Weekend Poll: moet Apple zich schrap zetten voor Google?

Google lanceerde deze week onder andere de nieuwe Pixel 7 Pro en Pixel Watch. Reden voor Apple om zich serieus zorgen te maken?

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Moet Apple zich schrap zetten? Ja en gelukkig maar. Zonder concurrentie zou er ook maar weinig motivatie zijn om zich te blijven verbeteren.

Moet Apple nu op dit moment schrik hebben van Google? Ik denk het niet, naar mijn ervaring is een iPhone nog steeds het betere toestel, al is de hoge prijs steeds moeilijker te verantwoorden.

Maar dat geldt voor alle Apple devices. De enige rechtvaardiging is het OS (of dat nu macOS, iOS, iPadOS of watchOS is). Maar ook daarin Google steeds beter. Sterker nog, door de gebruikersprivacy is Siri sterk onderschikt aan andere assistenten. Het is dus een afweging. Privacy of vergaande mogelijkheden…

PS ik vind macOS en iOS nog steeds fijner werken dan Windows en Android. Maar het verschil wordt steeds kleiner.

Klopt, iOS, en vooral iPadOS is in mijn ogen superieur aan Android. Zakelijk werk ik met Android, en met de telefoon kan ik nog leven al duurt het eeuwen eerdat belangrijke bugs opgelost worden (bugs die ervoor zorgen dat je niet meer deftig kan telefoneren).
Android op tablets is gewoon een drama, tergend traag, veel bugs, en bij elke softwareupdate doet het mobiele internet het weer niet.

Op dat gebied is Apple zijn meerprijs nog steeds waard, en vaak werkt een antieke iPad air die je goedkoop op de kop kan tikken zelfs beter als de nieuwste Galaxy tab S.

De assistenten gebruik ik zelden, maar mijn google assistent reageert soms op de stem op de radio. Wat privacy betreft ben ik er totaal niet van overtuigd of dat Apple hierin beter is dan google.

Bij MacOS merk ik het omgekeerde. Sommige basisfuncties zijn in Windows pakken beter uitgewerkt, en dat maakt dat ik mijn werk tegenwoordig sneller gedaan krijg op een Windows toestel. De hoofdreden voor mijn iMac nog steeds als main computer te gebruiken is het mooie 4K scherm, en het feit dat dat ding er gewoon goed uitziet op mijn bureau.

Ja, dat is eigenlijk ook de reden dat er hier nog steeds een 27" iMac staat uit 2012. Nieuwer is niet altijd beter en zeker niet altijd mooier.

Ik koop Apple voor het OS, de specs maken mij al jaren geen ene piep uit.
Specifiek op gebied van de telefoon ben ik nog nooit tegen een grens aangelopen.
Ik ben zeker blij dat mijn foto’s inmiddels allemaal van mijn iPhone afkomen en prachtig zijn, maar ik vond mijn Canon EOS echt geen vervelend ding om mee op vakantie te nemen.

Daar ik van klein hou (en dus geen 14 ga kopen en tegen beter weten in ga hopen op een 15 mini) heb ik nog nooit een spelletje willen spelen op mijn iPhone (Doe ik enkel op Mac en heel soms iPad) en heel veel andere zaken dan Bellen, Mailen, Weten wat ik vandaag ook alweer allemaal moet doen en uiteraard betalen en dus die foto doe en wil ik er ook helemaal niet mee.

Dus hou die specs van merk a b of c maar lekker voor jezelf. Ik heb een eco systeem en zal mij nooit laten verleiden tot een halve iPad met specs waar foto en videomateriaal die ik nog bezit bij zouden verbleken.