Weer eens een ander verschil besproken; 12" of 14" iBook?

Met veel interesse volg ik de discussies 'Powerbook of iBook' aangezien ik zelf ook op het punt sta een van beiden aan te schaffen, maar was ik mis is de 14" iBook. Deze laptop wordt nooit genoemd. Mijn interesse ging in principe ook uit naar de 12", maar de 14" is misschien ook een interessante optie. Toch een tof systeem, ziet er mooi uit, is snel, [b:edc7305c92]maar[/b:edc7305c92] wel een stukje groter scherm natuurlijk!

Op de foto lijkt het wel echt een wezenlijk verschil te zijn in oppervlak:
:apple: :apple: [img:edc7305c92]http://www.apple.com/hotnews/articles/2002/01/mwsf/images/bestibook0584.jpg[/img:edc7305c92] :apple: :apple:

Logisch natuurlijk, maar voelt het ook echt anders? Wijsgeren, vertel mij hoe het is om met je 14" op de bank te werken. Is het daarvoor niet veel te groot? Dat is een beetje mijn probleem. Ik kan me voorstellen dat Photoshop beter werkt met meer werkruimte, máár zo’n 14" is toch ook een stukkie logger dan die kleine beauty.

Verbaas me met je kennis

Jur,-

maar de maximumresolutie is bij beide gelijk, dus er past evenveel op dacht ik zo, of vergis ik mij?

Ik vind het redelijk simpel. Ga je voor het puur en alleen relaxed meenemen, 12". Wil je er regelmatig op werken, neem werkruimte, dan is de 14" een zeer overwegenswaardig alternatief.

Tipje: de nieuwe modellen komen eraan, bij RAF/Staffhorst zijn ze vandaag ?100 in prijs verlaagd, vanwege de nieuwe modellen.1199/1559/1799…

De 12" en de 14" iBook hebben een gelijke resolutie van 1024 bij 768. Dit houd dus in dat er net zoveel op een 12" scherm past als op een 14" scherm. Op de 14" is elke pixel en dus ook elk woord of plaatje gewoonweg groter...

Ik heb bewust voor de 12" iBook gekozen omdat die minder ruimte in beslag neemt in mijn koffer. En ik heb nog geen vergrootglas nodig om het scherm te kunnen lezen. :wink: Wel kan ik me voorstellen dat de 14" iBook op de bank wat stabieler zit. Die is wat breder en valt daardoor wat beter over je benen.

Iets om over na te denken: de batterij.
Deze info komt van de website van Apple:

[i:a990ab9a3d]iBook met beeldscherm van 12,1 inch: lithium-ionbatterij van 46 wattuur met een gebruiksduur tot 5 uur zonder bijladen(3)

iBook met beeldscherm van 14,1 inch: lithium-ionbatterij van 55 wattuur met een gebruiksduur tot 6 uur zonder bijladen(3)[/i:a990ab9a3d]

[quote:0b922989fb="passenger"]Ik vind het redelijk simpel. Ga je voor het puur en alleen relaxed meenemen, 12". Wil je er regelmatig op werken, neem werkruimte, dan is de 14" een zeer overwegenswaardig alternatief.

Tipje: de nieuwe modellen komen eraan, bij RAF/Staffhorst zijn ze vandaag ?100 in prijs verlaagd, vanwege de nieuwe modellen.1199/1559/1799…[/quote:0b922989fb]

De nieuwe modellen? Er zijn toch net de 900mhz speedbumps geweest? Of komen er ook nog speciale 14" updates dan?

qua esthetica zou ik een 12" nemen. Bescheiden en compact. Je budget is geen argument neem ik aan?

[quote:30cdcfd0b8="Jur"]De nieuwe modellen? Er zijn toch net de 900mhz speedbumps geweest? Of komen er ook nog speciale 14" updates dan?[/quote:30cdcfd0b8]

De huidige modellen zijn in prijs verlaagd, de 700 en 800 MHz modellen. De 900 MHzen zijn volgens mij nog niet uitgeleverd

Het zal dan wel m'n enige computer zijn, vandaar dat ik me afvroeg of de ibook 12" wel groot genoeg is om constant mee te werken. (Al dan niet in combo met een apart toetsenbord en muis..) Daar komt misschien dan wel het grote scherm goed van pas? Of is de 12" toch alles wat ze zeggen dat het is :)

Veel tikken op een notebook is vragen om RSI. Kijkt ook minder prettig vind ik. Maar het blijft een begerenswaardig apparaat... :P

[quote:96e31dcb02="passenger"]Kijkt ook minder prettig vind ik.[/quote:96e31dcb02] ik heb nog nooit een beeldscherm gezien dat zo scherp en helder is als mijn reeds verkochte ibook 500,.. en die is op alle iBooks hetzelfde!! :D

Ik heb nu bijna een jaar een iBook 14" 700 Mhz. Ik heb 'm gekocht als vervanging van mijn PC desktop en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Er zit wel maar 256MB ram in, das het enige minpuntje.

Voor de rest vind ik het grote scherm schitterend. Ok, het zijn maar evenveel pixels als de 12", maar het kijkt toch lekker aangenaam en is volgens mij minder vermoeiend voor de ogen.
Ik heb al regelmatig met m’n iBook op de zetel (sofa) gezeten, zonder problemen hij is nog steeds zeer handig en heel erg stevig. 'm Vastpakken met een hand, enkel aan de onderkant is geen probleem, hij valt niet zomaar uit elkaar :slight_smile:

Ik werk er echt heel erg veel op (ben mijn thesis aan het schrijven), dus hij moet zeker niet onderdoen voor een desktop pc. Natuurlijk, ik hou me niet bezig met zwaar gamen of zwaar Photoshoppen op m’n Mac, enkel de ‘normale’ stuff.

Met de batterij haal ik nu nog ongeveer 4u, niet slecht vind ik voor toch al bijna een jaar oud te zijn.
Trouwens, ik heb minder last van RSI bij het typen op het toetsenbord van m’n iBook dan wanneer ik er een toetsenbord bij aanhang. De extra steun die je hebt door het wat grotere vlak rond het toetsenbord ligt daarbij aan de oorzaak volgens mij. Hij typt echt heel lekker.

Zo, ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen. Als ik jou was, ik zou voor de 14" gaan, zeker als je 'm als vervanging van je desktop wil en als je er veel op werkt. Een 12" is misschien wel een tikkeltje draagbaarder, maar dat is eigenlijk geen argument. Als je de 14" vergelijkt met een banale pc-notebook, die zijn bijna allemaal nog groter. En ik neem m’n iBook elke week heen en weer van m’n kot (kamer) in Brussel naar huis, zonder problemen, netjes op m’n rug… dus,

it’s up to you!

Greetz,
tfmichie