Websites v/d toekomst

Wie is het met de volgende stelling eens: Moeten websites v/d toekomst alleen in Flash gebouwd worden? Dus hebben we HTML eigenlijk wel nodig?

Ik heb het dus over een toekomst waarin de meeste mensen breedband hebben. Ik zag laatst een paar sites in Flash (en shockwave) en toen kwam ik op deze stelling.

Wel moeten een paar dingen nog verbeterd worden, zoals 't kunnen opslaan van Flash bestanden en hoe het zit met JPEG en GIF pics weet ik ook niet.
En je moet natuurlijk ook naar back en forward kunnen navigeren.

Hoe zou jij het vinden als heel MacOSX.nl in Flash is gebouwd? Nee. Ik zie wel nieuwe versies van HTML in de toekomst.

Flash is ultieme prut, IMHO. Het programma zelf moet nog veel aan veranderen, werkt gewoon nog niet fijn genoeg.

Het is voor mij veel makkelijker om een html pagina te kloppen dan een hele flash site te bouwen.

Daarnaast kost het veel geld om flash te ontwikkelen, je hebt er zo en zo software voor nodig en voor html enkel notepad en photoshop.

Nederland is ook nog lang niet klaar voor echt breedband. Er zijn delen van NL waar nog geen eens kabel of mobiel bellen beschikbaar is, laat staan een breedband internet verbinding.

Argumenten voor flash, en de weerlegging:

1. Het ziet er mooi uit
    – HTML kan er even goed en vloeiend uitzien wanneer je een goede designer bent/in huis hebt.

2. Je kunt er mooie animaties mee maken
    – Het bedrijfsleven zit niet te wachten op mooie animaties en laadtijden.
    – Ikzelf ook niet echt. Ik wil mijn info hebben, clickedieclick, klaar.
    – Kun je het wel leuk laten bewegen, maar dat kan met DHTML ook.

3. Je kunt er een muziekje onder zetten
    – Ook dit kan met html, of met een enkele flash knop in je HTML.
    – Hiervoor hoeft dus niet je hele site in flash te zijn.
    – Daarnaast heeft een bedrijfspc vrijwel nooit boxen, dus die muziek wordt toch niet gehoord.

Verder weet ik zo even geen voordelen van Flash, als je er nog een paar hebt hoor ik het graag.

Ik denk zelf dat Flash een toekomst heeft voor sites voor jongeren, kledingmerken, mobieltjes, etc. etc.

Het bedrijfsleven zal er niet veel mee doen…

Flash heeft zeker NIET de toekomst. Flash werkt niet goed met databases, is niet tekst gebaseerd, kan je niet bookmarken, kan niet zoeken in tekst, je kan geen plaatjes bewaren, geen drag & drop, is niet bedoelt voor lange documenten, maakt geen gebruik van de standaard GUI, werkt niet goed samen met andere technologieën, is erg irritant vaak, is geen W3C standaard... SVG in combinatie met javascript, html, xml, MathML is vele malen mooier

Flash is mooi om web en cross platform applicaties te bouwen, maar verder niet.

Mijn website heeft geen flash! En toch vind ik hem overzichtelijk en er goed uitzien! Als ik en .com adres had dan had ik misschien met php gewerkt. Verder vind ik flash niet slecht, maar een website helemaal met flash maken vind ik nooit zo mooi. De combinatie Dreamweaver, Flash en Photoshop komt meer in de buurt van een goede website. Maar het ligt er ook aan waarvoor je website dient. Gasten die 24 uur per dag online in een clan zitten maken vaak een flash website daarvoor, maar voor bijv. macosx.nl zou dat echt lelijk staan!

Dennis

Ik zie html en flash als gereedschap om iets te maken. Net als met gewoon gereedschap: voor elke klus moet je het juiste gereedschap gebruiken, maar zelfs met goed gereedschap is prutswerk eenvoudig te maken! :P

(Dit is een algemene opmerking en slaat hier niet op specifieke sites)

Het klopt wel dat er aan alleen Flash nog veel nadelen zitten, maar ik vind veel sites van nu nogal slecht ontworpen. Macosx.nl ziet er trouwens wel goed uit en is ook handig in gebruik. Misschien is een mix van Flash en Html toch beter. macromedia.com bv ziet er heel goed uit.

En over welke DOS aftershave heb je 't eigenlijk?

uhh ja ik vnid dat erig afhangt wat voor site het is. Ik vind personelijk een mix van html php en flash perfect. Maar ja het hangt echt wat voor site het is, bijvoorbeeld voor bij macosx.nl zou flash niet echt een goede keuze zijn. Maar er zijn zat voorbeelden van sites die wel goed met flash zijn.

Flash moet zeker niet als een vervanging voor HTML bekeken worden. Het is eerder een toevoeging dan een alleenstaand gegeven.

Toch is flash niet meer weg te denken. Dankzij ActionScript (de programmeertal in flash) kan nu onnoemelijk veel op het gebied van interactiviteit. Het is echter wel nog maar het begin, er moet nog veel verbeterd worden.

Iemand wel eens gedacht aan het feit dat flash geheel visueel gebaseerd is? Dat betekend dus dat visueel gehandicapten uitgesloten zouden worden in de toekomst als flash defacto de standaard voor websites zou worden. Ik zie perfect maar ik vind dat uitsluiten van groepen mensen, zoals ook wij mac gebruikers in het 'standaard' (zou het moeten zijn) html soms buitengesloten worden, niet goed.

Nee dus, de toekomst is aan html en script die dit kunnen genereren!

hebben visueel gehandicapten een computer dan?

Ik vind dat de meeste flash site’s er zo plat uitzien!
Er zit geen diepte in (in sommige wel, maar dan gebruiken de makers een mix van programma’s en niet alleen flash)
Verder zitten vaak in flash website’s meer leuke effecten, dan echte informatie. En flash is een plugin, dus niet iedereen heeft het.
Verder wel altijd knap hoe klein de flash bestanden zijn!

Dennis

Inderdaad Dennis, ik heb pas één site gezien waar echte informatie op stond. Andere sites in Flash waren persoonlijke sites van mensen met alleen een gastenboek, forum en wat info over hunzelf. Daar komt nog eens bij dat ik die Flash sites helemaal niet zo mooi vond!

Experimenteel spul... voor die hard ontwerpers vind ik Flash echt rulen :P

Check dit!

[quote:220f1ccd34="Syndic"]Experimenteel spul... voor die hard ontwerpers vind ik Flash echt rulen :P

Check dit![/quote:220f1ccd34]

sorry maar dat vind ik eigenlijk helemaal niks.

Gelukkig maar dat smaken dan verschillen hè :wink:

Nog meer spul wat jij niet mooi vind dan :P

Dform1
Miniml
Freshkutz
Paraphrase
Vectorize

:stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :smiley: :wink:

[quote:0fb24d2d2d="dennis"]hebben visueel gehandicapten een computer dan? En flash is een plugin, dus niet iedereen heeft het. Dennis[/quote:0fb24d2d2d]

Dit is natuurlijk geen relevante info.
Als je Macromedia moet geloven heeft zo’n 98.4% van de internet gebruikers de flash player geinstalleerd.

Ook logisch, volgens mij wordt ie standaard meegeleverd met IE.
Dus in dit geval is het ‘plugin’ zijn niet zo’n probleem…

Als je naar mijn site kijkt dan heeft 91,2 % shockwave flash geinstaleerd. Dat is behoorlijk hoog, maar....... Dat betekent dat 8,8 % geen flash heeft! Ik heb een bezoekersaantal van 4444 en dat zou betekenen (als mijn site van flash was geweest) dat ik aan 391 mensen mijn site niet zou kunnen laten zien!

Dennis

de website van de toekomst is in 3D!

zie hier

spijtig genoeg bestaat er nog geen plug-in voor mac…

[quote:34c2dfcf49="dennis"]Als je naar mijn site kijkt dan heeft 91,2 % shockwave flash geinstaleerd. Dat is behoorlijk hoog, maar....... Dat betekent dat 8,8 % geen flash heeft! Ik heb een bezoekersaantal van 4444 en dat zou betekenen (als mijn site van flash was geweest) dat ik aan 391 mensen mijn site niet zou kunnen laten zien! Dennis[/quote:34c2dfcf49] Indien je je over de compatibiliteit druk gaat maken, kun je het beste alleen html en javascript gebruiken. Dat werkt in iedere browser redelijk hetzelfde.

De rest werkt overal gegarandeerd anders…