wel draadloos internet geen draadloos netwerk

Pieker en zoek me suf, maar heb nog geen oplossing kunnen vinden:

Via router kan ik met PB wel draadloos internetten, maar geen verbinding leggen met iMac, terwijl dit wel lukt als ik een kabeltje plug in router en PB. Dan wordt m’n iMac probleemloos gevonden. Lijkt me daarom een probleem in de airport configuratie, maar eerlijk gezegd weet ik niet meer waar ik de oplossing moet zoeken.
Wie wel?
Ik werk met 10.2.4 en 9.1 op iMac.
[/code]

Geef eens wat meer informatie over je configuratie. welke router en de instellingen, wat gebruik je voor draadloos internet, de router die tevens wireless access point is of heb je daar een airport basisstation aan of een ander wireless access point. Welke instellingen heb je op je powerbook voor internet en netwerkverbindingen?

ik gebruik een vigor 2200we. Het netwerk is ingesteld volgens meegeleverde handleiding. De iMac is via een kabel verbonden met de router. Kan op 2 werkplekken hiermee internetten (heb nog niet uitgeprobeerd of dat ook tegelijkertijd kan). De internetverbinding op de PB gaat via airport. Geeft wel aan dat de status niet beschikbaar is (is dit belangrijke info?). Netwerk via DHCP. Daarbij zijn de velden DNS-servers en zoekdomeinen niet ingevuld. Gegevens IP router en subnet adres zijn conform handleiding. Geeft IP adres van de DHCP server. Ik begrijp dat deze automatisch worden aangemaakt. Heb er dus een voor mijn iMac (10), een voor m'n "ethernet PB" (11) en een voor mijn "airport PB".

Heb via kabelthe verbinding gelegd tussen router en PB en had daarbij de netwerk configuratie op ethernet gezet. Op het netwerk uitgelogd, toen netwerk configuratie op airport gezet, netwerk functioneerde, kabelverbinding verbroken en daarna via airport geen verbinding meer kunnen leggen. Ik krijg dan foutmelding met een nummer, maar weet niet waar ik de betekenis moet achterhalen.

Voor de duidelijjkheid: ik werk dus niet met een aiport basisstation.

hopelijk heb je hier iets aan…

Ik moet hier even over nadenken, ik heb niet meteen een oplossing voor je. Als je verbindt via airport kun je dus wel internet op maar zie je de iMac niet? Staat in dat geval wel je subnetmask op dezelfde instelling als van je iMac? Ik kom hier morgen wel even op terug, misschien zijn er intussen anderen hier op het forum die je kunnen helpen. We vinden wel een oplossing.

Helaas is de subnetmask op PB als iMac identiek. Heb inmiddels wel 10.2.6. geinstalleerd, maar daarmee is het probleem niet opgelost.

Het is echt irritant als zoiets niet werkt. Ik kan zo gauw niet bedenken wat er fout zou kunnen zijn. het moet naar mijn gevoel iets met de adressering te maken hebben, wanneer je draadloos met je router verbindt. Welk IP adres geeft de router in dat geval? Kijk eens of je de iMac kan pingen wanneer je draadloos verbindt met de router. Krijg je dan een timeout of vindt de PB je imac?

Pingen doe je als volgt. ga onder OSX naar programma's/utilities/ netwerkhulpprogramma (of network utility) en daarmee kun je pingen. je typt het ip-adres van de andere computer in en dan zie je of die gevonden wordt. Is dat het geval dan wordt de computer in ieder geval op je draadloze netwerk herkend, en kunnen we verder zoeken, zo niet dan moeten we de netwerk instellingen verder bekijken.

Even tussen de bedrijven door: Ik heb net gepingd maar alle pakketjes zijn verloren gegaan. Dus kennelijk is er iets niet goed in de netwerkinstellingen. We zoeken door...

Ok, ik hoor wel als je nog raad nodig hebt.

Graag nog hulp, want ik zou niet weten wat ik niet goed heb ingesteld bij netwerkinstellingen. Ik heb namelijk een netwerk tussen iMac en PB als de verbinding loopt via een kabeltje (al dan niet via router), maar dus geen netwerk via airport. Het zou voor mij logischer klinken als ik in airport instellingen moest zoeken. Heb daar ook gekeken en kwam daar een IP adres tegen dat broadcast heet. Zou dat de clou zijn? Verder staan daar zaken die voor weinig bekend in de oren klinkt. Het is een verslavend probleem wat me erg bezighoudt.

Ik weet het zo 123 ook niet. je zou eens kunnen proberen om de dhcp server in de router uit te schakelen en aan de netwerkkaarten in de iMac en PB vaste ip-adressen toe te kennen.

Is het nog een idee om de PB als server in te stellen en de iMac naar de PB te laten zoeken? (of is dit een heel stom voorstel?)

ik heb helaas mijn airport nog niet binnen dus zou niet jou probleem eens bij mij thuis na kunnen gaan. Dus dan probeer ik maar wat dingen te verzinnen om het toch werkend te krijgen...

Misschien een beetje achterhaalt maar staat wel samengebruik aan op beide mac’s? Ik lees dat het via een draad wel lukt, ik neem aan dat onder je airport instellingen dezelfde gegevens staan als onder je ethernet… Dit zou in ieder geval wel het geval moeten zijn…

Klik anders een op het airport-symbooltje rechts bovenin de balk en klik daar create network aan. Daarna zou je eens met je imac moeten zoeken naar je PB.

Laat maar horen of dit al iets beters brengt…

Samengebruik staat aan. De instellingen voor zowel ethernet als airport komen overeen (op het IP adres na. kennelijk wordt de PB als 2 compuers gezien afhankelijk van de wijze van verbinden).

Pingen via airport lukt niet; via ethernet wel. De iMac heeft de PB nog nooit ‘gezien’, ook niet toen ik nog geen router had.

Airport rechtsboven in het scherm staat op default. Zodra ik daar een nieuw netwerk maak wordt mijn verbinding met het net verbroken.

Kun je trouwens in de router zien welke verbindingen er actief zijn wanneer je draadloos verbindt? Welke ip-adressen zijn dat? Ik had overigens Igor gevraagd even mee te denken.

De router geeft het ip adres weer van de PB.

en ook van de iMac? de router zou beide adressen, van de PB en de iMac moeten weergeven, vooropgesteld dat beide aanstaan.

hij geeft in een logbestand ook het ip adres weer van de iMac. Ik probeer trouwens nu alweer een tijdje via ethernet verbinding te leggen, maar dat lukt maar niet. Ik begin er langzamerhand moedeloos van te worden. Wel kunnen pingen en toch geen verbinding en dan ook nog een 'blinde' iMac. Weet het even niet meer.

Opgeven staat niet in mijn woordenboek, hoewel dit een lastig geval is. Desnoods een clean install van de router en de PB. En mogelijk de imac upgraden naar OSX, hoewel daar geloof ik eerst een firmware update voor nodig is.

Opgeven? Bij wijze van spreken zal ik en moet ik dit varkentje (kunnen) wassen. Het idee dat er anderen meedenken doet me goed. Nogmaals dank hiervoor. Ik zat zelf ook al aan de suggesties die jij doet te denken, incl een upgrade van de iMac. Zal eens elders op het forum kijken wat daarvoor nodig is.

Enfin, dat was het voor vandaag. Meer tips en ideeen blijven uiteraard welkom!