websites testen in IE/Win : Windows Remote Desktop 4 Mac!

Hoe je het ook wendt of keert, je site moet het doen in IE op Windows. Heb je nog een pc met windows, dan is onderstaande wellicht handig om je site in ontwikkeling mee te testen:

download Remote Desktop Client van de microsoft site. Installeren op je mac, da’s een eitje.

Start je windows machine gewoon op, en bedien deze ook met tb/muis/monitor van de pc zelf.
Vink vervolgens onder “Deze Computer/Eigenschappen/verbindingen van buitenaf” op de XP machine aan: Extern Bureaublad" ( was ik ff vergeten :slight_smile: ) . Log nu uit van je windows pc, maar zet em niet uit.

Vervolgens kun je door RDC op je mac te starten verbinding maken met je windows-pc, en je hebt controle vanaf je mac over windows (ik ga ff uit van XP). Wel even ip-adres, username en ww invullen.

Als je vervolgens ook nog in System Preferences (op je mac he!) onder “Sharing” Personal Web Sharing aanzet, kun je door een ip-adres in te tikken in je remote-desktop sessie van Internet Explorer op je windows PC, je Apache server op je mac benaderen en zo je site testen in IE/Win!

Ik vind dit een stuk prettiger werken dan Virtual PC for mac, ten eerste is dit gratis, en ten tweede is het een stuk stabieler!

edit: ietsje uitgebreidere toelichting :wink:

Goeie tip!

Kun je misschien nog erbij zetten wat je op de PC moet instellen om die Remote Desktop Client te kunnen gebruiken? Of staat die functie standaard aan?

Yep, werkt voor mij al sinds XP uit is perfect! :P PC gewoon in de meterkast met stroom en ethernet en alleen gebruiken wanneer het niet anders kan of inderdaad voor het testen van je websites...

Je moet het wel aanzetten. Ga naar de eigenschappen van “Deze Computer” en vervolgens naar “Verbindingen van buitenaf” Daar vink je bij Extern bureaublad aan dat gebruikers van buitenaf jouw PC mogen benaderen.
Als het goed is heeft jouw XP al 1 gebruikersaccount welke tevens lokale administrator is en dus alles mag op deze PC. Deze gebruiker moet je toevoegen via " Externe gebruikers selecteren".

Moet wel lukken zo lijkt mij… o, ja… let wel op wanneer je een DHCP Router hebt aanstaan in je netwerk en je PC elke keer een ander IP nummer krijgt. Het makkelijkste is je PC een vast IP nummer te geven of gebruik te maken van de Computernaam welke dan via je DNS over je netwerk gaat. 1 van deze 2 moet je gebruiken om via RDC connectie te kunnen maken naar je PC.
(Op IP nummer gaat het altijd goed! een DNS naam wil nog wel eens mis gaan…)

Je moet wel windows 2000 of XP pro hebben. Met de gewone XP gaat het niet.

Is inderdaad een handig tool'tje. Ikzelf gebruik het al zo'n week om op de pc van m'n zus, die een verdiep lager zit, te bedienen. Uiterst handig.

Ja, XP Pro dat klopt.. maar ook Windows 2000 Server! :o