Wel of geen AppleCare bij nieuwe MBP?

Hoi,

Ik ben aan het wachten tot Apple hun Macbook Pro 15-inch dan eindelijk vernieuwd… vermoedelijk komt deze in September/Oktober…
Dan wil ik hem meteen kopen bij release met studentenkorting.

Nu is mijn vraag, adviseren jullie mij om AppleCare erbij te kopen (349€, maar voor student 244€ voor 15 inch retina)
Of is dit ‘overbodig’ ivm consumentenrecht??

Graag jullie ervaringen/mening hierover :slight_smile:

Dat is voor iedereen waarschijnlijk verschillend.

De ene zweert erbij de andere heeft al 5 Mac computers in het verleden gehad en nog nooit een serieus probleem dus waarom zou je het dan kopen. #kwaliteit.
Het ligt ook een beetje aan wat je kunt missen. Stel de MacBook Pro zou na 2 jaar stuk gaan en repareren kost je 650,- kun je die 650,- dan op dat moment aftikken of zou je dan problemen hebben met zo’n uitgaven.

Het is allemaal vrij persoonlijk.

Het is persoonlijk. Ik koop het altijd wel, want ik vind het een stukje dienstverlening waar ik graag extra voor betaal. Gelukkig heb ik het met mijn huidige MacBook 15" (met AppleCare) nog niet nodig gehad, deze is nu bijna 3 jaar oud en heb geen aanspraak hoeven doen op AppleCare. Weggegooid geld? Misschien, maar ik wil gewoon dat mijn Mac bij problemen snel gerepareerd wordt zonder gezeur.

Of de Apple Care kosten het je waard zijn, dat is natuurlijk je eigen afweging. Maar zo gaat dat meestal met een verzekering. Gebeurt er niets dan is het ‘weggegooid’ geld, gebeurt er wel wat dan ben je blij dat je reparatiekosten gedekt worden.

Je kunt je natuurlijk altijd beroepen op consumentenrecht. Apple Care biedt daarentegen een stukje extra service zodat je altijd snel en zonder gezeur reparatie/vervanging krijgt.

Bovendien heb je ook een stukje gemoedsrust. Want ondanks dat Apple hoge kwaliteit hardware biedt, zijn er de afgelopen jaren toch wel een aantal componenten geweest die snel faalden. En die werden lang niet altijd of pas na lange tijd opgelost door middel van een reparatieprogramma.

Ik heb voor mijn mbp2008 unibody ooit via eBay Apple care gekocht uit Australië voor 99 euro. Ik heb het ook gebruikt. De batterij werd dik en later is de mediaspeler een keer vervangen. Wee niet of je dit nu ook nog via eBay kunt regelen?

Persoonlijk neem ik wel altijd AppleCare. Ik reis vaak en moet eigenlijk altijd over een werkende laptop beschikken. AppleCare is dan ideaal, je loopt gewoon een willekeurige Apple Store in en levert je Mac in, of je nu in Australië, de VS, Italië of Hong Kong bent. Als dat voor jou geen meerwaarde is en je de laptop na 2-3 jaar weer wilt vervangen zou ik geen AppleCare nemen. Ben je van plan de laptop de komende 4-6 jaar te gebruiken, dan zou ik het wel overwegen omdat je AppleCare dan nog eens twee jaar aan je consumentenrecht toevoegt.

Moet wel bij gezegd worden dat apple care volledig waardeloos is als je een niet standaard ‘of the shelf’ mac hebt.
Mijn broer zijn iMac had een beeldscherm issue. Maar ze konden het probleem niet in een keer oplossen dus zou hij hem minimaal zes weken kwijt zijn met als eventuele tijdelijke oplossing en 13" macbookje, dat is geen vervanging voor een monster als dat die iMac was (max’ed-out).

Daarnaast is de communicatie ook gewoon volledig waardeloos als ik naar mijn eigen ervaring kijk.
Diezelfde iMac had na het repareren een SSD probleem waardoor dus alleen de HDD met daarop windows herkent werd.
Na uitleggen van het probleem en wéér inleveren van de iMac (zo tikken de weken zonder computer best hard aan).
Vervolgens kregen we de iMac terug met de opmerking dat de iMac gewoon functioneerde en Windows netjes vanaf de hardeschijf geladen kon worden en er dus niks aan de hand was… Dat er ook nog een SSD met macOS erop in zat hadden ze perongeluk over het hoofd gezien denk ik zomaar, kan gebeuren toch? Het is niet alsof dat het hele probleem was.

Maar dit is één slechte ervaring tussen een hele lading goede ervaringen met Apple Care dus kijk maar welke keuze je maakt.

Bedankt alvast heren!

@Waffle

‘Ben je van plan de laptop de komende 4-6 jaar te gebruiken, dan zou ik het wel overwegen omdat je AppleCare dan nog eens twee jaar aan je consumentenrecht toevoegt’

Klopt dit wel? Volgens mij heb je 1 jaar fabrieksgarantie, erna 1 jaar garantie bij de verkopende partij (consumentenrecht)
En dan loopt je AppleCare nog 1 jaar door??
Of zit het anders?

Mijn persoonlijke ervaring met AppleCare is een draak. Ik zou het niet doen. Maar zoals al door anderen gezegd, jij kan een andere ervaring hebben…

Consumentenrecht is een behoorlijk rekbaar begrip

Officieel zegt “de wet” hierin dat je ‘ondersteuning’ mag verwachten gedurende de periode van verwachte levensduur van het product.
Bij een MacBook van > €2000,- mag je als consument op zich meer dan 2 jaar levensduur verwachten, maar het is aan jou om dit argument aan de verkopende partij te overleggen en “te bewijzen”

Daarnaast is het echt niet zo dat je na 4 jaar gebruik mag verwachten dat je in het 4e jaar nog een volledige vergoeding krijgt van een defect. Je kan dan ook van de fabrikant een 50:50 regeling verwachten die op zo’n moment meer dan redelijk is!

Dus, consumentenrecht is behoorlijk rekbaar
Garantie van Apple is 1 jaar
Apple Care is 3 jaar na aankoop en scheelt een hoop gedoe met het “leveren van bewijs” ten opzichte van consumenten recht. Maar hier betaal je dan ook voor!

Europese garantie is twee jaar.

Zodra je maar beseft dat alle verzekeringen commercieel zijn en dat al deze partijen als doel hebben winst te maken, kun je tot aan de release prima zelf beslissen of je hierin meegaat of niet.

Mijn mening met verzekeren is; Als ik de schade niet kan overzien of zelf kan betalen, dek ik mij in met een verzekering voor dat deel van de risico die ik niet kan dragen. Een MacBook hoort hier niet bij, want; 1. het is een luxeproduct en 2. er zijn zat Windows laptops die een fractie van een prijs kosten en daar ook een tekstdocument op kan typen.

Ik heb mijn ‘oude’ Retina Macbook Pro (Mid-2012) minimaal vier keer moeten terugbrengen waarvan minimaal drie keer in het derde jaar na aankoop. Gelukkig heb ik besloten om bij mijn aankoop meteen €350 euro erbij te betalen voor een AppleCare Protection Plan want anders was ik nu meer dan €1500 kwijt aan reparaties - drie logic boards tikt toch wel aardig aan in de kosten. Toen ik Apple direct benaderde, wat alleen mogelijk is met AppleCare, kwamen zij tot de conclusie dat de Macbook niet meer te repareren viel en kreeg ik een nieuwe Macbook Pro uit 2015 t.w.v. €2800.

Het kan heel vreemd lopen binnen die drie jaar, zo heb ik ervaren. Mijn Macbook was nooit gevallen, had geen waterschade en was nog puntgaaf. Toch heb ik AppleCare flink nodig gehad en daarom raad ik iedereen aan om deze aanschafkosten voor AppleCare gewoon mee te nemen om niet het risico te lopen dat je uiteindelijk duurder uit bent bij gebreken buiten jou schuld - wat resulteert in een hogere Total Cost of Ownership (TCO).

In mijn scenario met Apple Care:

• Aanschafprijs €2500 + €350 (€2850)
    TCO van de Macbook over drie jaar is €2850. En voor niks een nieuwe Macbook t.w.v. €2800.

In mijn scenario zonder Apple Care:

• Aanschafprijs €2500
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 1 - Geheugen doorgebrand - €850
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 2 - Logicboard kapot - €850
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 3 - GPU probleem - €0 (Terugroepprogramma)
    TCO van de Macbook over drie jaar is €4200 en waarschijnlijk nog meer toekomstige reparaties via de winkel.

Mijn scenario is wel een hele ernstige en in die zin: geluk bij ongeluk. Het gebeurd volgens mij zelden dat een Macbook zo vaak kapot gaat, maar als het je overkomt dan is AppleCare wel heel handig.

Nee, niet doen.

Let goed op bij welke winkel je het Apple product aanschaft. Volgens de EU consumentenwet heb je 2 jaar garantie op je MBP.
Als je het voor de zaak/werk koopt ligt het iets gevoeliger. Daar heb je namelijk maar 1 jaar garantie. Dan wordt het misschien de moeite waard. Echter, zijn er ook winkels die 2 jaar garantie geven op zakelijke aankopen.

Je betaald dan €350 voor 1 jaar… Het is per persoon verschillend of dat ene jaar de moeite waard is.

Mijn macbook pro heb ik nu bijna 5 jaar en is 4 keer teruggegaan naar Apple voor reparatie, wat neer komt op 4 x nieuw logic board. Ik heb nooit de reparatie kosten moeten betalen omdat ik mij beriep op de non conformiteit en de repair programs.

[quote=Nino ten Voorde url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-pro-kopen-2/#post-2980957 time=1468330022]als het je overkomt dan is AppleCare wel heel handig.
[/quote]

Rechtsbijstandsverzekering is goedkoper… Zou mijn dealer een zware dobber aan mij hebben, kan ik je vertellen.

@SolidCake; Lees even het non-conformiteitsbeginsel door alvorens je hier iets beweerd wat bij Nederlandse wet prima geregeld is. Ook hier hebben wij de EU niet voor nodig ;!

Voor de duidelijkheid, ik ben student, dus particuliere aankoop.
Daarnaast wil ik hem bij Apple kopen, dus dan zijn zij de verkopende partij?

Klopt.

Staat nu trouwens op de frontpage een mooi artikel. Hoezo AppleCare?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-07-01#Boek7_Titeldeel1_Afdeling3_Artikel21
http://www.onemorething.nl/2016/07/rechter-haalt-streep-door-omstreden-garantieregel-apple/

Weggegooid geld. Een Apple MacBook schrijf je in 2 jaar af en dan koop je een nieuwe. In die twee jaar heb je nog garantie voor als er iets buiten je schuld kapot gaat… Je kunt hem aan het einde van de rit verkopen en met een beetje geluk krijg je er nog genoeg voor om samen met het uitgespaarde AppleCare tarief een nieuwe te kopen. Die paar honderd euro die je eventueel in een minder gunstig marktplaats trade moet toeleggen is dan het bedrag wat 2 jaar gebruik van de nieuwste Apple MacBook heeft gekost. En dan heb je wel weer de nieuwste gear.

Voor je iPhone is het wat anders als je zelf dat ding vaak uit je handen laat flikkeren. Die nieuwe schermen tikken best aan en dan kan het voordeliger zijn om met AppleCare rond te lopen. Voor MacBooks is de no go een no brainer.

[quote=jordi99 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-pro-kopen-2/#post-2980997 time=1468332228]Voor de duidelijkheid, ik ben student, dus particuliere aankoop.
Daarnaast wil ik hem bij Apple kopen, dus dan zijn zij de verkopende partij?
[/quote]

Als je gebruik wil maken van de studentenkorting die Apple biedt dan raad ik je aan om het online, via de Apple webshop, aan te schaffen. Dan krijg je er 14 dagen bedenktijd bij. De thread neigt sterk naar geen Apple Care, dat kan ik ook zeker beamen.

@SolidCake
40 dagen bedenktijd?? Op wat heeft dit betrekking dan?