welk merk geheugen zit standaard in G5?

Ik heb bij mail-a-mac mijn G5 gekocht met 4x256 MB RAM. Er zitten 2x2 DIMMs in, namelijk 2 van Samsung en 2 stuks met een sticker "MagicRAM".

Naar aanleiding van onstopbare hoeveelheden kernel panics werd ik echt helemaal gek. Bij het opstarten zag ik opeens streepjes door mijn Apple Logo heen, wat op een geheugen probleem kan duiden. Dus ik heb nu 2 DIMMs er uit gehaald (die van MagicRAM) om te kijken of het beter gaat.

Mijn vraag is nu: welke van de 2 merken zijn er oorspronkelijk door Apple bij de G5 geleverd en zijn dus de “echte originele” DIMMs die bij de G5 horen?

Nou waarschijnlijk die van Samsung dan, want ik heb al mijn extra geheugen ook bij mail-a-mac vandaan, waar inderdaad Magic RAM op staat. Heb trouwens geen last van kernel panics.....

Okee ik heb de MagicRAM er nu uit. Het was wel raar want de MagicRAMs waren om-en-om met de Samsungs er in gepropt, namelijk zo:

MagicRAM = M, Samsung=S, leeg slot = -

[code:1:449ea6844f]
–MS MS–
4321 1234
[/code:1:449ea6844f]

Kortom: het eerste duo was een Samsung en een MagicRAM samen, en het tweede duo ook. Dit betekent dus dat als er op 1-1 al Samsung-Samsung zat, dat men 1 Samsung heeft verplaatst en daarna de MagicRAMs er in heeft gezet. Dat vind ik verdacht.

Er moet van buiten naar binnen hetzelfde inzitten dus: A B C D

D
C
B
A

En inderdaad vanaf binnen beginnen !!! (bij D dus…)

precies maar de merken zaten dus "door elkaar" in plaats van naast elkaar. Nou eerst maar eens een weekje testen met slechts 512 MB.

heb je de hardware test (die op een van de OS X CD's staat) al gedraaid ? die kan een uitgebreide geheugentest doen .

[quote:f5cdc7b864="MaCrave"]Er moet van buiten naar binnen hetzelfde inzitten dus: A B C D

D
C
B
A

En inderdaad vanaf binnen beginnen !!! (bij D dus…)[/quote:f5cdc7b864]
als ik het zo zie dan hoeft colpolyp alleen maar een van de twee dimmetjes van plaats te wisselen zodat hij [code:1:f5cdc7b864]–ms sm–
of
–sm ms–[/code:1:f5cdc7b864]
in zijn slots heeft zitten… :slight_smile:

Hardware test geeft geen fouten, maar stel dat er iets niet helemaal jofel is zodat bij sommige applicaties die op een bepaalde manier geheugen vragen er pas een probleem is....

Ik ga nu een week testen met alleen de Samsung, en daarna ga ik ze weer terugplaatsen maar dan zoals HS-L het aangeeft zodat ze echt weer per paar zitten.

Ik hou jullie op de hoogte!

Kan [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=234979#234979]deze uitleg[/url] van MacEddy misschien een verklaring geven voor het geheugen probleem?

Nee, alle 4 mijn DIMMS zijn PC3200U-30330. Maar bedankt voor de tip!