weergave logo + verantwoordelijkheid

situatieschets;

op een donderdagnamiddag iets voor vijven ontvang ik van mn baas vier cd’s met daarop 27 verschillende opmaken voor klapkaarten.

de opdracht had de hoogste prioriteit daar de bestelling binnen de twee weken al in turkije moest geleverd zijn.

ik heb alle cd’s gecontroleerd en iedere opmaak geopend, telkens van iedere opmaak gecontroleerd of alle beelden en fonts op de cd’s stonden.
van enkele opmaken heb ik een print gemaakt in kleur, niet van alle opmaken omdat de documenten zo zwaar waren…

ik heb in een groot uurtje dit moeten controleren want daar was de koerierdienst van de drukkerij reeds die de volgende ochtend zou beginnen met het maken van de drukproeven.

twee dagen later drukproeven ontvangen en alles bleek ok te zijn …

PROBLEEM:

in die opmaak zaten heel wat illustratorlogo’s, pictogrammen, …
bij één bepaald logo waren ALLE WITTE LIJNEN aangevinkt als TRANSPARANT, je raad het al, tijdens het uitflitsen stond dit logo er dus gewoonweg niet op!!!

MAAR op mijn kleurenprints van de laserprinter staan die logo’s wel !? enkele wanneer je print in kleurscheidingen vallen die natuurlijk weg.

NU MIJN VRAAG : hoe komt het dat een logo dat als transparant staat aangevinkt, in indesig werd geimporteerd, tijdens het printen in full colour er wel opstaat en bij een kleurscheiding niet !!!?

VOLGENDE PROBLEEM : diegenen van het reclamebureau die de opmaak hebben gedaan (drie personen in totaal) schuiven alle verantwoordelijkheid van zich af, terwijl ik als enige verweer heb dat ik niet genoeg tijd had om die logo’s één voor één te openen, en dat iedere DTP’er weet dat als je een logo op transparant zet het NOOIT zal gedrukt worden.
Bij mijn weten heb ik ook niet de optie in indesign gekozen om niet afdrukbare objecten toch maar te printen…

Zit ik verkeerd wanneer ik dus zeg dat diegene die de logo’s heeft gemaakt in principe fout is en dat het voor mij onbegonnen werk was om binnen die korte tijd alle logo’s te openen en zo te gaan controleren.
Kleurgescheiden prints waren op optie maar daar was er geen tijd voor, dit is het enige punt waar mn baas het met mij eens is.

Beste Wensen en een betere start had ik wel verwacht

:? :? :?

Ik had recentelijk iets soortgelijks. Een 'wit' logo bleek in Illustrator 'geen' vulling te hebben, dus ook niet wit.

Binnen InDesign, alle proef-pdf bestanden en op een normale print was het logo keurig zichtbaar - wit op een blauwe achtergrond.

Ik maak in de haast geen kleurgescheiden print en de drukker let even niet op (ik vraag ze altijd mijn normale print te vergelijken met de films… of ze rare dingen zien).

Logo niet in drukwerk zichtbaar. Na een aantal tests kwam ik er achter wat de oorzaak was. Stom. Had voorkomen kunnen worden.

Ik was verantwoordelijk maar de klant vond het gelukkig geen enkel probleem.

Wie de verantwoordelijkheid draagt ik jou geval is niet helemaal duidelijk. De mensen die het logo hebben aangeleverd hebben een foutje gemaakt. Dat is dom maar dat mag. Jij had middels een eenvoudige kleurgescheiden print hun fout kunnen zien… de drukker had het kunnen zien als ze de films hadden vergeleken met de printjes…

Waarschijnlijk heb je als pre-press in dit geval pech.

In InDesign CS had je de fout ook kunnen zien op het scherm in de voorvertoning van kleurscheidingen (erg handig!).

Waarom InDesign (2 en CS) ‘geen vulling’ of transparant als ‘wit’ toont is mij niet helemaal duidelijk…

Lastig hoor, hoewel jouw rol (bedrijf waar je voor werkt) mij niet helemaal duidelijk is. Als dat reclamebureau explicitiet opdracht geeft alle documenten van voor tot achter te controleren en daarvoor betaald, is het aan jullie de opdracht binnen de gestelde tijd wel/niet te accepteren of er een voorbehoud bij te maken m.i. Of dat jezelf of je baas betreft die daar over gaat laat ik in het midden.

[quote:a123f9ff48]
twee dagen later drukproeven ontvangen en alles bleek ok te zijn … [/quote:a123f9ff48]

Ik begrijp dat er digitale proeven gemaakt zijn volgens een systeem dat geen trapping en transparantie instellingen laat zien?
(er zijn er idd niet zo veel die dat kunnen)

[quote:a123f9ff48]NU MIJN VRAAG : hoe komt het dat een logo dat als transparant staat aangevinkt, in indesig werd geimporteerd, tijdens het printen in full colour er wel opstaat en bij een kleurscheiding niet !!!?[/quote:a123f9ff48]

Om bovengenoemde reden

Tja, hoe is het ontstaan? waarschijnlijk die ellendige Illustrator bug die er al jaren inzit. Als je bv een bestaand zw/w logo hebt en je zet het klakkeloos om naar diap, houd ie de overdrukinstellingen voor wit vast ipv automatisch op uitsparen te zetten.

Nog zo’n leuke: stel je bewaard vanuit quark (tekst/lijnen/vlakken/kaders) als eps en opent het Illustrator om het verder te bewerken staan alle kleuren op overdrukken!!

Schrale troost: het is mij ook ook wel 's overkomen.

Als je in illustrator iets op transparant zet betekent dat toch niet dat het niet gedrukt wordt? Volgens mij betekent dat dat het op overdruk staat. In dit geval is het de kleur wit en die kan niet gemaakt worden, dus als die op overdruk staat komt de kleur eronder er door heen.

Dat dat logo er wel wit op stond kan komen omdat de printer precies print wat er op het beeldscherm te zien is. Maar ik neem aam dat je een post script printer hebt en dan zou dat dus niet mogen.

Ten tweede vind ik zelf dat de verantwoordelijkheid bij de vormgevers ligt omdat deze het hebben aan gevinkt, daar zal dsan ook wel een bedoeling achter liggen.

Ten derde is het niet mogelijk om in een uur alles perfect te controleren. En het controleren doe je ook aan de hand ven printjes. Als op deze printjes het wit gewoon staat afgedrukt, dan is het logisch dat je dat logo niet meer gaat controleren op transparantie.

Ik hoop je hiermee genoeg geinformeerd te hebben. Daarnaast werk je in groepen en ben je samen verantwoordelijk voor het eind resultaat.

[quote:a2e884954d]Als je in illustrator iets op transparant zet betekent dat toch niet dat het niet gedrukt wordt? [/quote:a2e884954d]

Nou niet helemaal, in dit specifieke geval wel omdat wit op overdrukken stond en wit geen drukkleur is, Stel je hebt een donkerrood logo : 100m/100y/25c, waarvan de kleur op overdrukken staat en het wordt geimporteerd over een full color plaatje dan wordt de onderliggend inkt van het fc plaatje niet uitgespaard en zal het rood, afhankelijk van de donkerte van het onderliggende plaatje, veranderen in viezig bruin tot zwart aan toe.

De enige manier om dit soort “fouten” te ontdekken is kleurgescheiden printen, een ouderwetse analoge proef maken, een digitale die transparantie instellingen ondersteund dan wel in Indesign??, maar daar ben ik niet zo mee bekend.

Overigens om nog even op de rol van het reclamebureau in dit verhaal terug te komen: Ik vind dat je van hen voldoende vakkennis mag verwachten om te realiseren dat je risic’s loopt als je een van bovenstaande niet laat maken.

Een fout zit in een heel klein hoekje, en die overdrukinstellingen zie je in Illustrator niet in 1 oogopslag maar zitten nogal wat verstopt.

Heb het ook wel eens gehad. Erg vervelend en was ook een logo van derden. Wij hebben in de voorwaarden staan dat we niet aansprakelijk zijn voor aangeleverd digitaal materiaal van derden. In de praktijk moet je er samen uit komen. (Schade delen).

Wel fijn is dat de nieuwe Flightcheck waarschuwd voor ‘objecten die transparantie aangefinkt hebben’. DIT IS ERG GOED!!! (Verder is flightcheck een stuk minder dan onder OS9, maar dit terzijde).

Flightcheck had het ‘foute’ logo gezien en het in een overzicht weergegeven.

Je had ook een RIP tussen je kleurenprinter en je MAC kunnen hangen. de rip kan het kleurenprinten regelen zodat het geprint wordt zoals het ook gedrukt wordt (trapping, overdruk ed).

Dat hangt toch van de rip af Woz? Ik gebruik hier een (software) rip: Bestcolor, onder win nt maar die laat deze fouten ook niet zien. Best heeft wel een nieuw pakket, screenproef heet het geloof ik en laat wel overvul en overdruk zien, uiteraard zijn er meer die dat doen maar lang niet allemaal volgens mij. (ben ontwerper, geen repro of service bureau)

alvast bedankt voor jullie reakties toch nog even volgende opmerkingen;

• digitaal aangeleverde werken zoals deze kun je niet effe in een tweetal uur controleren, laat staan 27 kleurgescheiden prints te maken van een drukwerk met ft. 1008 x 630mm (buiten en binnenzijde dan ook nog eens)

• wij worden niet betaald om controle te doen, wij doen dit in feite altijd ‘gratis’, wij willen gewoon meer zekerheid, ik mag er niet aan denken een digitaal aangeleverd bestand niet controleren op een minium aan controlepunten.
    enige controle was bij mij of de ftn. netto/brutto ok waren, alle afbeeldingen waren meegeleverd net als de fonts…

• eveneens ben ik van oordeel dat het transparant zetten van lijnen een ‘verstopte’ functie is ! nuja in het vervolg controleer ik die dus wel!

Ik zal als conclusie zeggen dat een werk van dergelijke omvang niet kan gecontroleerd worden binnen dergelijke tijdspanne, drukwerken in planning steken alvorens de cd zelfs nog niet bij ons… tja als je twee weken hebt om een staalkaart te maken (drukken bij drukker, plastificatie hier bij ons, kleven op karton, rillen van het karton en stalen erop kleven!) en deze dan nog moet geleverd zijn bij de klant in het buitenland… haast onmogelijk zoals nu is gebleken.

Pfff ondertussen is gebleken dat op de plots op ware grootte het logo erop staat en bij de drukproeven op A4 niet, dit is echt beulen.

Als je als enige prepresser werkzaam bent kun je je soms voelen als de koning te rijk maar bij dergelijke zaken wens je dat toch een team achter je had staan…

servir frais

[quote:fc0722ee1e]- wij worden niet betaald om controle te doen, wij doen dit in feite altijd 'gratis', wij willen gewoon meer zekerheid, ik mag er niet aan denken een digitaal aangeleverd bestand niet controleren op een minium aan controlepunten. enige controle was bij mij of de ftn. netto/brutto ok waren, alle afbeeldingen waren meegeleverd net als de fonts[/quote:fc0722ee1e]

Nu, in dat geval kan ik er kort over zijn, hoe begrijpelijk ook dat er soms dit soort fouten insluipen, hier is de opdrachtgever gewoon verantwoordelijk.
Natuurlijk, je bent op je hoede, en je laat niet expres zaken die overduidelijk fout zijn doorgaan. maar dit kan niet verwacht worden.

Deze situatie is eigenlijk heel herkenbaar. De klant zet het bureau onder té veel druk. Deadlines staan al vast, vaak zonder overleg met het bureau. Er is veel geld mee gemoeid, uitstel is niet mogelijk en het bureau wil de klant graag bedienen. "Nee verkopen kán nu echt niet". Dus het bureau 'helpt' de klant. In het verlangen de klant te 'bevredigen' geeft het bureau toe aan een deadline waarvan ze weet (of had kunnen weten als er overleg was geweest met de studio) dat het [i:2a4328098a]niet haalbaar [/i:2a4328098a] is. Maar het zal wel goed komen, of niet?

Vaak wel, soms niet. En dan heb je een dubbelboze klant, een gefrustreerd bureau en een verslechterde relatie. Soms is ‘nee’ de beste optie. En wie weet, komt de klant de volgende keer eerder met zijn klus.

Er bestaan richtlijnen voor wat er nou met een 'drukgereed' -of hoe het dan ook wordt genoemd- bestand wordt bedoeld en wat men er van mag verwachten.

De richtlijnen worden onderschreven door de volgende organisaties:

• KVGO (Koninklijk Verbond grafische Ondernemingen)
  • OPPO-MMBO (Organisatie Prepress / Prepublishing Ondernemingen)
  • BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers)

Je kunt dit zeer interessante document oa. dowloaden (.pdf) vanaf de OPPO website: http:///www.oppo.nl

(Niet overigens dat een ieder zich hieraan houdt, maar je hebt in ieder geval een schermmiddel mocht je het willen gebruiken)

Lees ze!

Erik

Hee, weer een site waarvan ik het bestaan niet kende.

[b:c55ab39659]Hoe raak:[/b:c55ab39659]

[quote:c55ab39659]- De ontwerper levert bij de drukker een bestand aan. De bijgeleverde proef laat een diapositieve tekst zien. In het bestand is die tekst echter door de ontwerper per abuis op ‘overdruk’ gezet. De drukker drukt het bestand en de diapositieve tekst is verdwenen. Het drukwerk moet compleet over. Wie is verantwoordelijk en draait op voor de kosten? De ontwerper die fout heeft aangeleverd of de drukker die het bestand had moeten controleren voor hij ging drukken?[/quote:c55ab39659]

[quote:c55ab39659]Bij drukklaar bestand: Geen overige kosten bij aanbieder overdracht. Alle verantwoordelijkheid bij maker bestand. [/quote:c55ab39659]

Dat ben jij dus niet maar zijn zij…

ja, ja, [offtopic] dat gelul begon al met certified pdf. Joboptions aanleveren waar met de beste wil van de wereld geen "error" vrij Cpdf van is te bakken. Dat is doorslaan naar de andere kant:zo hebben wij altijd schone handen, en daar ben ik het dus ook absoluut niet mee eens!!

@ erik... bedankt voor de (missing?) link :)

You're welcome!

probleem opgelost....

in indesign was de functie voorvertoning overdruk niet aangevinkt, waardoor het logo volledig te zien was in de opmaak ipv enkel de niet-transparante delen!

dus mensen oppassen hiermee!

servir frais

Is er ergens nog iemand geweest die een handtekening heeft gezet voor accoord?

Reclame buro’s rijden in BMW’s kunnen mooie plaatjes en Praatjes maken.
Wij in vw’s en nissan kunnen het allemaal grafisch verwerkbaar gaan maken.
Waarschijnlijk gaan we door al die stress ook nog eerder dood.

Oh oh wat hebben we een mooi vak!

het gedacht ms ooit nog met dezelfde wagen te rijden door hun fouten op te lossen heeft mij ook een goed gevoel :mrgreen:

Hee, met de BMW is niks mis hoor :D

offtopic : BMW staat in België voor 'Bucht Met Wielen' , die bucht betekent in feite, niks waard, nutteloos, ....

of wat dacht je van ferrari : fanatieke egoïstische rakkers rijden alleen rasechte italianen

en zo heb ik er nog wel enkele in mn hoofd zitten :wink: