Welk formaat is het beste? Apple Lossless, AIFF, WAV?

Hoi,

Voor iedereen die mijn nama herkent uit vorige posts: Jup, ik heb m’n speakersetje (2 b&w 685’s en een rotel RA-05) binnen en moet zeggen dat het werkelijk geweldig klinkt, zolang er maar een goede bron aan hangt (en dat is in dit geval een imac met een cd erin, of lossless audio bestand, ik hoor zelf geen verschil, of in ieder geval bijna geen verschil met de dure cd speler in de winkel).

Ik ben op dit moment mijn muziekcollectie opnieuw aan het rippen en downloaden in hoge kwaliteit. Vroeger gebruikte ik altijd FLAC, maar aangezien iTunes daar niet mee wil werken ben ik geneigd iets anders te gebruiken.

Wat kunnen jullie mij aanraden? Ik convert alles met XLD. Apple Lossless klinkt op zich wel aardig en is veel kleiner dan AIFF, maar is dat wel echt lossless en bit voor bit terug te coderen naar een audio cd? Als ik later weer betere boxen koop (betwijfel het of dat gaat gebeuren met deze lege portemonnee, maar toch…), wil ik namelijk niet weer alles opnieuw dowloaden.

Alvast bedankt voor je reactie!

als iets gecomprimeerd is, kan je voor zover ik weet nooit meer bit voor bit terugcoderen. dat gezegd hebbende . . . . volgens mij zijn de bestanden die op een CD staan wav. het lijkt me dan ook het beste dit zo te laten, als je tenminste totaal geen verlies wilt.

Audio bestanden op een muziek CD zijn altijd AIFF.

weet je dat zeker? ik probeer het net na te zoeken en kan het even zo snel niet vinden. ik gebruik overigens Apple lossless. knappe geluidsinstallatie die dat verschil laat horen. die geluidsinstallatie heb ik in ieder geval niet.

De plezierige eigenschap van lossless compressie is dat er nou juist geen informatie verloren gaat. Net als bij een ZIP-bestand: na het uitpakken (of in dit geval bij het afspelen) bevat een Apple Lossless bestand bit voor bit dezelfde informatie als het bronbestand (AIFF of WAVE).

Hoe heb je nu die iMac aan de Rotel hangen? Als dat via de analoge uitgang is, valt er daar nog wel een behoorlijke winst te halen met een optisch kabeltje en een beetje fasoenlijke DAC. De audio out van een iMac is een weinig ondermaats, om het maar eens discreet uit te drukken…

Enneh… “wil ik namelijk niet alles opnieuw downloaden”? Misschien eerst eens wat muziek kopen voor je aan nieuwe speakers gaat denken? :sealed:

misschien heb je wat aan deze threat? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=77717

[quote:43f3af2fac="René Bouwmeester"]De plezierige eigenschap van lossless compressie is dat er nou juist geen informatie verloren gaat. Net als bij een ZIP-bestand: na het uitpakken (of in dit geval bij het afspelen) bevat een Apple Lossless bestand bit voor bit dezelfde informatie als het bronbestand (AIFF of WAVE).[/quote:43f3af2fac]

Klopt! Een voorbeeld van Lossless Compression is Run Length Encoding.
vb:
de reeks

[code:1:43f3af2fac]AAAAAAAAQBBBBBBBBBBBBBBZZZZ[/code:1:43f3af2fac]
kan ook geschreven worden als

[code:1:43f3af2fac]8A1Q14B4Z [/code:1:43f3af2fac]
wat veel korter is, maar toch dezelfde gegevens bevat, zonder verlies van qualiteit.

[quote:43f3af2fac=“René Bouwmeester”]Enneh… “wil ik namelijk niet alles opnieuw downloaden”? Misschien eerst eens wat muziek kopen voor je aan nieuwe speakers gaat denken? :sealed:[/quote:43f3af2fac]
Klopt tevens…

Bedankt voor jullie reacties! Als ik het dus goed gebruik kan ik Apple Lossless gebruiken (ondersteund tags iets beter dan AIFF) zonder kwaliteitsverlies?

[quote:eb39951f5e=“René Bouwmeester”]Hoe heb je nu die iMac aan de Rotel hangen? Als dat via de analoge uitgang is, valt er daar nog wel een behoorlijke winst te halen met een optisch kabeltje en een beetje fasoenlijke DAC. De audio out van een iMac is een weinig ondermaats, om het maar eens discreet uit te drukken…

Enneh… “wil ik namelijk niet alles opnieuw downloaden”? Misschien eerst eens wat muziek kopen voor je aan nieuwe speakers gaat denken? :sealed:[/quote:eb39951f5e]

Hij hangt inderdaad gewoon aan de oordopjes uitgang… Maar valt er echt nog ene aanzienlijke winst te boeken met zo’n d/a converter? En zoja, welke raad je dan aan?

Over dat downloaden trouwens: Ik bezoek best veel concerten (helmaal naar Londen gegaan voor Prince, naar Munchen voor Norah Jones etc.) en vind dat ik zo ethisch gezien wel m’n downloaden goed maak, ik kan als 6e klasser nml wel boxen, een versterker en een imac betalen, maar om daarnaast ook nog eens al die cd’s (±40 maal prince gaat al behoorlijk duur uitpakken) aan te schaff… Als de artiest na afloop signeert koop ik echter wel altijd een cd’tje, gaat bij Prince natuurlijk niet lukken, maar wel bij de kleinere Hollandse dingen als Gare du Nord en Ellen ten Damme, dus zo koop ik toch nog wat cd’s.

En dat denken aan nieuwe luidsprekers, dat is alleen als m’n Pa in de woonkamer wat wil, ik ben voor een flinke tijd tevree nu :slight_smile:

[quote:80c9625a0e="Night"]Audio bestanden op een muziek CD zijn altijd AIFF.[/quote:80c9625a0e] Helaas, maar dat is fout geantwoord. Een Muziek CD bevat namelijk überhaupt geen bestanden.

[quote=]

Over dat downloaden trouwens: [/quote]

Het overgrote deel van de downloads bevat omgezette muziek naar MP3 formaat. Als je die gaat gebruiken dan heeft je vraag over lossless geen nut. MP3 is gecomprimeerd en er worden gegevens weggelaten, afhankelijk van de bitrate worden de nummers groter en bevatten ze meer informatie. Er zal altijd informatie verloren gaan ten opzichte van originelen.

Ga je een MP3 omzetten naar lossless dan houd je je zelf voor de gek-> je kun meer informatie in een nummer stampen dan dat je aangeleverd krijgt.

Wil je nummers in lossless formaat hebben dan zul je de cd in je Mac moeten doen en importeren in iTunes, met de juiste instellingen. Ooit eens een nummer in het Apple formaat gehad: 20MB per nummertje (afhankelijk van de lengte uiteraard) Dus als jij dan 40 cd’s gaat importeren dan weet je bij voorbaat dat zoiets een heleboel ruimte gaat kosten.

[quote:9669d79a79="René Bouwmeester"]De plezierige eigenschap van lossless compressie is dat er nou juist geen informatie verloren gaat. Net als bij een ZIP-bestand: na het uitpakken (of in dit geval bij het afspelen) bevat een Apple Lossless bestand bit voor bit dezelfde informatie als het bronbestand (AIFF of WAVE).

Hoe heb je nu die iMac aan de Rotel hangen? Als dat via de analoge uitgang is, valt er daar nog wel een behoorlijke winst te halen met een optisch kabeltje en een beetje fasoenlijke DAC. De audio out van een iMac is een weinig ondermaats, om het maar eens discreet uit te drukken…

Enneh… “wil ik namelijk niet alles opnieuw downloaden”? Misschien eerst eens wat muziek kopen voor je aan nieuwe speakers gaat denken? :sealed:[/quote:9669d79a79]

optiscgh kan je echt vergeten op een consumenten setje. 2 x je geluid converteren knapt het niet van op

[quote:a54f9e1e4f][quote:a54f9e1e4f="sypie"][quote=]

Over dat downloaden trouwens: [/quote:a54f9e1e4f]

Het overgrote deel van de downloads bevat omgezette muziek naar MP3 formaat. Als je die gaat gebruiken dan heeft je vraag over lossless geen nut. MP3 is gecomprimeerd en er worden gegevens weggelaten, afhankelijk van de bitrate worden de nummers groter en bevatten ze meer informatie. Er zal altijd informatie verloren gaan ten opzichte van originelen.

Ga je een MP3 omzetten naar lossless dan houd je je zelf voor de gek-> je kun meer informatie in een nummer stampen dan dat je aangeleverd krijgt.

Wil je nummers in lossless formaat hebben dan zul je de cd in je Mac moeten doen en importeren in iTunes, met de juiste instellingen. Ooit eens een nummer in het Apple formaat gehad: 20MB per nummertje (afhankelijk van de lengte uiteraard) Dus als jij dan 40 cd’s gaat importeren dan weet je bij voorbaat dat zoiets een heleboel ruimte gaat kosten.[/quote:a54f9e1e4f][/quote]

Ik download uiteraard alleen maar lossless (via nieuwsgroepen gaat dat heel snel en gemakkelijk) en heb hier dus geen last van (tenzij de uploader het bovenstaande niet begrepen heeft… maar dat hoor je gelijk).

[quote:a54f9e1e4f=“Bolle1961”][quote:a54f9e1e4f=“René Bouwmeester”]De plezierige eigenschap van lossless compressie is dat er nou juist geen informatie verloren gaat. Net als bij een ZIP-bestand: na het uitpakken (of in dit geval bij het afspelen) bevat een Apple Lossless bestand bit voor bit dezelfde informatie als het bronbestand (AIFF of WAVE).

Enneh… “wil ik namelijk niet alles opnieuw downloaden”? Misschien eerst eens wat muziek kopen voor je aan nieuwe speakers gaat denken? :sealed:[/quote:a54f9e1e4f]

optiscgh kan je echt vergeten op een consumenten setje. 2 x je geluid converteren knapt het niet van op[/quote:a54f9e1e4f]

Dus gewoon zo laten die aansluiting?

[quote:5daac84ae5="unSOUND"][quote:5daac84ae5="Night"]Audio bestanden op een muziek CD zijn altijd AIFF.[/quote:5daac84ae5] Helaas, maar dat is fout geantwoord. Een Muziek CD bevat namelijk überhaupt geen bestanden.[/quote:5daac84ae5]

Idd, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard)

[quote:82498c702d="Bolle1961"]optiscgh kan je echt vergeten op een consumenten setje. 2 x je geluid converteren knapt het niet van op[/quote:82498c702d]

Onzin. De Minijack-uitgang op een iMac geeft zowel analoog als digitaal signaal door. Het analoge circuit is - begrijpelijk in een consumentencomputer - wat aan de lichte kant. Met de optische verbinding kun je vanuit iTunes een ongewijzigde bitstream naar een externe DAC naar keuze sturen, die van betere kwaliteit is dan het el cheapo D/A chipsetje in de iMac.

Door hier pas de digitaal/analoog omzetting te laten doen, stuur je een aanzienlijk beter brongeluid aan je versterker. Kabeltje kost een tientje en een redelijke DAC (kijk bv. eens op http://www.homehifi.co.uk/) koop je al voor een euro of 150. Niks 2x converteren dus.

[quote:b105b93119="MichMich"][quote:b105b93119="unSOUND"][quote:b105b93119="Night"]Audio bestanden op een muziek CD zijn altijd AIFF.[/quote:b105b93119] Helaas, maar dat is fout geantwoord. Een Muziek CD bevat namelijk überhaupt geen bestanden.[/quote:b105b93119]

Idd, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard)[/quote:b105b93119]
Zie ook deze draad : http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=116237

hier http://blog.volume12.net/date/2004/10 staat een interessant verhaaltje over de geluidskwaliteit. even naar beneden scrollen.

[quote:c08e28a50c]Hij hangt inderdaad gewoon aan de oordopjes uitgang... Maar valt er echt nog ene aanzienlijke winst te boeken met zo'n d/a converter? En zoja, welke raad je dan aan?[/quote:c08e28a50c]

http://www.homehifi.co.uk/main/main.html en Stan Beresford mailt in de NL taal. Is via google ook wel e.e.a. over te vinden. Ik kan je privé wel doormailen welke ic’s erin zitten. Stan hangt dat liever niet aan de grote klok :wink:

mijn setje: cdspeler Nad c542, versterker Nad c352, Nubert boxen 310. In mijn oren klinkt Alac via de dac hetzelfde als een cd via de c542. Ben nog aan het uitvlooien of aac256/vbr. een mindere kwaliteit levert, ik ben daar nog niet van overtuigd dat dat zo is.
(Er is overigens nog wel iets gaande over de kwaliteit van het converteren door itunes 7.5 v.w.b. 24 en 16 bits;wie weet daar iets van?)

[quote:c08e28a50c]En dat denken aan nieuwe luidsprekers, dat is alleen als m’n Pa in de woonkamer wat wil, ik ben voor een flinke tijd tevree nu [/quote:c08e28a50c]