Wel up, weinig down (ethernet)

heb juist eens liggen testen en op verschillende macs (wel dezelfde aansluiting) haal ik verschillende snelheden)

Waar ik met de (oude imac 233mhz) 330 KB/s haal, haal ik met de pb (12" 867 mhz) amper 3 KB/s

iemand enig idee ? Of zelfs maar een vermoeden dat een ethernet-aansluiting zo kan stuk gaan dat ie nog wel goed upload maar niet meer download

Info: Beide computers gebruiken de laatste systeemversies en gebruikte dezelfde bekabeling voor internet. Upload was bij beiden hetzelfde.

<edit>Heb het aangepast, nu nog een antwoord</edit>

330 kbit/s ik denk dat je 330 KB/s bedoelt

je zou eens met netwerktool die in hulpprogrammas zit, moeten pingen, en zien hoeveel verlies je hebt

Had ik al gedaan en waar ik bij de imac amper verlies heb verlies bij de powerbook beduidend meer (kan me de cijfers niet meer exact herinneren).

BUMP

en nog wat extra info (als er iemand ites mee is)
Korte situatieschets: 1 Powerbook, 1 imac 233. Internetten via ethernet gaat nog trager als een gewone modem (dit echter op een kabelabbonnement), de imac surft wel lekker.

Nu heb ik ook al eens een groot bestand (1 gig ±) overgezet van de imac naar de powerbook en dan haal ik wel hoge snelheden via de powerbook. Echter als ik probeer om op internet een redelijke snelheid te halen is dit niet te doen. Iemand een idee waarom internet niet snel gaat en bestanden overzetten wel ?

Nu zit ik weer op kot in Leuven en ook hier is mijn i nternet via ethernet zo traag als stroop. (setup hier is, 1 kabelmodem verbonden aan een hub en vijf man veronden aan de hub). Ik heb juist de hub gepingt en dit was wat ik terugkreeg

[code:1:473bf6468c]
— 10.4.0.1 ping statistics —
59 packets transmitted, 27 packets received, 54% packet loss
round-trip min/avg/max = 280.657/7059.81/15520.1 ms[/code:1:473bf6468c]

Dit is toch niet normaal ? Maar wat zou dan de vertragende factor kunnen zijn ? Een breuk ergens in de etehrnetkabel ? Of misschien omdat ik helemaal boven in de bouw zit (maar etehrnet heeft toch pas vanaf 180m een merkbare vertraging meen ik)