blijkt ook niet te werken. Het is dan een 'read only' mogelijkheid.

Billy

Voor je een FTP programma gaat zoeken, de meeste web-programma's zoals Freeway e.d. hebben een FTP tool ingebouwd... ik weet niet welk programma jij gebruikt, maar wellicht heb je die functie over het hoofd gezien ?

http://www.macupdate.com/info.php/id/13865 Misschien werkt dit.

Het is wel idioot dat de Mac die FTP filesystems met het juiste wachtwoord standaard read only mount… en voor terminal gerotzooi heb je toch geen mac aangeschaft lijkt me.

Bedankt Len. Dit programma doet eigenlijk iets meer dan ik in feite nodig heb. Het mount alle verbindingen opnieuw na een herstart. Kan misschien in de toekomst eens van pas komen.

Maar je hebt wel gelijk dat het in feite idioot is dat Apple de ftp enkel als read only mount.

Billy

In de Mozilla Browser kun je een pagina bouwen en uplaoaden.

De native FTP support van Mac OS X is ontzettend BAGGER. Ook de Mac OS X firewall gaat ontzettend BAGGER om met FTP-connecties. Aan de andere kant is FTP dan ook wel een ontzettend achterhaald protocol en kun je veel beter over SSH bestanden verplaatsen (SFTP/SCP).

Voor het gewone FTP-werk heb ik zelf goede ervaring met het programma Transmit, heeft een briljante interface. Feit blijft dat je FTP-connectie niet altijd even soepel verloopt (denk aan files die half worden geupload, of heel traag, of het listen van een folder dat erg lang duurt), ofwel: je gaat actief FTP’en en configureert je firewall daarvoor, ofwel: je rommelt aan de FTP-server zodat bij passieve connecties het niet meer uitmaakt hoe bagger de firewall-regels (oh… en hoe bagger de meeste ADSL routers) op de client-side zijn.

Enfin. :slight_smile:

[quote:00dfd61464]en voor terminal gerotzooi heb je toch geen mac aangeschaft lijkt me.[/quote:00dfd61464]

Pardon? Ga je mond wassen met zeep, en snel een beetje.

Waarom gebruik je niet gewoon dreamweaver.mx met een automatische up-load on save? simpel toch?

[quote:bd26017398="Nfassbender"]Waarom gebruik je niet gewoon dreamweaver.mx met een automatische up-load on save? simpel toch?[/quote:bd26017398]

Simpel??? Weet u eigenlijk wel hoeveel dat pakket kost?! Die 479 euros lijken me echt wel iets teveel voor hetgeen ik het ga gebruiken.

Billy

Zoek een provider die WebDAV ondersteunt. Dat is de truc die ook wordt gebruikt voor .Mac's iDisc. Je site-folder is dan als een harddisk op je buroblad geplaatst.

Overigens is Transmit heel eenvoudig in gebruik en kun je er met de laatste versie een ‘drag-and-drop’ applicatie van maken.

Bij mij lukte het een paar dagen geleden wel om te uploaden.. tot dat ik gisteren een update deed van mac.. Nu lukt mij dit ook niet meer..