Wel WiFi, geen internet

Een uitdagend probleem: er is wel WiFi, maar met enige regelmaat toch geen internet via WiFi. Om duidelijker te zijn, als er geen internet is kan je via WiFi wel de interface van de router (Fritz!Box) benaderen. Internet is er dan wel via ethernet. Ook TV en internetbellen werken dan.

Van de week ontdekt dat Whatsapp en Telegram wel werken. Mail, Safari en andere apps niet. Pingen lukt wel.

Wat is al gedaan:
Router vervangen.
Router opnieuw instellen, zowel backup terugzetten als helemaal opnieuw instellen.
Netwerknaam gewijzigd.
iDevices geherstart.
Poortbeveiliging van XS4ALL aangepast.
Alle instellingen nagelopen.

Wat werkt soms: router herstarten.

Wie o wie heeft een idee wat we verder kunnen proberen>

Ik hoor om mij heen altijd dat de helpdesk van XS4ALL zo goed is, met name voor Apple-gebruikers. Waarom daar niet eens proberen om raad te vragen.

Ze zijn goed. Ik heb de afgelopen maanden al vaak hierover gebeld. Maar ook zij komen er niet uit. Zelfs een monteur ter plaatste kwam er niet uit.

Misschien KPN of Ziggo nemen?

KPN is technisch gelijk aan XS4ALL maar dan met slechtere service. Ziggo, zullen we het daar maar niet over hebben?

Nee, blijf liever bij XS4ALL en vraag me af waarom we vaak geen internet en wel WiFi (2,4 of 5GHz) hebben.

@tarun Ik heb al lang Ziggo en problemen zijn altijd netjes opgelost. Daarvoor bij KPN gezeten en ook problemen gehad die men netjes opgelost heeft.
Daarnaast heeft elke provider wet van Murphy klanten.

Dus, wifi is het probleem. Neem een wifi scanner (software) en bepaal welk kanaal in jou situatie het beste is. Ik had verwacht dat het modem dit zelf wel zou oplossen maar wellicht is wat hulp nodig.

Met welk device heb je problemen? Desktop/Laptop of iDevice?

@hnijveen: volgens mij geen WiFi-probleem. Zoals ik schreef is verbinding met de Fritz!Box prima, daarna internet opgaan is het probleem (behalve voor Whatsapp en Telegram).

@Night: grootste probleem met mijn iPhone 5S. Die van mijn dochter werkt juist prima. iPad Air 2 geeft soms problemen. MacBook Pro geeft vaak problemen. iPad mini geen probleem. Helaas dus geen structuur in de problemen volgens mij.

Is het een optie om de devices die problemen geven een fixed IP te geven en deze IP adressen vervolgens in de router toe te voegen?

Natuurlijk kan dat. Maar waarom zou je dat doen? Er is verbinding. Whatsapp en Telegram werken wel.

Het is bewezen dat Apple’s soms een beetje eigenaardige veronderstelling van internet hebben.
Dat maakt het erg lastig het probleem precies te lokaliseren.

Het kan ook nog een poort probleem zijn, aangezien zowel WhatsApp (UDP: 3478,45395) als Telegram (80:keep_alive,443:messaging) niet van de standaard poorten 80 en 8080 gebruik maken.

[quote=Rw1 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wel-wifi-geen-internet-3/#post-2992744 time=1472916586]Misschien KPN of Ziggo nemen?[/quote]Welke waanbeeldvormend middel heb je geslikt?

Het lijkt mij eerder een dsn-probleem.
Zijn er andere apparaten verbonden via wifi dan ipad/iphone?
Probeer eens te pingen naar 8.8.8.8 en bijv. nu.nl
Lukt de eerste wel en de 2e niet dan is het zeer waarschijnlijk een dns-issue.
Probeer dan eens een andere dns-server in te stellen op een apparaat wat problemen heeft.

Suc6!

Pingen lukt prima. DNS-server op alle apparaten in Google-DNS (8.8.8.8, 8.8.4.4). Heb gepingd naar de site van XS4ALL. Ik denk niet dat daar het probleem zit. Bovendien vreemd dat dit meestal prima gaat en soms niet. Klinkt mij niet als een DNS probleem.

Geef eens weer hoe je wifi omgeving er uit ziet. Bv: WiFi Scanner en dan dus de channels.

2,4GHz is druk. Maar geen andere routers op het eigen kanaal. De 5GHz is alleen. Geen concurrentie dus.

PS: De Fritz!Box is sterk genoeg om anderen weg te drukken. Goede ontvangst dus. (Bediening van de Fritz!Box via Safari loopt soepel.)

Heb je veel wifi connected devices in huis (domotica) zoals nest, minut, ring en dergelijke?

Weinig. Meestal alleen een iPad. Soms twee iPhones erbij.