Wel of niet Dropbox account upgraden?

Dropbox richt zich duidelijk op business, de gewone gebruiker is absoluut geen prioriteit

Vooral op betalende gebruikers die bepaalde standaarden en kwaliteit eisen. Dat dit meestal meen zijn die in teams werken of ZZP’ers of wat dan ook, ja dat is logisch. Het is ook een sector waar vooral gekeken wordt naar, hoeveel opslag krijg ik zo’n dienst gratis. En het bedrijf dat het meeste gratis opslag geeft is dan de beste. Dat is Dropbox niet, naar die mensen zoekt het zeer zeker niet meer nee.

Omwille van dit zelfde dilemma ben ik overgestapt op pCloud. En heb gratis Dropbox er nog bij. Werkt nagenoeg het zelfde en even prettig als Dropbox maar kost wat minder. En wil je hoog niveau encryptie dan kun je dit los er bij kopen.

Een 2TB opslag kost eenmalig €350,00.

<p class="cite">Shmoo op 29 juni 2019 om 18:03</p>
Dropbox richt zich duidelijk op business, de gewone gebruiker is absoluut geen prioriteit

Vooral op betalende gebruikers die bepaalde standaarden en kwaliteit eisen. Dat dit meestal meen zijn die in teams werken of ZZP’ers of wat dan ook, ja dat is logisch. Het is ook een sector waar vooral gekeken wordt naar, hoeveel opslag krijg ik zo’n dienst gratis. En het bedrijf dat het meeste gratis opslag geeft is dan de beste. Dat is Dropbox niet, naar die mensen zoekt het zeer zeker niet meer nee.

Ik heb het dan ook niet over de mensen welke naar gratis oplossingen zoeken. Maar ook de betalende gebruiker wordt duidelijk achter gesteld. Een functie als smartsync kwam alleen beschikbaar voor de dure en op zakelijk gerichte abonnementen. Waarom? Bij anderen wordt het gewoon aan het standaard plan toegevoegd. Dropbox voegt het uiteindelijk toe, maar maakt onmiddellijk de abonnementen duurder. Dus volgens Dropbox is elke nieuwigheid een paar euro per maand waard. Ah, dan krijg je 2TB erbij, geweldig! Slimmeriken, want die weten ook wel dat het hun per saldo niks kost en flink inkomsten geregeerd. Ik zou namelijk wel eens cijfers willen zien van het hoeveelheid abonnees welke de 1TB volledig verbruiken. Dropbox is een prima dienst, maar niet tegen elke prijs. Het is een beetje een Evernote (overigens een geweldig product, waar geen fatsoenlijk alternatief voor bestaat) Ik gebruikte Dropbox, en ben over naar Onedrive. Zeker niet slecht, en MS voegt er ook nog eens extra functionaliteit aan toe zonder de kosten te verhogen. Is het kwalitatief slecht? Nee.

Voor gratis mag je niks verwachten, maar voor een 9,99 per maand wel, en die verwachting is dan niet een prijsverhoging voor nieuwe functionaliteit. Ik had graag bij dropbox gebleven…maar iemand bij dropbox is in verstand kwijtgeraakt.

Ik denk dat je er te veel achter zoekt omdat je teleurgesteld bent. Dat is natuurlijk prima, als OneDrive voldoet voor minder en het werkt moet je dat ook zeker blijven gebruiken maar je argumenten over Dropbox kan ik niet plaatsen.

Ik zie niet waarom Dropbox fout zou zitten als het een nieuwe mogelijkheid zoals Smart Sync eerst lanceert op bepaalde categorie abonnementen i.p.v. meteen voor iedereen online gooit. Apple doet niets anders dan dat. Apple Pay druppelsgewijs lanceren, een iMac Pro alleen in spacegrijs en de gewone iMacs niet. En dat je voor een Mac gemiddeld 250,- te veel moet afrekenen … ?

Als je een nieuw type Retina scherm in je device krijgt dan moet je bij Apple ook altijd een hogere prijs betalen voor het product. Zo werkt dat in het begin en dat is natuurlijk ook marketing omdat ze die paar honderd euro over een jaar of zo er weer vanaf willen halen. Dan zitten ze weer op dezelfde prijs als voorheen, allemaal vrij logisch en heel normaal, overal op de wereld zie dat bij bedrijven gebeuren.

Het aantal GB’s heeft waarschijnlijk met schaalbaarheid van het systeem te maken. Als je enkel met TB’s schuift dan kun je veel beter je systeem indelen dan wanneer je mensen 50GB en 200GB laat afnemen of andere fragmenten, dat wordt moeilijker indelen.

Microsoft heeft ook nog Office waar OneDrive onderdeel van is + nog zoveel andere producten waar OneDrive centraal aan staat dus inkomsten kunnen ze op meerdere varianten verdienen. Dropbox is puur een SaaS (Software as a Service) dienst. Niet zomaar eentje maar het eerste bedrijf op aarde dat binnen tien jaar meer dan 1 miljard omzet wist te realiseren dat is extreem knap binnen een SaaS constructie, zonder hardware te verkopen. Ze blijven ook nog steeds groeien.

Ik denk dat ze het extreem goed doen, er komen een hoop nieuwe dingen aan zoals en complete nieuwe Dropbox app die als een soort standalone Finder achtige app gaat werken en waar alles in gebundeld zit. Chat, Dropbox Paper, integraties. Heel veel mensen halen denk ik ook niet alles uit Dropbox en gebruiken de dienst nog extreem beperkt, enkel als sync dienst. Als je alleen al kijkt hoeveel integraties er mogelijk zijn en wat je allemaal zou kunnen automatiseren. Google G-suite apps en Microsoft Office integraties zitten gewoon gebundeld.

https://youtu.be/WRrBE28KTXI

Als ik het filmpje hierboven bekijk dan denk ik vooral, wat is Finder achterhaald. Waarom zit zoiets niet in Finder gebundeld, Berichten app, Agenda, iTunes en Notities als embedded container apps in de sidebar. Dat idee wat je op de iPad hebt en daar nooit uit de voeten komt. Dat je rechts zo’n iPhone formaat app kan zetten om in twee apps tegelijk te werken. Het idee is geweldig maar op de iPad werkt het voor geen meter. Op macOS zou dat gewoon in Finder gebundeld kunnen worden. Waarom zou je Finder moeten vetalen om een collega te appen of samen een afspraak te maken.

Natuurlijk zou ik ook liever 100 of 75,- betalen voor een jaar Dropbox maar 120,- is niet het einde van de wereld. Er zijn meer dingen in het leven waar je bijna nooit de goedkoopste prijs voor zult betalen.

Wat een goed stuk van @Shmoo:bangbang:

<p class="cite">Shmoo op 30 juni 2019 om 10:41</p> Ik denk dat je er te veel achter zoekt omdat je teleurgesteld bent. Dat is natuurlijk prima, als OneDrive voldoet voor minder en het werkt moet je dat ook zeker blijven gebruiken maar je argumenten over Dropbox kan ik niet plaatsen.

Prachtig stuk hoor, maar om aan te nemen dat ik teleurgesteld bent gaat een beetje ver. Als klant verwacht ik echter iets anders van dropbox en dat is geen prijsverhoging met een argument “ moet je eens kijken wat je van ons krijgt” voor iets wat niet heel bijzonder is. Ik vindt het eerder zonde voor een mooie dienst.

Ik geef aan dat naar mijn mening dropbox zich uit de markt prijst… nieuwe functionaliteit komt tegen een prijs en dat is opvallend gezien de concurrentie en daarbij bekruipt mij het gevoel dat een bepaalde doelgroep niet meer interessant voor dropbox is.

Het prachtige filmpje is allerminst indrukwekkend, niet uniek maar geeft duidelijk op welke groep zij zich richten.

De schaalbaarheid en het aantal GB’s vindt ik niet aannemelijk . Hoezo is het moeilijker om met GB’s te schuiven? Jij denkt dat ze voor elke klant die 2TB volledig gereserveerd laten? Reken er maar op dat hun werkelijke capaciteit ver onder de verkochte/aangeboden capaciteit ligt. Maar doet er allemaal niet toe, het was eerst 1TB, nu 2. Ik vindt het eerlijk gezegd een vreemde stap. Begrijpen doe ik hem wel, want het is een beter excuus om de prijzen te kunnen verhogen, zonder dat het hen werkelijk meer kost.

Hiermee probeer ik aan te geven dat de topic starter ook even verder moet kijken.

Dat jij het voor lief neemt, perfect, niet iedereen doet dat. Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat een dienst waard is.

…Uiteindelijk bepaalt iedereen voor zichzelf of een dienst het geld waard is. De fysieke waarde bepaalt de dienst toch echt zelf ?

Ja maar wat je op dit soort sites heel erg veel ziet gebeuren, en dat is iets waar ik heel slecht tegen kan, dat mensen (niet dit specifieke geval) heel erg snel roepen dat iets een Dropbox alternatief is.

Ik bedoel als je naar de Honda garage gaat en je koop daar een sportief autootje + Max Verstappen racing-pakket dan koop je nog lang geen auto die Max zelf gebruikt.

Als mensen STACK en dat soort Johnny Schuurpapier bedrijfjes gaan vergelijken met de dienst die een miljardenbedrijf levert en waar medewerkers werken die gewoon aantoonbaar het neusje van de zalm in hun vakgebied zijn dan heb je denk ik ergens in de baarmoeder klem gezet of heeft je moeder je laten stuiteren. Dan begrijp je iets niet goed.

.

Ik heb een beetje onderzoek op internet gedaan, het meest zegt dan de reacties van lezers op een review of test. Daarbij lees ik geregeld dat Dropbox bij problemen erg moeilijk bereikbaar is. Op e-mails wordt gewoon niet gereageerd. Dus wees bewust dat je geen onvervangbare informatie op Dropbox zet zonder een goede backup. Voorts is de rode draad dat Dropbox al lang niet meer aan de top staat. Natuurlijk zijn ze nog best wel goed, maar zeker niet meer de beste. Kijk gewoon eens goed rond en probeer er een aantal uit, en kies die service die het beste bij jouw behoefte aansluit. Vaak is er een trial versie.

google gewoon is op ‘best cloud service’, of klik op een van de links hieronder

https://www.cloudwards.net/

https://tresorit.com/best-cloud-storages?gclid=EAIaIQobChMIj7uI2IWS4wIVV4jVCh3LzQXVEAAYAiAAEgLpEfD_BwE

https://www.techradar.com/news/the-best-cloud-storage

https://www.creativebloq.com/buying-guides/best-cloud-storage

Voor het veilig delen van bestanden zijn er veel alternatieven voor Dropbox zoals Drive of Box. Echter ben ik er zelf geen voorstander van dergelijke platformen die servers in het buitenland hebben ivm de veiligheid van mijn bestanden en het risico op datalekken waarbij mijn gegevens op straat komen te liggen. Ik heb zakelijk een tijdje gewerkt met Smartlockr, maar sinds kort overgestapt op mSafe (https://try.msafe.nl) dit is een veiliger platform met servers in Nederland en ben daar zeer tevreden over. Wel meer voor zakelijk gebruik dan persoonlijk gebruik.

Ik heet Cees en ik push graag mijn product, ondanks dat de forumregels dit verbieden.

Dag Cees.???

Goedkoopste abonnement: €275 per maand voor 100 GB… ??? Zelfs zakelijk een zeer onaantrekkelijk optie.

Gelukkig heb je in Nederland nooit last van datalekken. . :wink:

Zeker niet als je geen idee hebt op welke servers je bestanden terecht komen.

<p class="cite">aartjan.nl/blog op 25 juni 2019 om 23:01</p> Dropbox is verreweg de beste wat mij betreft.

Stack had/heeft 1Tb gratis dus dat is de goedkoopste maar zeker niet de beste.

Google Drive is handig voor erbij.

OneDrive is ook best goed, valt me erg mee voor MS. Maar dat komt ook omdat ik een gratis 1Tb heb als docent.

iCloud is tot nu toe waardeloos.

Ik heb deze allemaal (gehad) ICloud en Dropbox heb ik nog steeds voor documenten en configuratiebestanden. Ik had natuurlijk ook Gmail als 2 tb formaat, en die gebruikte ik als (extra) backup van mijn Plex server, nou wat een geluk dat ik de bestanden nog op een schijf had staan want Google haalde deze allemaal weg (en het was voor prive, niet om te delen). Onedrive was mijn goedkoopste, ik had namelijk iets van 5TB maar wat een drama om dit als backup te gebruiken, bij nagenoeg elk bestand begint OD te zeuren, teveel letters achter de punt, illegaal teken, ik bleef maar bestanden hernoemen. Was maanden bezig om te backuppen en… ook hier ineens weer weg. Ik had ook een terrabyte van een Clouddienst in Almere, maar die stopte er ineens mee. Was ook een gratis dienst dus jammer. Was ook niet echt snel. Dus zolang er nergens een fatsoenlijke cloud is die ik gewoon kan blijven gebruiken houd ik mij maar bij 2 extra harddrives.

<p class="cite">aartjan.nl/blog op 25 juni 2019 om 23:01</p> Dropbox is verreweg de beste wat mij betreft.

Stack had/heeft 1Tb gratis dus dat is de goedkoopste maar zeker niet de beste.

Google Drive is handig voor erbij.

OneDrive is ook best goed, valt me erg mee voor MS. Maar dat komt ook omdat ik een gratis 1Tb heb als docent.

iCloud is tot nu toe waardeloos.