Webvragen?

Hallo allemaal,

Ik heb een tweetal vragen met betrekking tot het maken van een website.

1. Soms zie ik afbeeldingen staan op internet die uit meerdere stukken bestaan. (ik neem aan om ze sneller te laden) Hoe maak je dit, in Photoshop soms? en zo ja, hoe dan…

2. Wat voor afmeting heeft een “splash” screen?

Alvast hartelijk dank voor alle hulp.

Mr. Macminded

die slices kun je in photoshop of image ready maken. Je hebt er een slice gereedschap voor. Je trekt gewoon een kader met dat gereedschap op de plek waar je wilt dat de foto gesneden wordt. Verder (ook handig) kun je van hulplijnen slices maken. Als je eenmaal slices hebt kun je kiezen voor optimale opslaan als en dan alle segmenten/slices.

sccs

[img:74f6026b14]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/slicetool.gif[/img:74f6026b14]

[quote:360f411cfe="Mr. Macminded"]2. Wat voor afmeting heeft een "splash" screen?[/quote:360f411cfe]

Tsja… helaas gebruikt het gros van alle internetters nog steeds een PC waarvan de resolutie standaard staat ingesteld op 800 x 600 pixels… gelukkig wordt er al steeds meer 1024 x 768 gebruikt. Dus wil je zeker zijn dat iedereen je Splash optimaal kan zien kan je het beste uitgaan van een resolutie van 800 x 600 :smiley:

Ja, 800 x 600. Maar omdat 95% van de internetters windows en internet exploder gebruikt moet je eigenlijk onder en bovenin een strook afslopen. Daar zit bij hen de knoppenbalk en taakbalk. Als je je pagina exact 800x600 maakt krijgen ze scrollbars en zien ze niet alles. Dus 800 x ± 550... o.i.d.

Klopt idd. Marco... ik heb dat hier nog ergens op papier staan, die exacte afmetingen die Exploder eraf snoept. Zal 's zoeken :D

[quote:d2a9ae6dc0="Mmmarco"]Ja, 800 x 600. Maar omdat 95% van de internetters windows en internet exploder gebruikt moet je eigenlijk onder en bovenin een strook afslopen. Daar zit bij hen de knoppenbalk en taakbalk. Als je je pagina exact 800x600 maakt krijgen ze scrollbars en zien ze niet alles. Dus 800 x ± 550... o.i.d.[/quote:d2a9ae6dc0]

En dan zijn er ook nog van die grapjassen die standaard die linker favorietenbalk open hebben staan… dan hou je dus helemaal nix meer over voor je mooi ontworpen pagina of splash… iets van 600 x 550 pixels ofzo :?

wij gebruiken meestal 780 x430 als vaste maat

740 * 430 gebruik ik altijd. Staat allemaal vast op het net

Tip: neem een table width 100%, height 100%, td align center, valign middle. zet daar weer een table in op 750 x 440 pix. Ziet er leuker uit op hogere resolutie, niet in de linker bovenhoek maar gecentreerd

inderdaad zoals hierboven vermeld is het beter om een tabel aan te maken van 100 proc. en daarin alles te kleven wat je wil in een gecentreerde tabel, zo blijft alles mooi binnen het frmt gecentreerd e,n geeft het geen slordige indruk :lol:

voor de variatie, je kunt ook een frameset maken met 3 vertikalen (relative, 780, relative) en in de middelste 3 horizontalen (relative, 430, relative)

in het midden kun je dan gewoon je eigen frameset laden