Weergave PMS kleuren In Indesign CS2

Hoi, Ik zit met het volgende probleem, Ik werk met de Creative Suite 2, nou heb ik na mn laatste bezoek hier op het Forum, de kleurprofielen in alle programmas gelijk ingesteld (Europe PrePress 2) en mn scherm opnieuw gacalibreerd. Het werkt zeer goed (overal gelijke kleurweergave en zeer betrouwbaar voor CMYK) maar de weergave van PMS kleuren is echt beroerd. Ik kies ze en vergelijk ze met een nieuwe waaier en de schermweergave lijkt de helft van de tijd echt nergens op. Als ik mn CMYK werk vergelijk met het uiteindelijke drukwerk ben ik zeer tevreden, maar de weergave van Pantone kleuren is zo slecht dat ik dit niet per PDF aan een klant kan presenteren zonder dat ik vals moet spelen. (namaken in CMYK of PMSen uitkiezen om ze op het scherm te kunnen presenteren als andere PMS waarden.) Weet iemand waar dit aan ligt? Is het gewoon slecht geregeld door Adobe of moet ik misschien voor deze gelegenheden andere kleurprofielen kiezen? Iemand??? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Kun je een voorbeeldje posten / online zetten?? Ik heb het idee dat het bij mij allemaal wel redelijk goed zit...

Hi Deskman, sorry, ik zou wel willen maar is me nu iets te veel uitzoek-werk, ben niet zo bekend met de wereld van de Forums, ik lees net dat ik moet uploaden naar een publiek toegankelijke server, maar welke? In elk geval zijn veel lichtere PMS kleuren veel te licht en missen ze nuance. Ik hoop dat je/men er iets op weet.

Er zijn een paar punten die spelen. Ik denk dat je in ID CS geen 'overprint preview' aan hebt staan. Dat is voor een beetje accurate weergave wel belangrijk. Verder kunnen er onderweg dingen mis gaan als je van het ene profiel naar het andere omzet.

In de help-files van CS2 staat onder spot en preview redelijk uitgebreid wat je moet doen om Pantone het dichtst te benaderen, al blijft het benaderen.

Beste Deskman, heel veel dank, weer wat geleerd, dit maakt het verschil! Ben na 15 jaar trouw Xpress gebruik sinds een jaar overgestapt op Indesign en heb het gevoel het geheel redelijk onder controle te hebben, maar kom nog steeds nieuwe details tegen, nogmaals mijn dank!

Hi Deskman, ik heb nog een vraag, hopelijk kun je me helpen. Ik heb voorvertoning overdruk aangezet en dat maakt inderdaad een groot verschil, op mijn scherm zien de PMS kleuren er nu veel beter uit, echter als ik een PDF wegschrijf ziet die er nog steeds uit als altijd, niet echt lekker dus. Heb je nog ideeën?

[quote:94159a5057="pepijn oldenburg"]Hi Deskman, ik heb nog een vraag, hopelijk kun je me helpen. Ik heb voorvertoning overdruk aangezet en dat maakt inderdaad een groot verschil, op mijn scherm zien de PMS kleuren er nu veel beter uit, echter als ik een PDF wegschrijf ziet die er nog steeds uit als altijd, niet echt lekker dus. Heb je nog ideeën?[/quote:94159a5057]

misschien in Acrobat Pro ook “Overprint Preview” aanvinken (wild guess) ?

Hoi EagerBob, nee dat is het helaas niet, had ik ook al geprobeerd.... thnx

Je hebt de kleurinstellingen gelijk gezet, heb je dat ook in Acrobat gedaan ? En heb je je PDF settings gecheckt (dat je niet per ongeluk kleuren converteert ?) en als je de output preview/separations bekijkt in Acrobat zie je wel je Pantonekleuren terug ?

Ja de instellingen zijn gelijk, ook in Acrobat. De settings stonden inderdaad niet goed ISO werd geconverteerd naar sRGB IEC61 1966-2.1 maar helaas maakt dat niets uit. En ja ik zie alle PMSen gewoon in de Acrobat kleurscheidingen. Nou ja, een PDF naar een klant sturen om kleuren te beoordelen is natuurlijk ook niet echt the way to go, ik bedoel hoe moeten hun schermen en evt kleurinstellingen er wel niet bijstaan. Ben al heel blij dat de weergave in Indesign zoveel beter is maar als jullie nog gedachten hebben.... Thnx