Weer een dringende vraag.

Hallo allemaal, daar ben ik weer :)

Ik ben vorige week naar het Apple Centre in Utrecht geweesd. Niet speciaal erheen gegaan echter, ik liep zo in Utrecht, en liep ineens langs een Apple Centre. En ik dacht, ik wip even binnen. Heb daar dus in totaal 2 uur gezeten, mocht gelijk allemaal dingen proberen op die supermooie 12" iBook. Allemaal geweldig, ben nu écht overtuigd en ga dan ook écht alleen voor de iBook. En jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen, de beroemde ‘maaaarrrr’.

Ik heb niet teveel geld te besteden, en wil in één keer klaar zijn. Dus ik bereken het volgende:

• iBook met 60GB harde schijf (later, als dat nodig is zet ik er zelf wel 512MB bij)
  • Tucano second skin
    En dat werd dan samen € 1058.
    Probleemski met het geld: Heb at the moment +/- € 500, iets meer maar dat maakt niet uit. Is het verstandig om mijn huidige Windows-PC te verkopen (daar zal ik iets van € 1000 voor krijgen)? Of moet ik niet gelijk alles op alles zetten. Als ik dit doe, heb ik het wel makkelijk, want dan heb ik € 1500, en dan kan ik waarschijnlijk ook nog wel gaan voor de nieuwe MacBook Pro.

Maar dan moet er nog een muis bij komen. Ik wil graag een witte bluetooth tweeknops-muis met scrollwiel. Uuhm, tja, die is er dus nog niet. Dan moet ik dus wachten tot dat de Mighty Mouse draadloos wordt. Oftewel, Apple kennende, wachten totdat ik veel meer weeg dan een ons.

En dan nog het volgende. De vraag die natuurlijk iedereen op dit moment stelt… Wanneer komt de Intel iBook. En is het verstandig om die gewoon te laten varen, en voor de PowerPC iBook te gaan.

Dus, nog even alle vragen op een rijtje:

• Zal ik mijn WindowsPC verkopen zodat ik een betere laptop kan kopen?
  • Zal ik wachten op de Mighty Mouse Bluetooth
  • Zal ik wachten op de Intel iBook

[quote:e1159428cd="SebastiaanV"]- Zal ik mijn WindowsPC verkopen zodat ik een betere laptop kan kopen?[/quote:e1159428cd] Hangt er vanaf. Moet jij voor school software gebruiken die (nog) niet op OSX te krijgen is? Speel je graag spellen die er niet zijn voor het Mac platform? Zo ja dan is het niet verstandig je huidige PC de deur uit te doen. Zo nee zet 'm dan meteen in de verkoop!

[quote:e1159428cd=“SebastiaanV”]- Zal ik wachten op de Mighty Mouse Bluetooth[/quote:e1159428cd]
Dat is niet aan ons om te bepalen. Wat is er mis met het idee de ‘normale’ muis of de muis van je PC te gebruiken totdat je geld hebt voor een eventuele draadloze Mighty Mouse?

[quote:e1159428cd=“SebastiaanV”]- Zal ik wachten op de Intel iBook[/quote:e1159428cd]
Hangt ook weer van jou af. Zoals al 3000 keer gemeld zal Apple in DIT KALENDERJAAR hun huidige hardwarelijn omzetten naar Intel. Wanneer welke machine aan de buurt is weet niemand behalve Steve en de mensen van Intel.

[quote:ff1ad82db7="MacBjorn"][quote:ff1ad82db7="SebastiaanV"]- Zal ik mijn WindowsPC verkopen zodat ik een betere laptop kan kopen?[/quote:ff1ad82db7] Hangt er vanaf. Moet jij voor school software gebruiken die (nog) niet op OSX te krijgen is? Speel je graag spellen die er niet zijn voor het Mac platform? Zo ja dan is het niet verstandig je huidige PC de deur uit te doen. Zo nee zet 'm dan meteen in de verkoop![/quote:ff1ad82db7]

Spellen speel ik bv alleen maar Warcraft 3 en WoW, die gewoon op de Mac kunnen. Voor de rest zou ik hem willen gebruiken voor webdesign, en vooral Dreamweaver/Fireworks, die ook voor de Mac zijn. Voor school hoef ik alleen maar Word/Excel/Powerpoint, die ook allemaal op de Mac kunnen, en naar horen zeggen beter zijn.

[quote:ff1ad82db7=“MacBjorn”][quote:ff1ad82db7=“SebastiaanV”]- Zal ik wachten op de Mighty Mouse Bluetooth[/quote:ff1ad82db7]
Dat is niet aan ons om te bepalen. Wat is er mis met het idee de ‘normale’ muis of de muis van je PC te gebruiken totdat je geld hebt voor een eventuele draadloze Mighty Mouse?[/quote:ff1ad82db7]

Mja heb je gelijk in.

[quote:ff1ad82db7=“MacBjorn”][quote:ff1ad82db7=“SebastiaanV”]- Zal ik wachten op de Intel iBook[/quote:ff1ad82db7]
Hangt ook weer van jou af. Zoals al 3000 keer gemeld zal Apple in DIT KALENDERJAAR hun huidige hardwarelijn omzetten naar Intel. Wanneer welke machine aan de buurt is weet niemand behalve Steve en de mensen van Intel.[/quote:ff1ad82db7]

Hmm ja, maar is zo **** van ze dat ze niets meer zeggen :frowning:

Ik denk pas dat de intel ibook pas rond maart april zal worden gelanceerd. Omdat ze hem anders ook met de keynote hadden kunnen lanceren, want de macbook pro wordt ook pas in februari geleverd dus.

Luister, als jij 1000 euro voor je huidige PC kan krijgen en dan eventueel geld hebt voor een macbook Pro dan zou ik zeker niet wachten op een iBook met Intel processor. De zaken die jij wil doen zullen op een iBook met Intel zeker goed gaan, maar op een Macbook Pro heb je veel meer rendement. Zorgen dat er ongeveer 1.5 gig aan RAM in die macbook Pro zit en gaan met die banaan.

Als jij een PC hebt die tweedehands nog duizend euro op zou leveren denk ik dat je er qua rauwe kracht behoorlijk op achteruit zou gaan als je een iBookje haalt. Ik zou in ieder geval even op de intelbakken wachten.

en behoud je monitor, design op een 12 inch scherm gaat niet echt lekker. ik heb een tijdlang het het op een 14 inch ibook gedaan en ik werd gek van het gepriegel en en het voor over hangen om alles op het scherm te kunnen zien. je zou ook eens kunnen kijken naar een tweedehands model, kan je de pc behouden voor weet ik niet wat voor een werk.

je kan natuurlijk de monitor ook op de laptop aansluiten... als je zo nodig met het ding moet sjouwen kun je wel even op 12 kijken.

verpatsen die hap en voor een mooie macbook pro gaan. Geen twijfel mogelijk Die pc levert nu nog 1000 euro op.. over 3 maanden nog maar de helft.. je leeft nu :)

En verder heb je dan een intel processor in huis, wie weet dat je binnenkort gewoon vista erop kan draaien… dualboot… heb je dus een rete snelle mac… en kun je uitwijken naar windows voor de echte games (even vrienden maken). :evil:

Ik wil nu niks zeggen, maar een pc die tweedehands nog 1000 € opbrengt moet toch wel een hele goeie zijn.

[quote:be75ce3c3f="SebastiaanV"]Spellen speel ik bv alleen maar Warcraft 3 en WoW, die gewoon op de Mac kunnen. Voor de rest zou ik hem willen gebruiken voor webdesign, en vooral Dreamweaver/Fireworks, die ook voor de Mac zijn. Voor school hoef ik alleen maar Word/Excel/Powerpoint, die ook allemaal op de Mac kunnen, en naar horen zeggen beter zijn.[/quote:be75ce3c3f]

Gast ik heb een 12" PowerBook G4 en WoW draait echt voor geen meter. Nauwelijks 20fps in lege locaties.

Als je eenmaal Mac OS X Tiger hebt gebruikt wil je niet meer terug naar Windows XP, dus imo kan je beste gewoon die PC verkopen en een MacBook Pro halen! (Intel versie van WoW komt over 3 weken uit en zal [i:be75ce3c3f]gratis[/i:be75ce3c3f] te downloaden zijn.)

Sebastiaan, verkijk je niet op de kale prijs van de computer. Ten eerste wil je onmiddellijk extra RAM installeren; hoe meer RAM hoe beter, en de standaard 256 MB (of zo) die Apple aanbiedt is te weinig. Dus gaat de prijs van de iBook omhoog.

Ten tweede moet je eens kijken naar de programma’s die je wilt gaan gebruiken, checken of die standaard bij je iBook worden geleverd (waarschijnlijk niet) en anders kijken hoeveel het gaat kosten om die extra aan te schaffen. Dit moet je ook meetellen in de prijs van je iBookje (of welke computer je dan ook wilt hebben).

Je weet toch dat al je huidige software niet draait op Apple. Je moet dus een nieuwe versie van Office kopen. Trouwens Windows-computers die tweedehands nog 1000euro opbrengen, zijn écht top. Dan betwijfel ik al ten zeerste of je wel 'gelukkig' zal zijn met een iBook. Maar'euh 1000 euro? Eerst zien, dan...

Nou ja, het is maar wat de gek er voor geeft toch? Heb een bod van € 1025,- and still rising.. 3,4 Ghz 2x512 MB 6800 Ultra 250 GB Audigy 2

Da’s mn computer. Als ik voor die MacBook ga kan ik mijn beeldscherm er ook nog bij verkopen, en die is ook nog wel € 250,- waard, zo niet meer. (19" TFT met 14ms)

En misschien is de overstap naar een MacBook dan toch wel verstandiger, als ik mn desktop verkoop.
Want daar zat ik namelijk ook aan te denken, dualboot met Vista zou echt heerlijk zijn :evil:

Sebastiaan, het ligt er heel erg aan wat jij met je computer doet / wil blijven doen.

Je hebt een krachtige PC staan. Als jij die kracht gebruikt en nodig hebt, dan gaat de ibook, hoe goed ie ook is, je teleurstellen. Het is gewoon toch een lichter systeem dan wat jij hebt.

Bovendien, hoewel een ibook een fijn ding is (ik moet toegeven dat ik er geen ervaring mee heb, ben wel heeeeeel tevreden met mijn powerbook 12 inch), is een 12 inch scherm toch wel wat klein als het je enige computer is. En als jij je pc verkoopt heb je alleen je ibook.

Ik raad je dit aan: Ik ga er even vanuit dat je niet per se een laptop nodig hebt, omdat je immers tot nu toe een desktop pc hebt. Dan is de Intel iMac 17inch een veel betere keus denk ik.

Dat is voor jouw situatie dan he, dat het je enige computer is (voor andere mensen zou een ibook weer een betere keus zijn, 't is allemaal heel persoonlijk).

Waarom raad ik je dat aan? De iMac biedt je behoorlijk veel power, fors meer dan een ibook in ieder geval, en een heel mooi 17 inch scherm en kost maar een fractie van een macbook pro. Voor 1349 is ie van jou. Als je je pc + scherm verkoopt kom je hier misschien wel heel dichtbij.

EDIT: hmm, ik las je eerste post nog eens goed door en nou zie ik pas dat je zegt dat je [i:974293b2ce]echt alleen[/i:974293b2ce] een ibook wilt… tja, daar sta ik dan met mijn iMac… :wink: Ik zou zeggen denk er nog eens goed over na. Als je geen laptop nodig hebt koop je met de iMac meer Mac voor je geld, en dan scheelt het qua performance niet zoveel met je pc

En moest je niet persé een laptop nodig hebben, en je wil toch overwegen om een Mac te kopen, dan kan je nog altijd op een Mac mini terugvallen. Je behoudt je pc die je nu hebt en je pakt er die Mac mini bij voor wanneer je geen games speelt. De mini volstaat immers voor de doeleinden waarvoor jij hem wil gebruiken. Een voorwaarde is wel dat je er 1gb RAM in moet duwen, om vlot je grafische programma's e.d. te gebruiken.

Het is maar een gedacht :wink:

vind ik ook een slim idee! Je kunt 'm gewoon aan je muis / toetsenbord / beeldscherm aansluiten en je hebt toch een fantastische mac voor rond de 500 euronen !

Hmmz dit gaat helaas niet.

Over een paar weken ga ik de (ik zwem nogal veel en hoog) EJK (Europese Jeugd Kampioenschappen) en EK ('t zelfde alleen niet voor de jeugd :wink: ) voorbereiding in. En dan ben ik heel erg veel weg van huis. 3 weken met tussenpozen. Dus dan heb ik wel een laptop nodig, en kan ik niet overgaan naar een iMac of een MacMini. Al zou ik nog zo graag willen.

Ow en voor alle duidelijkheid. Het is dus niet duidelijk of ik een iBook of een MacMini koop.

Wat ik met mijn huidige PC doe valt tegen. Vooral wat videobewerken, webdesign en dingen voor school. Hij was oorspronkelijk bedoeld voor het gamen, maar dat is nu een beetje het ondergeschoven kindje. Ik game niet meer, en heb er ook geen behoefte aan.

Dit kan een iBook (of MacBook) ook wel aan.

OK! Leuk! Succes met je voorbereidingen!