Wel of geen AppleCare bij nieuwe MBP?

[quote=jordi99 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-pro-kopen-2/#post-2981184 time=1468407157]@SolidCake
40 dagen bedenktijd?? Op wat heeft dit betrekking dan?[/quote]

Pardon! Ik bedoelde te zeggen 14 dagen bedenktijd. Dit heb ik zojuist ook aangepast in m’n post. De bedenktijd slaat op de wet kop op afstand. Doordat je het product niet fysiek in de winkel kan bekijken en testen krijg je daar een maximale bedenktijd bij van 14 dagen als je het online aanschaft. Als je het voor die 14 dagen niks vindt dan kan je het retour sturen en je geld terugkrijgen. Een extreem geval zou kunnen zijn dat een week na aanschaf de nieuwe MBP’s uitkomen :wink:

[quote=Nino ten Voorde url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-pro-kopen-2/#post-2980957 time=1468330022]Ik heb mijn ‘oude’ Retina Macbook Pro (Mid-2012) minimaal vier keer moeten terugbrengen waarvan minimaal drie keer in het derde jaar na aankoop. Gelukkig heb ik besloten om bij mijn aankoop meteen €350 euro erbij te betalen voor een AppleCare Protection Plan want anders was ik nu meer dan €1500 kwijt aan reparaties - drie logic boards tikt toch wel aardig aan in de kosten. Toen ik Apple direct benaderde, wat alleen mogelijk is met AppleCare, kwamen zij tot de conclusie dat de Macbook niet meer te repareren viel en kreeg ik een nieuwe Macbook Pro uit 2015 t.w.v. €2800.

Het kan heel vreemd lopen binnen die drie jaar, zo heb ik ervaren. Mijn Macbook was nooit gevallen, had geen waterschade en was nog puntgaaf. Toch heb ik AppleCare flink nodig gehad en daarom raad ik iedereen aan om deze aanschafkosten voor AppleCare gewoon mee te nemen om niet het risico te lopen dat je uiteindelijk duurder uit bent bij gebreken buiten jou schuld - wat resulteert in een hogere Total Cost of Ownership (TCO).

In mijn scenario met Apple Care:

• Aanschafprijs €2500 + €350 (€2850)
    TCO van de Macbook over drie jaar is €2850. En voor niks een nieuwe Macbook t.w.v. €2800.

In mijn scenario zonder Apple Care:

• Aanschafprijs €2500
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 1 - Geheugen doorgebrand - €850
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 2 - Logicboard kapot - €850
  • Reparatiekosten nieuw logicboard 3 - GPU probleem - €0 (Terugroepprogramma)
    TCO van de Macbook over drie jaar is €4200 en waarschijnlijk nog meer toekomstige reparaties via de winkel.

Mijn scenario is wel een hele ernstige en in die zin: geluk bij ongeluk. Het gebeurd volgens mij zelden dat een Macbook zo vaak kapot gaat, maar als het je overkomt dan is AppleCare wel heel handig.

[/quote]

Inderdaad. Als je een MBP met een dedicated videokaart gekocht hebt, neem je best AppleCare want de kans dat je moederbord het begeeft binnen twee jaar omdat de grafische chip kapot gaat is zo goed als zeker. Ik heb het aan de hand gehad met mijn 2007 én mijn 2010 MBP en op het internet staat het vol met hetzelfde probleem.

Paar maanden later en die MacBook is er nog steeds niet… Ik wacht net zo lang!

AppleCare… Het is in dit geval met een nieuw design en in mijn geval van het kopen van het duurdere model met videokaart geen gek idee. Ook voor de restwaarde is het leuk als je nog een jaartje garantie kan aanbieden (ja, ik verwacht hem twee jaar te gebruiken voor ik upgrade net als bij mijn vorige).

Aan de andere kant; de meeste fouten kun je verwachten tegen te komen in de eerste twee jaar waar je toch al recht had op garantie. Zelf heb ik nooit problemen gehad, ook onze oude iMac heeft nooit van zijn AppleCare gebruik gemaakt (nu naar 9 jaar is hij echter wel overleden, maar dat gaat niemand vergoeden).