Weird Haperende Internet Verbinding

De laatste tijd geeft Mail vaak foutmeldingen, als zou de mailserver niet reageren, zowel voor in- als uitgaande mail. De kans op een mislukte poging wordt groter, naarmate de mail groter is, zoals bij een attachment.

De foutmeldingen zijn schering en inslag en slaan soms nergens op, zoals deze waarschuwing, die rechtstreeks uit *NIX mail lijkt te komen:[img:04390629a3]http://www.beeldbuijs.nl/images/foutmelding_met_punt.jpg[/img:04390629a3]

Ik probeerde ‘repair user rights’, PRAM zappen, mail postbussen opnieuw opbouwen etc. Hielp niet. Ik teste het mailaccount op een PC via dezelfde router/modem. Werkte prima. Ik zette de combo 10.2.6 update er nog een keer over heen. Hielp niet. Installeerde een schoon 10.2 op een ongebruikte partitie. Nada. Sterker nog: ook System Update downloads, browser downloads, ftp via http downloads vallen vaak na een aantal MB’s uit, zonder duidelijke foutmelding.

Norton Diskdocter erop losgelaten, gedefragmenteerd, hielp ook niet.

Ik begon een hardware probleem te vermoeden. Daarom startte ik op in 9 en downloade vannacht een bestand van 108 MB. Vlekkeloos.

Jaguar heeft, met allerlei tussentijdse updates, 7 maanden, prima gewerkt met deze ADSL verbinding. Nu geeft het ineens allerlei problemen… :frowning:

Alle zinnige ideeën welkom!

Probeer DiskWarrior eens. Ik heb diverse malen problemen gehad ook met internetinstellingen en Norton en Drive 10 konden er helemaal niets mee en de enige mogelijkheid was een volledige herinstallatie...

Toen DiskWarrior geprobeerd en voila, probleem verholpen! Na een volledige herinstallatie van 10.2 ontstaan allerlei foutjes, zet je 10.2.6 er nog eens overheen, etc. dan ontstaan er nog meer foutjes (vele duizenden) en die kunnen gekke dingen gaan doen…

Succes! :roll:

Anders ligt het mogelijk bij xs4all… m.b.t. de ondersteuning van 10.2…

[quote:09eab24e22="snipper"]De laatste tijd geeft Mail vaak foutmeldingen, als zou de mailserver niet reageren, zowel voor in- als uitgaande mail. De kans op een mislukte poging wordt groter, naarmate de mail groter is, zoals bij een attachment.

De foutmeldingen zijn schering en inslag en slaan soms nergens op, zoals deze waarschuwing, die rechtstreeks uit *NIX mail lijkt te komen:[img:09eab24e22]http://www.beeldbuijs.nl/images/foutmelding_met_punt.jpg[/img:09eab24e22][/quote:09eab24e22]

Deze foutmelding is typerend voor uitgaande mail (SMTP). [i:09eab24e22]‘Enter mail, end with “.” on a line by itself’[/i:09eab24e22] is namelijk de melding in het SMTP protocol die aangeeft dat de server klaar staat om de body van het bericht te ontvangen, waarbij moet worden afgesloten met een regel met alleen een “.” . Waar het probleem bij jou precies zit is moeilijk te zeggen, maar het lijkt erop dat (de body van) het bericht niet helemaal bij de server aankomt, waardoor ie geen einde van het bericht (de “.”) ziet. Dit zal eerder voorkomen bij grote berichten, dan bij kleine. Is dat bij jou ook het geval?

Het is inderdaad ook goed mogelijk, dat het probleem bij de SMTP server van xs4all ligt. Hoelang heb je het probleem al en heb je XS4all al gevraagd of er storingen zijn?

JP: Maar ik heb een volledig nieuwe installatie gedaan, op een schone partitie, waar nog nooit een OS op gestaan had. Zelfs toen gaf Mail alweer dezelfde problemen.

Een mailserver kent geen specifieke ondersteuning voor een bepaald platform: email, fpt, http etc zijn vaste protocollen. Wat dat betreft kan XS4ALL het probleem niet zijn.

Maar intussen wil ik [b:c9b7a23b3b]alles[/b:c9b7a23b3b] doen om hier vanaf te komen, dus als jij denkt dat DiskWarrior helpt… Bestaat er een demo-verie?

[quote:9544f74085="Stof"] Het is inderdaad ook goed mogelijk, dat het probleem bij de SMTP server van xs4all ligt. Hoelang heb je het probleem al en heb je XS4all al gevraagd of er storingen zijn?[/quote:9544f74085]

XS gaf toe dat ze een aantal mailaccounts hadden verhuisd deze week. Echter, mijn probleem had ik daarvoor al en het slaat niet alleen op mail, maar ook op ander dataverkeer, zoals downloaden van drivers via een webpagina.

Ook updates van Apple, zowel via Software Update als rechtstreekse downloads naar de desktop als via de site van Apple worden meestal na een aantal MB afgebroken.

Als ik OS 9 gebruik, gaan downloads wél goed, via dezelfde machine, verbinding, account, etc.

[quote:c6016c5b64="snipper"]JP: Maar ik heb een volledig nieuwe installatie gedaan, op een schone partitie, waar nog nooit een OS op gestaan had. Zelfs toen gaf Mail alweer dezelfde problemen.[/quote:c6016c5b64]

Wanneer je een compleet schone installatie uitvoert, krijg je toch duizenden foutjes en wanneer je daar een Combo overheen zet, dan krijg je er nog eens duizenden foutjes bij. Ik heb een keer een volledig schone installatie gedaan en daar de 10.2.3 Combo overheen gezet. DiskWarrior gaf toen tegen de 44.000 fouten aan. Bijna 43.948 items van de 154.630 waren ‘out of order’. Op dat moment lukte het me niet om o.a. Quicktime via ProgrammatuurUpdate te installeren… na deze cijfers begreep ik wel waarom. Zie deze link.
Na reparatie en weer wat installeren: 18.000 fouten (8%) en met Drive 10 daarna gedefragmenteerd: Filefragments 1.109 en Diskfragments 2.362. Hij moest 6 Gb ‘relocaten’, weer op de juiste plek zetten…

[quote:c6016c5b64=“snipper”]Maar intussen wil ik [b:c6016c5b64]alles[/b:c6016c5b64] doen om hier vanaf te komen, dus als jij denkt dat DiskWarrior helpt… Bestaat er een demo-verie?[/quote:c6016c5b64]

Nee, helaas niet… :frowning:

Ik twijfel over DiskWarrior..

Tenslotte heb ik Jaguar gekocht, Norton AntiVirus en Norton Utilities… en NOG krijg ik het niet werkend, zelfs niet met een schone installatie.

Ik heb er weinig vertrouwen in, dat wéér een nieuw tooltje het wél voor elkaar krijgt, eerlijk gezegd.

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt over DiskWarrior, zeker wanneer je al een boel geld hebt uitgegeven aan Norton Utilities, Antivirus en Jaguar. Ik moet wel zeggen dat DiskWarrior een compleet ander programma is, met een compleet andere aanpak dan Norton. En Norton staat de laatste jaren niet meer zo goed bekend binnen de Mac-wereld. Terwijl Norton uitgebreider is en de boel stukje voor stukje repareert, schrijft DiskWarrior gewoon een compleet nieuwe (frisse) directory en lost hierdoor ook zaken op die Norton niet voor elkaar krijgt.

Overigens weet ik natuurlijk niet zeker of je problemen door DiskWarrior verholpen kunnen worden, feit is wel dat er zeer veel mensen baat bij hebben en hebben gehad.
En DiskWarrior is overigens niet weer een nieuw tooltje… Het programma bestaat al sinds 1998 en heeft al veel prijzen in de wacht gesleept.

Kan het echt niet iets zijn m.b.t. 10.2 en xs4all? Misschien Apple bellen?

DiskWarrior wordt pas na een week of 2, 3 geleverd, schrijven ze op de pagina die je moet lezen voor je 'm kan bestellen.

Tegen die tijd is 10.3 zo’n beetje leverbaar. Dan probeer ik die liever eerst.

Getver ik ben hier al een week mee bezig, wat een …zooi :x

Balen voor je! Ik hoop dat je er snel van verlost bent! Succes!!!

Ik heb er af en toe ook last van kan niet precies zeggen wanneer maar ik kies dan een andere account en dan verzend mail het wel.

Ik zit nu opeens te denken, na het berichtje van JJmac... Ik heb ook wel eens zoiets gehad en dat kwam ook regelmatig voor, maar ik dacht dat het een andere melding was (weet ik niet meer zeker). Ik heb het nu al een hele poos niet meer gehad. Als ik het had, dan gebruikte ik een andere SMTP-server en dan lukte het soms direct en soms pas bij de volgende SMTP-server.

Ik denk dat het probleem in je meel programma of meelinstellingen zit. Heb sinds vorige week nieuwe ISP en had continu soortgelijke meldingen. Heeft een tijdje geduurd voor ik het weer werkend had. Je internetverbinding, althans met je ISP lijkt me goed, anders zou je ook geen foutmelding krijgen.(de melding is gegenereerd door de meelserver van XSall) Als je in "mail" een account aanmaakt, en hij is GRIJS, werkt ie niet. In het programma "mail" onder mail/voorkeuren/accounts kun je je instellingen controleren. Je kunt alle accountss weggooien, en opnieuw aanmaken. Probleem is dat je een server voor uitgaande post niet kan WIJZIGEN, alleen opnieuw aanmaken. Dus elke keer maak je er (instellingen voor) een SMTP server bij... In de map APPLESCRIPT zit een script waarmee je SMTP servers kunt "managen" gooi alle niet actieve SMTP servers weg en stel alles opnieuw in. Tjek voor de zekerheid ook je instellingen onder systeemvoorkeuren/internet/e-mail Bel anders XS4all, de helpdesk is echt goed, als je de juiste persoon treft. Die van Draytek trouwens ook !! succes

Het zit zeker niet in verkeerde mail-instellingen; dat verklaart ook niet waarom bv de Software Update downloads niet gedownload konden worden.

Na anderhalve dag testen en proberen heb ik XS4ALL gebeld. Samen hebben we de instellingen gecontroleerd, maar daar was niets mis mee. Kon ook bijna niet, want die staan al een half jaar hetzelfde.

Toch maar het account gewist en opnieuw aangemaakt, programma herstart. Het leek even te helpen, maar dat was gewoon toeval.

Het weggooien van de smpt-servers is ook al gebeurd, daar is trouwens een apple-scriptje voor.

Na eindeloos rechten-repareren, (her)installaties, updates over updates en veel geNorton, lijkt het nu weer stabiel (zei hij voorzichtig)

[quote:fc329fcd1e="snipper"]DiskWarrior wordt pas na een week of 2, 3 geleverd, schrijven ze op de pagina die je moet lezen voor je 'm kan bestellen.

Tegen die tijd is 10.3 zo’n beetje leverbaar. Dan probeer ik die liever eerst.

Getver ik ben hier al een week mee bezig, wat een …zooi :x[/quote:fc329fcd1e]

10.3 leverbaar…???

er wordt over 2 of 3 weken alleen een preview getoond en zal pas eind augustus of begin september naar verwachting uitkomen…

en diskwarrior is een super programma, voordat je hem koopt kan je hem misschien uitproberen… misschien is er wel iemand van het forum die hem heeft en bij jou in de buurt woont die je ff wil helpen testen.

HS-L

:beeldbuij

wat gek!

OK. Ik heb dus DiskWarrior te pakken gekregen en op m'n partities losgelaten. Nou was alles net een beetje tot rust gekomen, dus ik kan niet zeggen of dat veel uitmaakt.

Ja, DiskWarrior vond een paar foutjes, maar laten we eerlijk zijn: Norton vind ook altijd van alles op Mac’s waar in de praktijk niet veel mis is.

Maar ik hou jullie op de hoogte! For now ben ik allang blij dat ik weer kan mailen en downloaden etc. :slight_smile:

Ik weet niet hoeveel discussies ik nu al gelezen heb over Norton versus andere reparatieprogramma's, maar Norton heeft bij zeer veel Mac-gebruikers veel credit verloren en schijnt ook in de PC-wereld niet meer zo'n goeie naam te hebben. Je hoeft het woord 'Norton' maar in te tikken op sites over de hele wereld en je vindt er vele verhalen. Het merendeel is helaas niet zo positief en ook Apple raadt het niet aan... Verder kom je ook in de meest recente MacFan negatieve geluiden tegen over Norton. Ook op deze site staan een aantal interessante discussies uit het verleden, dus wie ze wil lezen.... :wink:

Wanneer jij Norton verkiest boven DiskWarrior, prima en logisch aangezien je voor Norton betaald hebt en dus niet zo gauw over zal gaan naar een ander programma. Voordeel van Norton is de uitgebreidheid van het pakket en meer mogelijkheden.
Ik verkies DiskWarrior echter boven Norton omdat ik in het verleden te vaak problemen met Norton heb gehad en te veel slechte verhalen heb gelezen, bovendien heeft DiskWarrior me nog nooit teleurgesteld en herstelde mijn systeem, terwijl Norton en Drive 10 dat niet konden. Binnenkort komt TechTool Pro 4 uit en die zal bij mij samen met DiskWarrior m’n Mac ‘beschermen’, Norton heeft bij mij voorgoed afgedaan.

Je geeft aan dat Norton ook van alles vindt waar in de praktijk niet veel mee mis is. Maar dat klopt niet helemaal. Norton komt altijd met bundlebits en vlaggetjes en vindt het leuk om de datums te corrigeren, terwijl dit helemaal geen problemen geeft. TechTool Pro 3, Drive 10 en DiskWarrior laten die datums links liggen, omdat ze er niet toe doen. De enorme waslijst die Norton regelmatig laat zien, doet er dus vaak helemaal niet toe en is niet te vergelijken met de fouten die DiskWarrior laat zien.
Het klopt dus wel, dat met Mac’s niet veel mis is, wanneer Norton wat vindt, zoals je zegt… :wink:
Trouwens, een tip is om Norton alleen vanaf CD te draaien en niet te installeren, ik weet even niet meer waarom, maar dat zal wel ergens in een draadje hier op het forum of bij MacFreak staan.

Maar goed, fijn dat de boel weer bij je draait! :smiley:

Even een toevoeging: Je hebt DiskWarrior nu gebruikt en de boel draait nu… Norton kreeg dat niet voor elkaar… Tja, zegt wat mij betreft genoeg… :innocent: