Welk geheugen?

Beste MACcers,

Kan ik een 168 pin DIMM 133 Mhz 256 MB uit een gewone PC ook in mijn e-mac plaatsen of heeft een MAC andere specs?

Alvast bedankt,

Arjan

[quote:cd39124e73="kompanje"]Beste MACcers,

Kan ik een 168 pin SIMM 133 Mhz 256 MB uit een gewone PC ook in mijn e-mac plaatsen of heeft een MAC andere specs?

Alvast bedankt,

Arjan[/quote:cd39124e73]
Waarschijnlijk niet :frowning:
Maar je zou wel bij MacStuff kunnen kijken en misschien vragen of dit mogelijk is. Zij hebben namelijk redelijk veel informatie op hun website staan m.b.t. geheugen ed. omdat ze het ook tegen een goede prijs verkopen.
Daarnaast zijn op dit forum ook diverse (oud)PC-gebruikers die jouw vraag wellicht beter kunnen beantwoorden.

Succes…

moeilijk zo te zeggen,hangt af van het merk/model.

ik denk dat het wel kan, je kan altijd proberen en als het niet werkt het er weer uit halen, kwaad kan het nooit

ik denk dat je DIMM geheugen bedoelt? Simm stamt nog uit 1996 enzo

in principe kan dat gewoon, ik koop altijd PC geheugen, want die prijzen liggen een stuk lager, en het werkt net zo goed!!

HS-L

het geheugen dat de meeste apple dealers hebben is ook gewoon pc geheugen…, want het echte apple geheugen is echt stervens duur, bij apple betaal je voor 512MB RAM bijna 200 euro en bij pc boer heb je die soms al voor iets meer dan 50 euro!!

Het valt me een beetje tegen dat niemand kennelijk het naadje van de kous weet. Heb hier in het verleden uitgebreide info over gegeven. Kort samengevat: Het kan, maar moet SD-RAM zijn. ONGEBUFFERD! Is het moederbord 133 MHZ dan uiteraard een 133 MHZ versie. Anders kan er zowel een 100 als een 133 MHZ versie in. Verder is CL2 geheugen sneller dan CL3 geheugen. Gemixed kan maar maakt alle chips cl3 snelheid. Ik heb ook een link gegeven naar goedkoop PC RAM voor in de Mac.

daarom vroeg ik ook naar de specifikaties. 8) En als de specificaties voldoen heb je dan de garantie dat het werkt,ik zou dat niet durven te garanderen.

Ik heb uiteraard geen ervaring met alle mogelijke varianten/merken PC RAM. Een GARANTIE dat het altijd werkt kan niemand geven. Daar heb je gelijk in Torz. Maar ik weet uit ervaring dat de grote jongens (b.v. Kingston) voor Mac en PC exact dezelfde modules leveren. Alleen de opdruk en prijs is anders.(lees lager voor PC) Je hebt, schat ik,gemiddeld een zekerheid van zo'n 98 % dat, indien de specificaties hetzelfde zijn, het RAM gewoon prima zal werken. Met Kingston loop je echter geen enkel risico. Heb onlangs nog een aantal 512 MB modules gekocht voor 63 euro incl. BTW. Werken in iMac en G4. En ik heb het in het verleden ook meegemaakt dat een speciale RAM module -Apple certified- (weliswaar niet van Kingston) helemaal niet werkte. (DOA) Maar ach, het blijft zand :lol:

Volgens mij werkt het gewoon! De eMac ligt niet boven 133 MHz, dus dat kan het probleem al niet zijn. Ik heb in mijn iMac 400 DV een latje van 133 MHz bijgeprikt (de Mac heeft 100 MHz bussnelheid); werkt prima! Voordeel van 133 MHz is dat het (meer handel in) goedkoper is. Problemen kunnen wel ontstaan met C of B-merken in combinatie met OS-X, hoewel ik daar eigenlijk nooit iemand meer over hoor. groeten, Dick

[quote:eec683df8a="Steve's lovechild"]...Met Kingston loop je echter geen enkel risico. Heb onlangs nog een aantal 512 MB modules gekocht voor 63 euro incl. BTW. Werken in iMac en G4. .... (DOA) Maar ach, het blijft zand :lol:[/quote:eec683df8a] He die heb ik ook gekocht.Denk eraan (dat weet je wel denk ik,maar anderen niet)er bestaat origineel Kingston ram en Value Kingston ram,dat laatste is door een andere fabrikant gemaakt maar wordt door Kingston verkocht,deze heeft ook geen life time garantie,dat zegt ook wat.

Oh ja Steve verkelin even je avatar :smiley:

Dank voor alle tips.

Ik heb de gok genomen en alles werkt perfect.
Mijnmac werkt onder 512 mb!!

[quote:b2d0b2be85="Torz"][quote:b2d0b2be85="Steve's lovechild"]...Met Kingston loop je echter geen enkel risico. Heb onlangs nog een aantal 512 MB modules gekocht voor 63 euro incl. BTW. Werken in iMac en G4. .... (DOA) Maar ach, het blijft zand :lol:[/quote:b2d0b2be85] He die heb ik ook gekocht.Denk eraan (dat weet je wel denk ik,maar anderen niet)er bestaat origineel Kingston ram en Value Kingston ram,dat laatste is door een andere fabrikant gemaakt maar wordt door Kingston verkocht,deze heeft ook geen life time garantie,dat zegt ook wat.

Oh ja Steve verkelin even je avatar :D[/quote:b2d0b2be85]

Torz of Steve heb jij een linkje voor ons met het adres?
We willen hier op de zaak ook gaan bestellen.:smiley:

[quote:55bd74a64e="Urbin"][quote:55bd74a64e="Torz"][quote:55bd74a64e="Steve's lovechild"]...Met Kingston loop je echter geen enkel risico. Heb onlangs nog een aantal 512 MB modules gekocht voor 63 euro incl. BTW. Werken in iMac en G4. .... (DOA) Maar ach, het blijft zand :lol:[/quote:55bd74a64e] He die heb ik ook gekocht.Denk eraan (dat weet je wel denk ik,maar anderen niet)er bestaat origineel Kingston ram en Value Kingston ram,dat laatste is door een andere fabrikant gemaakt maar wordt door Kingston verkocht,deze heeft ook geen life time garantie,dat zegt ook wat.

Oh ja Steve verkelin even je avatar :D[/quote:55bd74a64e]

Torz of Steve heb jij een linkje voor ons met het adres?
We willen hier op de zaak ook gaan bestellen.:D[/quote:55bd74a64e]

www.informatique.nl verkoopt de juiste kingston 8)

Ik dank u. :kiss:

[quote:a38b8173dd="Steve's lovechild"]Het valt me een beetje tegen dat niemand kennelijk het naadje van de kous weet. Heb hier in het verleden uitgebreide info over gegeven. Kort samengevat: Het kan, maar moet SD-RAM zijn. ONGEBUFFERD! Is het moederbord 133 MHZ dan uiteraard een 133 MHZ versie. Anders kan er zowel een 100 als een 133 MHZ versie in. Verder is CL2 geheugen sneller dan CL3 geheugen. Gemixed kan maar maakt alle chips cl3 snelheid. Ik heb ook een link gegeven naar goedkoop PC RAM voor in de Mac.[/quote:a38b8173dd]

Kun je ergens terug vinden of er CL2 in zit? In systeemprofiel wordt daar niets over vermeld.

In een Quicksilver zit 133 en je moet kijken wat je er nu in hebt CL2 of 3 staat op de strip zelf.

wat in elk geval niet werkt is meerdere geheugenmodules met verschillende kloksnelheid, maw. 512MB met 133 en gelijktijdig een module met 333MhZ. dat is vrager om problemen. Hoger kan wel, lager, voor zover ik weet niet, gelijk moet...

beammeup

die wel eens een iMac DV zag hinkelen met 2 soorten geheugen.