weer een imovie of final cut express vraag!!!

Ik wil graag een video8 film gaan editen in 1 van deze programma's dit is natuurlijk geen probleem...alleen zit ik met het volgende ik heb maar 15 tot 20 gb beschikbaar...dat is natuurlijk te weinig...wat ik nu dus niet begrijp is dat als ik een mooie dvd aanschaf er een superbeeldkwaliteit op staat voor nog geen 5gb....waarom kan ik dit dan niet in imovie met dezelfde grootte editen...oke mag ietsje meer worden door de bewerkingen maar meer dan 10gb zou het toch niet moeten worden...als ik nu mijn 90 minuten filmpje op mijn macje wil zetten ben ik 40-50gb kwijt....waarom kan dit niet gelijk in een bestandsformaat die door iedereen gebruikt kan worden...uiteindelijk wordt het geheel toch maar rond de 4gb....kon dit maar gelijk....droom droom..... iemand een oplossing.... ik kan natuurlijk elke x een klein stukje nemen en die in mpeg formaat bewaren....is dit dan nog weer te gebruiken in final....?....of wordt het dan weer een super groot bestand.....

groeten

Als we spreken over DVD en een montageprogramma final Cut x en pro dan spreken we over verschillende Compressies. Wat je afwerkt op Final cut zal om op DVD te kunnen via een speciaal compressie programma... De afspeelcodec van een DVD speler is niet hetzelfde als die van Final Cut

[quote:25392b403d="hage"]als ik nu mijn 90 minuten filmpje op mijn macje wil zetten ben ik 40-50gb kwijt....waarom kan dit niet gelijk in een bestandsformaat die door iedereen gebruikt kan worden...uiteindelijk wordt het geheel toch maar rond de 4gb....kon dit maar gelijk....droom droom..... iemand een oplossing.... ik kan natuurlijk elke x een klein stukje nemen en die in mpeg formaat bewaren....is dit dan nog weer te gebruiken in final....?....of wordt het dan weer een super groot bestand.....[/quote:25392b403d]

1 uur DV materiaal is ± 13 GB. Dus 90 min. is ± 20GB. Dit IS de standaard, want de hedendaagse camera neemt meestal op in het (mini)DV formaat. En dus monteren alle editors in DV. Daarom, omdat je niet van codec wisselt, is de montage (op de overgangen na) verliesvrij. Alleen professionals nemen op in SD of HD formaat. Wat uiteindelijk op DVD komt is in MPEG-2 formaat. Met een veel zwaardere compressie dan DV. Mocht er belangstelling bestaan voor de GOP structuur van MPEG-2 dan schrijf ik daar wel eens iets over. Het kenmerk is echter dat bij de meeste frames niet alle info wordt opgetekend. Alleen de verschillen t.o.v. het I-frame wordt opgetekend. Alleen dat I-frame heeft alle info in zich. En dus moet een groepje frames uitgepakt worden om er iets mee te kunnen doen. Dus minder nauwkeurige montage. En steeds verlies bij het weer in/uitpakken. BTW: FCP kan geen MPEG-2 monteren.

Ik begrijp dat als je het comprimeerd er natuurlijk verlies optreed, maar is dit nog wel zichtbaar.... voorbeeld, bij photoshop kun je een beeld ook in jpeg formaat bewaren, het is dan al weer een stuk kleiner, en met het blote oog zie ik de vermindering in beeld kwaliteit niet...en kan dit nog steeds als het op een goede resolutie is, gebruikt worden voor drukwerk.... het zou dus mooi zijn als je met mpeg2 kan werken en editten als het einresultaat nog steeds vrij goed is....

1 uur is 20gb lees is waarschijnlijk als het niet geedit is, wat doet imovie als ik hier 300 overgangen in zet word het bewaarbestand dan niet veel groter…het zou mooi zijn als imovie de overgangen bewaard maar pas uitvoerd bij het wegschrijven naar een movie…het is natuurlijk mooi dat we grotere schijven hebben maar die zitten nog steeds niet standaard in de mac…
i-movie is toch voor de beginner dus zou het mooi zijn als hij wat minder ruimte nodig zou hebben en een functie zou hebben om bijvoorbeeld gecomprimeerd te kunnen werken…zodat je toch een movie van 90 minuten kan editen tot je een ons weegt…en niet 60gb aan vrije ruimte nodig hebt maar iets van 6 tot 10gb…
dit moet toch mogenlijk zijn in onze moderne wereld…zie het mp3 gebeuren…lekker klein, muziek klinkt nog geweldig… dus moet dit toch ook met beelden kunnen met niet al te veel kwaliteitsverlies…

Offline monteren op Final Cut Dan kan je wel je instellingen veranderen

[quote:5d40080f84="hage"] 1.) het zou dus mooi zijn als je met mpeg2 kan werken en editten als het einresultaat nog steeds vrij goed is.... 2.) 1 uur is 20gb lees is waarschijnlijk als het niet geedit is, wat doet imovie als ik hier 300 overgangen in zet word het bewaarbestand dan niet veel groter...het 3.) zou mooi zijn als imovie de overgangen bewaard maar pas uitvoerd bij het wegschrijven naar een movie.... 4.) het is natuurlijk mooi dat we grotere schijven hebben maar die zitten nog steeds niet standaard in de mac.... 5.) i-movie is toch voor de beginner dus zou het mooi zijn als hij wat minder ruimte nodig zou hebben en een functie zou hebben om bijvoorbeeld gecomprimeerd te kunnen werken.....dit moet toch mogenlijk zijn in onze moderne wereld....zie het mp3 gebeuren..lekker klein, muziek klinkt nog geweldig.... dus moet dit toch ook met beelden kunnen met niet al te veel kwaliteitsverlies....[/quote:5d40080f84]

1.) 2.) èn 3.) zijn 25 minuten voor je post beantwoord (tenzij forumtijd volledig tilt slaat)
4.) externe schijf kan wonderen doen.
5.) zou mooi zijn indien computerprocessoren en harde schijven zouden zijn als onze hersenen : alles wat nooit gebruikt wordt automatisch comprimeren in archiefbestanden om zo ruimte te scheppen, of zelfs te groeien, hoe meer ze getraind worden ;). Daarvoor is het zeker nog wel een jaar of 20 wachten, net zoals op zo’n compressiemodel voor video veronderstel ik :smiley:

BTW als ik mij niet vergis, neemt de ip220(??) van sony (microdv) op in mpeg2-formaat (sterkere compressie dus minder kwaliteit) wat dan enkel kan geïmporteerd worden in het eigen sony-programma en ik denk dat dit zelfs niet in mpeg2-structuur bewerkt word (heb ergens gelezen dat de export ‘analoog’ is maar dat zou natuurlijk volledig belachelijk zijn!). In ieder geval is het succes van die toestellen, afgemeten aan de nieuwe evoluties hierin, niet al te denderend(?).

Davedive

Tuurlijk kan een externe schijf wonderen doen dat begrijp ik wel...alleen die moet dan weer aangeschafd worden, en om video8 op je mac te zetten moet je ook weer een apparaat kopen van 400 euro ga zo maar door.....kost allemaal niets....kan beter een digitale videokamera kopen denk ik dan....

ik denk dat ik dan maar een grotere schijf ga kopen…zo blijf je bezig he…kopen en weer kopen…geld moet rollen zeggen ze toch…dure hobby

maar ja het blijft mooi spul he…

Opgepast,

Ik ben het zeker met je eens. Hèt probleem ligt echter hierin :
De ‘tech’-bedrijven beloven, of op zijn minst laten ze je het uitschijnen, dat alles wat ‘digitaal’ is perfect samengaat.

Pas als je in de kleine lettertjes begint te lezen, dringt een hééééél klein beetje door dat er misschien een ‘probleempje’ kan zijn.
Tot zover de beschikbare 'reclame’boodschappen die o.a. door Apple zéér goed verpakt kunnen worden.

Als er bijvoorbeeld op de tv-brochure staat : vga-connector voor het aansluiten van een computer (bv.Loewe : eigen ervaring) dan komt na 6 e-mails naar boven dat ‘jij domme consument’ maar ervanuit moest gaan dat het hier ging over vga-resolutie-aansluiting (640x480 als ik het goed voorheb) waardoor je je computer wel kunt aansluiten op je 70cm breedbeeld hypermoderne tv maar je bv. imovie (tè lage resolutie) en andere programma’s . … niet kan opstarten of op een degelijke manier kan weergeven.

Ik kan me voorstellen dat als je je een ‘flashy’ sony Micro-camcorder (ip220?) aanschaft en je probeert op je mac videomateriaal binnen te halen, je je onwaarschijnlijk bedrogen voelt.

Als je een dvd-R/-Rw in je mac stopt, en je hebt al het geluk om het juiste type, of merk van dvd-r schijfjes te gebruiken (die het wel doen op je schrijver), en dàn blijkt het niet te werken op je thuisdvd-speler, je je behoorlijk rot voelt.

… ‘the list goes on forever’…

Alle hierboven beschreven items, kost handenvol geld. Je moet je bijna dagelijks op forums als deze (no hard feelings, maar liever hield ik mij bezig met mijn èchte hobby’s), en de rest van het internet informeren, om géén (of toch zo weinig mogelijk) van zo’n dingen tegen te komen.

Als het nu al slecht gaat in de ict-sector (hard-en software) dan vermoed ik dat dit veelal komt doordat mensen afhaken door de vele slechte ervaringen qua compatibiliteit.

Voilà,

Het moest er toch eens uit
Davedive