Wel internet, niet surfen

Beste medeforumgebruikers,

Ik zit met een tergerend probleem,
Zit op kamers in gent en het internet is hier al het hele jaar een pest…Er loopt ondertussen een rechtzaak tegen de provider (versatel), nu, het internet gaat beter…
Ik kan downloaden met bittorent, en ichatten… Maar de browser laad geen websites…
En das toch een van de belangrijkste dingen.

Mijn upload met bittorent gaat soms 40kbs
Download meestal ook snel genoeg, maar het heeft me een halve dag gekost om hier op het forum te geraken.

Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb tiger op een G4 powermac 350
en we zitten hier met 40 op een netwerk (lijn zou snel genoeg zijn 10mbit of zo iets)
Ik heb geen login of pasw voor de router dus aan die instellingen kan ik niets doen.

Groeten
jonas[/i]

Hebben de anderre studenten/gebruikers het zelfde probleem?

Gebruiken jullie een gateway in de vorm van een server of een standaart all in 1 router?

Ik denk niet dat de andere studenten hetzelfde probleem hebben, Maar ik zal het eens navragen als ik hier iemand zie...

Of ik gateway of gewoon heb, ik denk een gewone router, maar die is aangesloten op een switch…

Dit zou wel eens aan de proxy instellingen kunnen liggen. Vergelijk die eens met een van de andere computers in de buurt.

[quote:094350a0ec="macpro"]Dit zou wel eens aan de proxy instellingen kunnen liggen. Vergelijk die eens met een van de andere computers in de buurt.[/quote:094350a0ec]

Dus op de pc’s gaan kijken of zij wel een proxy hebben ingesteld?

Precies! Gewoon bij hun afkijken. Het ziet op een PC wel iets anders uit, maar het betekent allemaal hetzelfde.

[quote:4429cb39fd="macpro"]Precies! Gewoon bij hun afkijken. Het ziet op een PC wel iets anders uit, maar het betekent allemaal hetzelfde.[/quote:4429cb39fd]

Ok zal ik straks even doen!
Thnx

Het lijkt me sterk dat wanneer er een router gebruikt wordt dat er dan een proxy server is. Probeer eens een anderre browser te gebruiken ( firefox, opera, ie, etc ) en kijk dan eens of hij sneller is, dan kan je iig al een paar dingen uitsluiten...

[b:7a723d6d25]edit[/b:7a723d6d25] het kan natuurlijk wel zijn dat er juist een proxy-server in safari is ingesteld en dat juist daarom hij zo langzaam is omdat dat ding niet bestaat…

Dat je een router gebruikt wil niet zeggen dat je dan geen proxy server meer hoeft te gebruiken. Er zijn providers die bijvoorbeeld verplichten dat je moet browsen via een proxy server.

[quote:b5700f7652="macpro"]Dat je een router gebruikt wil niet zeggen dat je dan geen proxy server meer hoeft te gebruiken. Er zijn providers die bijvoorbeeld verplichten dat je moet browsen via een proxy server.[/quote:b5700f7652] Hmz daar heb ik nog noooooit van gehoord, vrij onlogisch lijkt me, maar je hebt volgendsmij wel gelijk. Na even googlen kwam ik de [url=http://www.versatel.be/pdf/nl/VERSATEL_ADSL_Installatiegids.pdf]installatiehandleing van adsl[/url] tegen voor versatel, op pagina 24 staat iets over een proxy server:

Proxy server proxy.versateladsl.be - poort:8080

hier uitgelegd hoe je een proxy insteld…

Kan iemand mij logica uitleggen van een proxy server bij een directe adsl verbinding ?

Als de provider een proxy server gebruikt kan deze daarmee veelgevraagde pagina's in een cache opslaan. Voordeel voor jou is dat je sneller je pagina's binnenhaald. Voordeel voor de provider is volgens mij dat deze minder netwerk verkeer richting het internet heeft en daarmee dus minder bandbreedte verbruikt.

Veel verstand heb ik er niet van maar bij mij was er net zoiets aan de hand en toen bleek dat ik de dns servers van mijn Demon lijn niet had ingesteld.

Dat loste het probleem op.

[quote:aec86061a4="Hansvanbeej"]Veel verstand heb ik er niet van maar bij mij was er net zoiets aan de hand en toen bleek dat ik de dns servers van mijn Demon lijn niet had ingesteld.

Dat loste het probleem op.[/quote:aec86061a4]Zou kunnen maar dan zou bittorent het ook niet moeten doen want dat werkt ook vaak gedeeltelijk op dns

Configureer dit eens bij netwerk-voorkeuren en dan bij de manier die je gebruikt om contact te maken met de router. (ethernet waarschijnlijk)

Vul bij dns regel 1 in: 212.53.4.5
en bij regel 2 (direct eronder) 194.69.31.105

Als het dan nog niet werkt kan je een proxy instellen: (ikzelf heb dit niet ingesteld)
proxy.versateladsl.be - poort:8080

Deze info staat op pagina 24 van de Versatel ADSL installatiegids

[quote:2e55706172="Hansvanbeej"]Configureer dit eens bij netwerk-voorkeuren en dan bij de manier die je gebruikt om contact te maken met de router. (ethernet waarschijnlijk)

Vul bij dns regel 1 in: 212.53.4.5
en bij regel 2 (direct eronder) 194.69.31.105

Als het dan nog niet werkt kan je een proxy instellen: (ikzelf heb dit niet ingesteld)
proxy.versateladsl.be - poort:8080

Deze info staat op pagina 24 van de Versatel ADSL installatiegids[/quote:2e55706172]
4 post boven je heb ik dit ook al gezegd… :roll:

Yep! maar het ging mij eigelik meer om de dns :)

Ok, heb ff die dns ingesteld, maar hij gaat nog steeds als stroop, zal zo ff herstarten en kijken of dit helpt. Maar die

212.53.4.5
194.69.31.105
zijn die standaar? of hangt dat van je ip? ofzo af?
Als het herstarten het niet doet zal ik de proxy eens proberen.

Hartelijk dank al voor de hulp in ieder geval…!

ik heb nu de dns en de proxy server ingesteld, alleen de dns maakte niet zoveel uit denk ik.. Moeten ze appart gebruikt worden? Of is samen het beste?

Zal nog eens herstarten om te kijken of die proxy wel een groot verschil uitmaakt.

[quote:f9f97d2882="chonazz"]ik heb nu de dns en de proxy server ingesteld, alleen de dns maakte niet zoveel uit denk ik.. Moeten ze appart gebruikt worden? Of is samen het beste?

Zal nog eens herstarten om te kijken of die proxy wel een groot verschil uitmaakt.[/quote:f9f97d2882]
DNS heb je altijd nodig, deze zorgt ervoor dat bijv macosx.nl omgezet wordt in een ip-adress van een server zodat jouw computer deze kan vinden.

Wat je ook kan proberen is alles wat je ingesteld hebt weg te halen en het op DHCP te zetten…

Ja maar hij staat op dhcp...