Welk merk geheugen zit in jouw G5?

Ik heb zo'n gezeik gehad met mijn 1 maand oude G5 - ik zal jullie het verhaal besparen- maar uiteindelijk heb ik al het geheugen eruit getrokken en er Samsung voor in de plaats gezet. Het probleem lijkt vooralsnog opgelost... Niet-oorspronkelijk geheugen, mixen van merken of verschillende 'latency-waarden' (ander soort snelheid van het RAM, heb ik geleerd tijdens mijn ellende) leidt dus tot een grote puinhoop: vastlopers en straaljagerfans in mijn geval.

Omdat er ‘ongebruikelijk’ geheugen in mijn G5 zat, aangeschaft bij RAF in Amsterdam, probeerde ik oa bij Apple uit te vinden wat er nu in een G5 zit -in mijn geval een G5 dual 2.0-
Een eenduidig antwoord krijg je niet: Apple moest het zelf even uitzoeken en belde me terug dat er '“Samsung en Micron” geheugen gebruikt wordt. Maar niet exclusief…

De door RAF aan mij geleverde G5 werd geleverd met JETRAM geheugen. RAF-medewerkers verzekerden mij dat die met dat geheugen uit de doos kwam en waarom zou ik ze niet geloven? Maar Applecare kende het niet, de Nieuwe Macwinkel zei dat het bagger was en dat er nooit JETRAM standaard in een Apple zit en een verkoper/technische jongen van RAF gaf uiteindelijk ook toe dat ie nog nooit JETRAM standaard in een G5 had zien zitten. Hoe het er dan in kwam, is vooralsnog een compleet raadsel… (maar het is wel toevallig dat het extra geheugen wat RAF mij verkocht ook JETRAM was. Ik vermoed dat de jongen die het geheugen, de airportkaart en m’n extra schijf erin monteerde hetzelfde type geheugen wilde plaatsen en de oorspronkelijke 256 DIMM’s vervangen heeft door JETRAM. Op zich niet onattent om 4 DIMM’s van hetzelfde merk/type te installeren, ware het niet dat het troep is…)

Omdat ik nu toch wel heel nieuwsgierig ben geworden wat voor merken geheugen Apple nou gebruikt, dacht ik een kleine poll te kunnen opzetten. Ook ben ik nieuwsgierig of er ook maar één iemand zich meldt die ook standaard JETRAM in zijn G5 heeft.

Vandaar de volgende vraag: met welk merk geheugen is jouw G5 geleverd? (misschien is het ook wel interessant om te melden waar je 'm gekocht hebt)

alvast bedankt voor je bijdrage,

Wolf

Ik dacht dat ik daar al meer over had gelezen, maar dat was jij ook... Ik heb ik mijn G5 van MacSupport twee 512 bankjes van MagicMac en origineel geheugen waarvan ik de naam niet kan lezen. navanau ofzo, in van die NASA-lettertjes.

Dat de mac wat kritischer wordt met geheugen was al een tijdje bekend. Maar daarvoor koop je dan ook bij een echte dealer. Minpuntje voor RAF dus deze keer.

Geen G5, maar G4. EXTRA geheugen is van RAMJET (niet JETRAM dus). Nooit een probleem mee gehad.

Ik was RAMJET al een keer in een bericht tegengekomen en dacht dat iemand zich vergist had... er bestaat dus zowel JETRAM als RAMJET. Ze lijken niks met elkaar te maken te hebben.

Op hun website zegt JETRAM in ieder geval dit over zichzelf:

“JetRam is a superior line of standard memory modules for value-conscious consumers. Thrifty shoppers can increase the cost effectiveness of their memory purchase by choosing JetRam reliability and quality.”

Goedkoop is duurkoop dus.

is inderdaad een ander merk. ik krijg de indruk van de ramjet website (www.ramjet.com) dat ze niet naar het buitenland versturen. Helaas.

Kingston of iets in die aard :)

[quote:07555b39bb="servir frais"]Kingston of iets in die aard :)[/quote:07555b39bb]

Ik heb begrepen dat Kingston ook weer van verschillende fabrikanten gebruik maakt. Kun je zien wat er op de DIMM’s zélf gedrukt staat- de kleine witte lettertjes.
De problemen bij RAF begonnen omdat hun vaste leverancier, AEON, tijdelijk gebruik maakte van fabrikant JETRAM terwijl ze normaal altijd SAMSUNG gebruikten.

We weten pas wat voor RAM het is, als het staat aangegeven op de DIMM’s zelf, dus niet op stickertjes.