wel of niet een antivirus en/of firewall

Ik zou het leuk vinden om te weten in hoeverre mensen wel of niet een antivirus en/of een firewall gebruiken. Laat het mij ff weten. :D :D

Gr John

Ik heb een .Mac account dus ook Virex..... zo af en toe voer ik een scan uit en hij gooit wel eens iets weg maar dat neemt niet weg dat er wel mailtjes binnen blijven komen met daarin het bericht dat ik een virus zou hebben verstuurd via mail.... 'Gaaaap'

Ik gebruik niks. :? Zou wel moeten he. Teveel vertrouwen in mijn Macs... :innocent:

Heb ook .Mac maar gebruik Virex niet. Ben op het moment niet echt bang voor virussen, en download eigenlijk alleen vanaf veilige sites. Een firewall vind ik wel belangrijk. Ik gebruik de firewall in mijn router om het inkomend verkeer te filteren en LittleSnitch op mijn Mac om te zien wat applicaties voor connecties naar buiten leggen... OS X is immers gewoon een BSD en dus zijn wij net zo vatbaar voor exploits in daemon en server processen.

Ik heb sinds kort een .Mac account dus ben langzaam over aan het stappen van Norton Antivirus naar Virex. Alhoewel Norton velen malen beter is als het op gebruikersgemak aankomt. Maar de nieuwe Virex 7.5 zou alweer stukken beter moeten zijn.

De FireWall van OS X gebruik ik niet. Ik heb een router met ingebouwde firewall die de boze mannetjes buiten de deur houdt.

Naar aanleiding van [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=224590#224590]deze vraag[/url] heb ik de gebruikersmap van mijn jongste zoon eens door de Virex-mangel gedraaid:[list:454e25f2a5]Infection found: /Users/niels/.jpi_cache/jar/1.0/WebCounter.jar-53ebf3b-7dfe38f2.zip, Infected with virus Exploit-ByteVerify. Infection found: /Users/niels/.jpi_cache/jar/1.0/WebCounter.jar-53ebf3b-7dfe38f2.zip, Infected with virus Exploit-ByteVerify.[/list:u:454e25f2a5]De beschrijving van [url=http://vil.nai.com/vil/content/v_100261.htm]Exploit-ByteVerify[/url] kan je bij Networks Associates Inc. lezen. Bespaar je onveilige Windows-vriendjes moeilijkheden. Een virusscanner is daarom geen overbodige luxe.

Is virex trouwens ook nog op OSX te gebruiken? Kep net een nieuwe G5, moet Virex dan ook geupgrade worden?

8)

[quote:3afc463f40="Timos"]Is virex trouwens ook nog op OSX te gebruiken? Kep net een nieuwe G5, moet Virex dan ook geupgrade worden?

8)[/quote:3afc463f40]

Ja hoor.

Bij een .mac abonnement is Virex de standaard virusscanner, zoals ik hierboven al had geschreven.

Zowel bij een Mac account als bij XS4all is Virex inbegrepen. Ik heb het wel aanstaan, maar gebruik het zelden, gezien de beperkte dreiging. Helaas scant het geen mail, waar tot nu toe de meeste virussen zich mee verspreiden. Een Firewall is absolute noodzaak als je ADSL of kabel hebt met een vast IP adres. Ik heb een Router met firewall, maar anders is de firewall van OSX ook betrouwbaar. En zet niks open dat niet open hoeft te staan...

Antivirus software in X vind ik dikke onzin. En al helemaal om windows gebruikers te helpen. X heeft geen last van virussen dus waarom zou ik dan een virusscanner gebruiken? Firewall vind ik wel nuttig, maar dat is voor ieder OS nuttig.

[quote:8ef0bb5b0b="kenmasters"]... En al helemaal om windows gebruikers te helpen...[/quote:8ef0bb5b0b] Dat dacht ik ook toen ik laatst een mailtje van de provider kreeg waar mijn site wordt gehost, die vroeg of ik een virusscanner wilde installeren. :?

Ik heb een router met ingebouwde firewall en gebruik daarnaast NetBarrier X van Intego. Ik vind het handig om te weten welke programma's wel of niet naar buiten bellen.

Verder heb ik Virex geïnstalleerd, maar gebruik hem puur om af en toe eens te zien welk virus ik nu weer in mijn Mail heb binnengekregen. Straks als Virex 7.5 uit is zal ik het zeker installeren, al is het alleen maar om af en toe te zien dat er inderdaad weer een Windows-virus is binnengekomen. Toch hoop ik dat Virex 7.5 niet te veel zal vertragen, want anders zet ik wellicht gewoon uit.

En Susanne, ik denk dat je inderdaad teveel vertrouwen in je Macs hebt. Zet in ieder geval de firewall van OS X aan, dat scheelt! :smiley:

Virex en OS X Firewall, verder nix.