Weer een Apple liefhebber erbij!! Maar met wat vragen...

Afgelopen weekend mijn eerste Apple gekocht (14'' laatste update). Moet zeggen dat er erg over te spreken ben en tot nu toe blij dat ik van windows af ben. Geen nare ervaringen mee gehad, maar was wel eens toe aan wat anders. Dus toch maar de stap naar Apple gemaakt. Schitterend design alsmede een voortreffelijk besturingssysteem. Was even wennen, maar na een spoedcursus Tiger in de Apple-store kan ik me nu al behoorlijk uit de voeten maken. Fantastische batterijduur en uitstekende graphics. Ook via de ingebouwde airport extreme card, kon ik gelijk het internet op, echt ideaal, geen geouwehoer.

Nu heb ik alleen nog een paar vragen aan de die-hard Apple-ers. Kan dus gelijk het internet op, maar heb het idee dat mijn ibook niet goed beveiligd is. Moet ik dit doen door een firewall in te stellen? Moet nog wel kunnen downloaden… Zijn er basis beveiligingshandelingen die je kunt uitvoeren, zodat in ieder geval niemand mijn ibook in kan? Heb uiteraard al gekeken bij de beveiligingsinstellingen, maar wordt daar niet veel wijzer uit. En is de “filevault” een aanrader of niet??
groet-n een Apple-fan.

Je kun beginnen met inderdaad je firewall aanzetten (systeemvoorkeuren/delen) zodra je dat gedaan hebt zit je wel goed als je netwerk verder goed beveiligd is dmv de beveiliging in je router o de server.

Ja dat is nu net het mooie. Momenteel is mijn eigen draadloze internet (vanuit de server) uit de lucht, dus volgens mij steel ik van iemand anders internet (denk de buren, want die hebben ook draadloos internet). Als ik dan de firewall niet heb aanstaan is dat dus onvoldoende bescherming?

En kan ik zien waar ik mijn internetverbinding vandaan haal? Heb nu alleen de melding “default”.

ik zou dan in ieder geval de firewall aanzetten.

om erachter te komen waar je je internet vandaan haalt zou je kunnen kijken of er andere computers die jij niet kent in je netwerk zitten ( finder / netwerk ).

mocht je er dan nog niet achterkomen dan kun je kijken of het ip adres van de router waar je je verbinding van krijgt bekend is bij jou. ( systeemvoorkeuren/ netwerk / airport ) dit ip adres is meestal iets van 192.168.1.? maar ik zou zo snel mogelijk je eigen netwerk proberen op te zetten. ( en deze goed beveiligen) dat het netwerk waar jij nu op zit open staat maakt veel onveiliger.

mogelijk dat little snitch wat voor je is.

het bewaakt uitgaand verkeer en en verklikt wanneer
een niet standaard internet programma contact zoekt
met het net. Voor safari, mail zijn al standaard regels
opgenomen.

obi

internet stelen van de buren hihi ^^

Een firewall is alleen nodig wanneer je rechtsreeks aan het internet hangt. Dus:

computer → modem → internet

Als je via Airport (of ander WiFi gebeuren) bent verbonden, of via een router met kabels, dan zal inkomend verkeer altijd op de router uitkomen en deze zal standaard de inkomende poorten blokkeren. Een firewall draaien op je computer (wat geheugen en processor in beslag neemt) is dan dus niet nodig.

computer → router (draadloos of niet) → modem → internet

Tot slot heeft een Mac vrijwel geen last van veiligheidsproblemen, ook al hang je direct aan het internet en zet je de firewall uit.

Allemaal redenen dus om geen firewall te draaien.

Om de veiligheid van je Mac te testen kun je voor de grap eens een port-scan uitvoeren.

Link: http://www.dslreports.com/scan

[quote:0742b0ecca="jornt"]En is de "filevault" een aanrader of niet?? groet-n een Apple-fan.[/quote:0742b0ecca]

Filevault is meer een snufje dat speciaal voor CEO’s gemaakt is die Apple producten gebruiken, spijkerbroeken met zwarte truien dragen en bang zijn dat mensen met die luisteren naar de naam Bill zijn laptop willen stelen.

O ja, je computer wordt er langzamer van. Niet nodig dus.

Gefeliciteerd met je iBook 14´´ (neem ik aan)

[quote:b808639bc7="jornt"]Afgelopen weekend mijn eerste Apple gekocht (14'' laatste update). Moet zeggen dat er erg over te spreken ben en tot nu toe blij dat ik van windows af ben. Geen nare ervaringen mee gehad, maar was wel eens toe aan wat anders. Dus toch maar de stap naar Apple gemaakt. Schitterend design alsmede een voortreffelijk besturingssysteem. Was even wennen, maar na een spoedcursus Tiger in de Apple-store kan ik me nu al behoorlijk uit de voeten maken. Fantastische batterijduur en uitstekende graphics. Ook via de ingebouwde airport extreme card, kon ik gelijk het internet op, echt ideaal, geen geouwehoer.

Nu heb ik alleen nog een paar vragen aan de die-hard Apple-ers. Kan dus gelijk het internet op, maar heb het idee dat mijn ibook niet goed beveiligd is. Moet ik dit doen door een firewall in te stellen? Moet nog wel kunnen downloaden… Zijn er basis beveiligingshandelingen die je kunt uitvoeren, zodat in ieder geval niemand mijn ibook in kan? Heb uiteraard al gekeken bij de beveiligingsinstellingen, maar wordt daar niet veel wijzer uit. En is de “filevault” een aanrader of niet??
groet-n een Apple-fan.[/quote:b808639bc7]

De Firewall van OS X volstaat. Er zijn geen virussen voor de Mac.

FileVault beveiligt al je bestanden met een stevige encryptie. Aan te raden voor iBooks en PowerBooks. Zo kan een eventuele dief niet aan je bestandjes :).

[quote:0ebae96e10="à la Mac"]FileVault beveiligt al je bestanden met een stevige encryptie. Aan te raden voor iBooks en PowerBooks. Zo kan een eventuele dief niet aan je bestandjes :).[/quote:0ebae96e10]

Een andere optie is om een (sparse) disk image aan te maken (met Disk Utility) en die AES-128 encryptie mee te geven. Je kan daar dan je belangrijke documenten in zetten zonder dat je hele home directory encrypted is. Ik maak de disk image meestal zo groot als een DVD, dan weet je zeker dat het te branden is. Door er een sparse image van te maken neemt de image niet meer ruimte in op de harde schijf dan nodig is.

Thanks allemaal, mijn ibook een stuk veiliger en ik een stuk wijzer.... :lol: