Welk geheugen bouwt Apple tegenwoordig in de iMac 2020

Volgens de info die verkrijgbaar is, zit in een iMac standaard geheugen met de volgende specs:

260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM

Wat ik hier mis is de latency resp. de gegevens m.b.t. de CAS.

Ook vraag ik me af hoe belangrijk het is om geheugenreepjes met gelijke latency te hebben.

Op de site van Crucial lees ik o.a.:

The perception and the truth about latency Perception Many users believe CAS latency is an accurate indicator of real world latency performance Many users also believe that because CAS latencies increase with speed gains, some of the speed gets nullified

Truth
Semiconductor engineers know that CAS latencies are an inaccurate indicator of performance

Latency is best measured in nanoseconds, which is a combination of speed and CAS latency
Both speed increases and latency decreases result in better system performance
Example: because the latency in nanoseconds for DDR4-2400 CL17 and DDR4-2666 CL19 is roughly the same, the higher speed DDR4-2666 RAM will provide better performance
Example: if the speed rating of a standard module and a gaming module is the same (i.e. DDR4-2666) but the CAS latencies are different (i.e. CL16 vs. CL19), then the lower CAS latency will provide better performance
The difference between the perception of latency and the truth of latency comes down to how latency is defined and measured.


Interessant natuurlijk, maar wat moet ik nu?

Is een geheugenreepje met een lagere CL beter (want sneller)?

Of is het van wel belang dat de latency van alle reepjes gelijk is?

En waarom wordt dat dan niet duidelijker aangegeven?

Volgens de formule: latency (ns) = clock cycle time (ns) x number of clock cycles

zou de latency dus afhankelijk (moeten) zijn van de kloksnelheid.

Wat moet ik met de CL als er 2x4 GB en 2x16 GB in de iMac zitten?

Moet de CL van alle geplaatste geheugenmodules altijd gelijk zijn?

Als ik de tabel die ik op de genoemde site zie goed interpreteer maakt het qua grootte van de geheugenmodules niets uit (zie tabel).

En is de CL altijd gelijk bij gelijke kloksnelheid.

Maar dat klopt niet als ik naar de gegevens van de diverse leveranciers kijk.

Wie kan daar wat duidelijkheid over verschaffen?

 

Het maakt nauwelijks iets uit, en combineren is geen enkel probleem.

 

Lees de bevindingen van deze mensen eens:

https://barefeats.com/mbpp03.html

<p class="cite">KarelWillem op 1 februari 2021 om 17:01</p> Het maakt nauwelijks iets uit, en combineren is geen enkel probleem.
 

@KW: Dick refereert waarschijnlijk aan eerdere topics, zoals deze:

 

https://www.onemorething.nl/community/topic/welke-geheugenuitbreiding-voor-mijn-nieuwe-imac2019-27-inch/

 

 

https://barefeats.com/mbpp03.html
 

Ja. En dan maakt het nog steeds nauwelijks iets uit. . :wink:

 

Welke specs dit ook heeft: 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM, in het dagelijks gebruik zal niemand verschil ontdekken in de variaties daarvan.

KarelWillem op 1 februari 2021 om 18:07

Welke specs dit ook heeft: 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM, in het dagelijks gebruik zal niemand verschil ontdekken in de variaties daarvan.


Dan heb je het gelinkte topic niet (goed) gelezen. :wink:

Staar je eigen niet blind op die verschillen. Het gaat om nanoseconden, of te wel 1/1000.000.000 sec. Dus heb je b.v. 15 nanosec. dan is dat nog steeds erg weinig.

Je moet dan ruim 33 miljoen keer met die latency te maken krijgen om een merkbare halve seconde te krijgen.

 

En wat doet een programma zoals Photoshop? Die leest in enkele klokcyclussen een pixel data in van b.v. 8,16,24 of 32 bits voert daar een bewerking op uit (b.v. verscherpen) die veel meer klokcyclussen vraagt dan het uitlezen van het RAM. Het latency aandeel is dan volkomen ondergesneeuwd.

Dus maakt het voor de werking van de iMac dus niets/zeer weinig uit?
Denkend aan snelheid en stabiliteit.

Ik zou gewoon proberen om in principe altijd de juiste (bij de Mac passende) geheugenreepjes te kopen. Ook al maakt dat (volgens sommigen hier) geen bal uit.

<p class="cite">Dick de Roos op 1 februari 2021 om 20:46</p> Dus maakt het voor de werking van de iMac dus niets/zeer weinig uit? Denkend aan snelheid en stabiliteit.
Uiteraard is het wel van belang dat het gekozen geheugen aan de specificaties voldoet. Welke dat zijn per model staat hier. (Daarbij is de juiste MHz natuurlijk de belangrijkste factor)

 

Apple zegt het volgende: “For optimal memory performance, DIMMs should be the same capacity, speed, and vendor.”

 

Er staat dus niet met zoveel woorden dat je Mac bij wijze van spreken niet aan gaat bij allerlei afwijkende geheugen configuraties. Althans niet bij de huidige modellen. (Sommige oude Mac modellen waren wat dat betreft wat ‘temperamentvoller’.) Maar dat geneuzel over latency of gelijke grootte daar merk je niks van want de echte snelheid van iets wordt toch vooral bepaald door de efficiëntie van de machinetaal code van een applicatie. Alles precies volgens het boekje doen voegt daar weinig aan toe in de praktijk.

 

Nu zegt Apple dus dat ook de ‘vendor’ (dus de verkoper) ook het zelfde moet zijn maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat er niet om wáár je het haalt maar of het goed is.

TheBigZ op 1 februari 2021 om 21:30 Ik zou gewoon proberen om in principe altijd de juiste (bij de Mac passende) geheugenreepjes te kopen. Ook al maakt dat (volgens sommigen hier) geen bal uit.
Niemand zegt dat je geheugen moet kopen dat niet bij de iMac past.

Er is alleen gezegd dat als het hier aan voldoet - 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM - je eigenlijk altijd goed zit.

 

En zoals hierboven ook terecht gemeld, en door mij ook al aangehaald zal je de verschillen alleen terug kunnen vinden in geheugentesten, maar zal je hier in de praktijk niets van merken.

 

Als ik op de sites kijk van de verschillende aanbieders, zie ik alleen de snelheid 2666 MHz (PC4-21300), terwijl Apple zegt dat het PC4-21333 (2666 MHz) moet zijn. ?

Ik heb van TheBigZ begrepen dat dat geneuzel is, maar wat is dan het verschil?

En bestaan geheugens van PC4-21333 (2666 MHz) überhaupt? ?

Volgens everymac.com zit er in de 2019 en 2020 iMac PC4-21300. (Ook in de allerlaatste dus met de i9 CPU)

 

Dat ‘geneuzel’ was ik, niet TheBig Z. En dat ging dan over latency en ongelijke grootte’s.

OK, het is mij duidelijk geworden en kan ik zonder problemen de geheugenstrips bestellen.

Overigens voor een vriend, die van Windows nu naar Apple gaat.

Voor een ander (die denkt dat ik er verstand van heb) wil ik toch wat zekerder zijn in die dingen dan als ik het voor mezelf zou bestellen.

Allen dank voor de moeite en de verschafte duidelijkheid. ?

Hoe zit het dan met de speed mobile, wat zou het verschil zijn tussen de 2666 en de 3200 MT/s

De getallen zijn anders maar het is feitelijk het zelfde. Bij DDR RAM (Double Data Rate) werkt het op frequentie x. Maar omdat er twee processen tegelijk lopen wordt het vermenigvuldigd met 2. En om verwarring te voorkomen mijdt men het gebruik van MHz juist en gebruikt men MT/s. Zo is RAM met een frequentie van b.v. 1066 MHz het zelfde als wanneer er staat: 2132 MT/s. (2 maal 1066).

Dus in het geval van 2666 wordt dat 5332 (geen 3200 dus)

hendrik ijzerbroot op 3 februari 2021 om 19:44

 

Dus in het geval van 2666 wordt dat 5332 (geen 3200 dus)


Bijna goed. Die 2666 is de geheugensnelheid, de MT/s waarde. De I/O bus clock loopt op de halve waarde, 1333 MHz.

 

 

Leuk recent artikel op Tweakers:

https://tweakers.net/reviews/8604/nieuwe-generatie-werkgeheugen-ddr5-betekent-flinke-stap-voorwaarts.html

 

Waarom staat er dan op everymac.com 2666 MHz bij deze DDR4?

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-3.8-8-core-27-inch-retina-5k-2020-20-2-specs.html

 

Ik denk dat Tweakers hier de fout in gaat. Die MT/s moet MHz zijn want anders kom je op een nogal lage waarde van 1333 die niet te rijmen valt, want in mijn iMac van 2017 zit 2400 MHz RAM (Zie ik dus staan in “over deze Mac”)

hendrik ijzerbroot op 3 februari 2021 om 22:47

 

Ik denk dat Tweakers hier de fout in gaat. Die MT/s moet MHz zijn want anders kom je op een nogal lage waarde van 1333 die niet te rijmen valt, want in mijn iMac van 2017 zit 2400 MHz RAM (Zie ik dus staan in “over deze Mac”)


 

De informatie van Tweakers is correct.

In jouw iMac zit PC4-19200 (DDR4-2400) geheugen. De gebruikte klokfrequentie is 1200MHz.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM

 

 

OK, maar wel verwarrend. Men zou eigenlijk onderscheid moeten maken tussen de (basis)frequentie en de feitelijke data transmissie snelheid. Dus 1200 MHz DDR = 2400 MT/s. (en niet MHz) Net als bij een CPU, want de verhouding CPU snelheid versus data bus c.q. RAM snelheid in Hertz bepaalt de actuele snelheid waarmee data ingelezen kan worden. Dat mag je dan niet meer in Hertz uitdrukken maar in bits/sec. Maar Dat doet men dus niet altijd en dan staat er in je overzicht 2400 MHz RAM. Dat is namelijk geen verdubbeling van de frequentie maar twee ‘pipelines’ van elk 1200.

Precies. Maar hier heeft vast ook een of andere kleffere Marketing Pipo bedacht dat 2400 MHz véél sneller klinkt dan 1200 MHz dubbel.