welk beeldscherm aan te raden

ik overweeg een nieuw beeldscherm aan te schaffen. inmiddels kun je voor de kleurkwaliteit ook lcd nemen ipv crt, dus keek ik o.a. op

http://www.x-alt.nl/pagesNederland/NLindex.html

welk scherm zouden jullie nemen - rond de 1500 euro ex
20, 22, 23 inch
en welk merk

dit leek me wel een aardige: LaCie 321 LCD Monitor

ik gebruik hem voor dagelijks lang achter het scherm: voor de adobe CS programma’s
nu werk ik met een sony 20 inch crt en een kloon 17 inch als tweede monitor ernaast

Apple Cinema Display!

[quote:eb62213ccf="à la Mac"]Apple Cinema Display![/quote:eb62213ccf]

idd deze cinema dispays van apple zijn echt super goed
:slight_smile:

suc6 verder Sam

Met zon berg geld zou ik ook voor de apple cinema gaan.. als je 400 euro max te besteden had zou ik voor de Philips 190s5 gaan die overigens ook een design award heeft gewonnen..

Niet twijfelen en voor de Cinema display gaan, echte top!

Inderdaad,

Apple Cinema, als je met veel pallets moet werken is het zo verektes handig om veel werkplek te hebben op het scherm. Ik zou niet meer zonder kunnen.
:slight_smile:

Inderdaad voor de Apple CinemaDisplay gaan! De kwaliteit is uitmuntend. Prachtige schermPJES :D En voor jouw budget heb je al een mooi modelletje hoor.

groeten,
iSander

Als je rond de 1500 € wil uitgeven, ZEKER apple cinema display 23 inch.. wou dat ik met dat dillemma zat..

[quote:0e0b107e9d="forum romanum"]i dit leek me wel een aardige: LaCie 321 LCD Monitor

ik gebruik hem voor dagelijks lang achter het scherm: voor de adobe CS programma’s
[/quote:0e0b107e9d]

de LaCie 321 is niet zomaar “een aardige” monitor, hij is zondermeer heel erg goed.
hoge kwaliteit en met 10-bits lut dus bijzonder geschikt voor kritisch kleurwerk, zeker als je een calibrator erbij koopt

nadeel vind ik dat ie een 4-3 verhouding heeft.
Als je eenmaal met een 16-9 (breedbeeld, zoals de cinema) gewerkt hebt is dat toch minder fijn

nadeel van de cinema display is weer dat ie niet in hoogte verstelbaar is, wat voor een scherm in die prijsklasse toch wel een omissie is.

Waarom ga je niet even langs bij x-alt en vraag of je ze even naast elkaar kan zien ?

De 20 of 23 inch Cinema Display van Apple is prima, vooral vanwege de 16:9 verhouding. Dan heb je ook voldoende ruimte voor de diverse pallets uit bijvoorbeeld Photoshop. En er zitten nog 2 usb poorten en firewire poorten op. Kan ook handig zijn. Dat het Apple scherm niet in hoogte verstelbaar is, dat ervaar ik persoonlijk niet als een probleem. Dat zal per gebruiker verschillen.

Maar het beste is een kijkje nemen in 1 van winkels waar meerdere merken schermen worden verkocht. Zoiets moet je toch in het echt zien om het beste te kunnen beoordelen.

Ik ben heel erg gecharmeerd van de Apple schermen. Ze zijn helemaal top, zien er goed uit en zijn lekker eenvoudig aan te sluiten met een aantal extra aansluitingen in het scherm; altijd handig. Het kleine gebrek wat ik bij de apple schermen vind is de ongeloofelijke heldere gedetailleerdheid.... Je hebt daardoor nog wel eens de neiging om foto's donkerder te maken dan nodig is. Ik heb onlangs achter een 19" Lacie LCD gezeten en dat was ook een fantastisch beeld. Enorm evenwichtig kwa kleur en helderheid! Alleen jammer dat het geen breedbeeld is. Persoonlijk zou ik gaan voor een dosis gebruikersgemak, en dus een Cinema van Apple. Het enorme extra werkoppervlakte geeft je jarenlang een hoop extra werkplezier! Succes met je keuze...

Niet meer verder kijken: Apple 23 inch Cinema Display.

De beste monitor voor beeldbewerking in deze prijsklasse is de Eizo Color Edge serie. Zie www.eizo.nl Dat is een topklasse monitor, beduidend beter dan de Apple Cinema Display's en betaalbaarder dan een Barco.

bedankt voor jullie reacties

de beeldvehouding vind ik minder belangrijk omdat ik toch met een tweede monitor werk - op het ene scherm bijvoorbeeld de kopij waaruit ik knip met de plaatsjesbibliotheken en op het hoofdscherm de pagina die ik aan het opmaken ben.

Verder vind ik belangrijk dat hij de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft zodat ik niet voor grote verassingen kom te staan als het eindproduct gedrukt is -
dit geldt natuurlijk vooral voor photoshop m.a.w. ik wil nu dus echt gaan callibreren

en in hoogte verstelbaar: daar heb je ook losse handig onderschuiflades voor etc. en bij de grotere schermen is dat minder storend vind ik in de praktijk.

ik vind het vreemd dat niemand de sony schermen noemt - dat was toch altijd in grafiland een veelgebruikt scherm bij de mac - zelf werk ik nu dus nog steeds tevreden op een sony 20 inch bakbeest

en waarom is Eizo het beste? geen onderbouwd antwoord - ik zal nog eens gaan snuffelen naar testresultaten

Nou,

ook al heeft Mr.Ballistic zijn betoog niet erg onderbouwd, EIZO coloredge vertegenwoordigt wel degelijk de top in LCD schermen voor kleurkritisch werk

Ik ben zelf ook in de markt voor een 23" TFT, maar heb mijn twijfels over het Apple Cinema display, waar in het begin erg veel problemen mee waren die door Apple nooit duidelijk onderkend zijn.
1 jaar garantie vind ik ook erg magertjes, EIZO durft vijf jaar te geven.

Ik ben er dus ook nog niet uit, zou voor een LaCie gaan als het breedbeeld was, maar dat is het niet.
Eizo heeft wel sinds kort een breedbeeld de CG220 maar die kost 4999.-

hier nog wat links naar het colormanagement forum van Adobe, met ervaringen van gebuikers:
(is nog wel meer te vinden met de “search forums”

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@257.jL1yeHk0tAl.24@.3bb5fa09/0

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@257.jL1yeHk0tAl.6@.3bba864b/0

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@257.jL1yeHk0tAl.4@.3bb84631/1

Nou, ik heb eerst ook een Sony gehad en nu dus een Apple Cinema, maar ik kan je verzekeren dat ik het dus nu met de Cinema beter naar m'n zin heb dan met de Sony 20"(Bakbeest). Ik ben dtp-er en qua callibratie gaat dat perfect.

Succes

[quote:739a07bab7="EagerB0bNerd"]Nou,

ook al heeft Mr.Ballistic zijn betoog niet erg onderbouwd, EIZO coloredge vertegenwoordigt wel degelijk de top in LCD schermen voor kleurkritisch werk

Ik ben zelf ook in de markt voor een 23" TFT, maar heb mijn twijfels over het Apple Cinema display, waar in het begin erg veel problemen mee waren die door Apple nooit duidelijk onderkend zijn.
1 jaar garantie vind ik ook erg magertjes, EIZO durft vijf jaar te geven.

Ik ben er dus ook nog niet uit, zou voor een LaCie gaan als het breedbeeld was, maar dat is het niet.
Eizo heeft wel sinds kort een breedbeeld de CG220 maar die kost 4999.-

hier nog wat links naar het colormanagement forum van Adobe, met ervaringen van gebuikers:
(is nog wel meer te vinden met de “search forums”

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@257.jL1yeHk0tAl.24@.3bb5fa09/0

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@257.jL1yeHk0tAl.6@.3bba864b/0

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@257.jL1yeHk0tAl.4@.3bb84631/1[/quote:739a07bab7]

Ik zie niet in waarom ik mijn betoog moet onderbouwen als Eizo gewoonweg de beste, nog betaalbare monitor is. Dat is geen betoog, dat is de waarheid.

Stand van PerfectProof op Grafivak: Eizo. Ik vroeg hen wat ze van Eizo vonden (omdat ik zelf een Eizo L885 20 inch bezit). Het antwoord was: de beste schermen. En ze verkopen die schermen zelf niet.

.. sorry, was niet beledigend bedoeld, maar door je laatste reactie wordt het al weer een stuk helderder: aan de mening van lithografen heb ik meer dan die van van scholieren (neem ik aan) zoals bovenaan dit topic (niet om die weer te beledigen, maar zij stellen andere eisen dan ik). Een opmerking als 'de beste' is voor iedereen heel persoonlijk zoals je aan de reacties hierboven ziet. En de links op het adobedorum geven gerichte technische informatie waar ik naar op zoek was. En dan inderdaad: gewoon naar de showroom gaan en zelf vergelijken met een voorbeelddocument van mezelf neem ik aan.

Maar neemt niemand meer een Sony flatscreen?? De Eizo’s zijn wel prijzig.

De Eizo's zijn idd goede schermen, zeker de al eerder genoemde CG220. Echter kan je de CG220 niet meer vergelijken met 'normale' breedbeeld LCD platen, aangezien je er minimaal 4x zoveel (tov apple 20") voor betaald.

De transparante Cinema Displays van Apple waren destijds echt een doorbraak op kleurgebied, en de nieuwe lijn (Alu) schermen zijn er alleen maar beter op geworden.

De eerste partijen van deze schermen wilden inderdaad nog wel eens de ‘rode zweem’ vertonen na calibratie, maar die zijn wij al maanden niet meer tegengekomen. Overigens zijn wij die rode zweem ook al op andere schermen tegengekomen, dus om alleen het beeldscherm in deze de schuld te geven, gaat misschien ook wat ver.

Heb je al bekeken wat er voor verschillen in prijzen zijn vandaag de dag?