In ons bedrijfsverzamelgebouwtje zitten we met 15 mensen op een enkele internetverbinding. Er ligt een volledig bedraad netwerk, dat wordt bediend met een professionele verdeler: 3Com SuperStack II Baseline Dual Speed Hub.
Alles werkt prima maar veel te traag. De bottleneck is het oude modem (Alcatel Speed Touch Home ISDN). Deze stamt nog uit een oude situatie met ISDN. Sinds kort zijn we overgestapt op alleen ADSL, via het snelste abonnement van XS4ALL (tot 20 Mb).
Nu wil ik het oude modem vervangen voor een sneller exemplaar dat echt alleen voor ADSL is. Volgens mij zou dit probleemloos moeten kunnen, want de router blijft immers hetzelfde. Nu de vraag: welk modem kan ik hiervoor het beste kiezen? Draadloos en router hoeven dus niet. Alleen het signaal sneller binnenhalen en naar de hub voeren.
Dus als ik het goed begrijp hebben jullie wel een nieuw internet (adsl2+) abbonement afgesloten, maar daarbij geen geschikt modem mee laten leveren :roll:
verder: is die hub ook een router? of hebben jullie apart een server/router draaien. Anders zal je toch echt een modem+router moeten hebben om het internet voor meerdere pc’s toegankelijk te maken.
Eenvoudig uitgelegd:
Bij enkel een modem is het over het algemeen zo dat er nog een apparaat (pc of losse router) aan ‘vast’ moet zitten om de verbinding op te zetten zodat je de gebruikersnaam en wachtwoord en dergelijke in kan voeren (vanaf dat apparaat wordt het internet dan gedeeld) Bij een modem/router vul je dat op het modem zelf in, deze deelt dan ook de verbinding (via jullie hub, wat in principe niet meer is dan een groot digitaal verkeersknooppunt)
Wat je kan proberen is om alsnog door xs4all een geschikt modem te laten leveren.
De hub is tevens router, dus dat werkt allemaal al prima. We vroegen geen modem aan omdat het om een administratieve overstap ging: van ISDN naar ADSL. Op de site van XS4ALL had ik nog niet eens gekeken, bedankt voor de tip. Zijn die modems puik?
Een Alcatel Speedtoch Home ISDN is al 'alleen voor ADSL'. Dus wat bedoel je daar precies mee?
Het gaat er denk ik om dat je een ADSL modem nodig hebt die ADSL2 aan kan. En als je nu ISDN hebt dan moet je goed
opletten dat het nieuwe modem dat je aanschaft ook voor ISDN is. Tenzij je de lijn hebt laten omzetten van ISDN naar analoog, maar dat is meer dan alleen een administratieve stap zoals je schrijft.
ik volg niet helemaal meer wat men allemaal bedoelt (maar dat ligt wsch aan mij)
volgens mij moet je gewoon een adsl-modem krijgen van XS4ALL.
abonnement omzetten is misschien slechts administratief, maar technisch krijg je een compleet andere connectie.
los daarvan,
als je slim bent schaf je gelijk zoiets aan
ISDN opzeggen lijkt me niet handig als je nog een ADSL signaal wil ontvangen.
Even voor de duidelijkheid:
ADSL ontvang je over een analoge of een ISDN lijn, een van die twee zal je dus nodig hebben om ADSL te kunnen ontvangen.
Dus leg nu nog eens uit wat jouw situatie precies is. Want zoiets als overstappen van ISDN naar ADSL is nogal krom en onvolledig. Je kan bijvoorbeeld overstappen van ISDN+ADSL naar Analoog+ADSL, of van ISDN inbel naar ISDN+ADSL.
De lijn waar wij met zijn allen op zaten, was ISDN. Dus er kon tegelijk iemand bellen en ADSL-internetten. Met bijbehorend abonnement.
Dat is een halfjaar geleden veranderd in alleen ADSL, dus zonder bellen en zonder ISDN. Het oude modem is blijven zitten. Op internet heb ik uitgevonden dat dit een heel sloom modem is.
Dus ik wil het vervangen door een exemplaar dat het huidige snelle ADSL van XS4ALL aankan. Mijn eenvoudige vraag is: welk modem hiervoor te kiezen?
Als het oude modem is blijven zitten dan ontvang je het signaal nog steeds over ISDN en zal je ook weer een ISDN modem (annex B) moeten aanschaffen om het zonder wijzigingen te kunnen blijven gebruiken.
Je kan denk ik het beste je provider vragen om een modem. Zij weten precies welk modem goed werkt en welk modemtype je nodig hebt voor jouw lijn. Ook ben je dan zeker van ondersteuning mocht er iets niet werken.
[quote:9e3174b39f="Zeekomkommer"]ISDN opzeggen lijkt me niet handig als je nog een ADSL signaal wil ontvangen.
Even voor de duidelijkheid:
ADSL ontvang je over een analoge of een ISDN lijn, een van die twee zal je dus nodig hebben om ADSL te kunnen ontvangen.
Dus leg nu nog eens uit wat jouw situatie precies is. Want zoiets als overstappen van ISDN naar ADSL is nogal krom en onvolledig. Je kan bijvoorbeeld overstappen van ISDN+ADSL naar Analoog+ADSL, of van ISDN inbel naar ISDN+ADSL.[/quote:9e3174b39f]
Jezus man, gebruik je grijze massa eens. Harryman heeft in 3 post uitgelegd wat zijn situatie is. Als je het dan nog niet begrijpt heeft Harryman helemaal niks aan jouw reacties en weet je er gewoon niks vanaf. Ik weet er persoonlijk niet zo veel vanaf, maar wat Harryman zoekt is het volgende. Ik maak er een makkelijk lijstje van, zodat jullie het misschien beter begrijpen:
Een modem zonder router, want er staat al een gigantische hub/router die de router functie vervult.
Er staat nu al een modem die geschikt is voor ISDN, waardoor er maar een paar mb per seconde doorheen gejast kan worden. Dit veroorzaakt dus de flessenhals. Deze moet dus vervangen worden.
Voor Harryman:
Hier vind je de modems die XS4ALL aanbiedt. Ik denk dat deze geschikt zijn.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet uitmaakt welk lijntje er in gaat. Het signaal zal hetzelfde zijn en het plugje ook. Correct me if I’m wrong.
Voorbeelden van andere modems. Wat ik me nou afvraag is of deze modems niet ook tegelijk als router dienen en of dat een probleem is. Want het moet, volgens mij, worden doorgestuurd (ip’s enz.) door de grote router.
[quote:06d602389f="iPod Jimmy"] en weet je er gewoon niks vanaf. Ik weet er persoonlijk niet zo veel vanaf,[/quote:06d602389f]
Sorry hoor, maar lees dit bovenstaande nou zelf eens terug. Je weet er zelf geen ruk van maar trekt wel mijn deskundigheid in twijfel. Er is helemaal niets mis mijn posts, ik probeer een correct beeld van de situatie te krijgen zodat ik nuttige hulp kan bieden.
[quote:06d602389f=“iPod Jimmy”]
Een modem zonder router, want er staat al een gigantische hub/router die de router functie vervult.[/quote:06d602389f]
Ten eerste kan je tegenwoordig vrijwel geen modem meer kopen zonder router functie. Ten tweede betwijfel ik of de beschreven situatie klopt aangezien de genoemde hub niet kan routeren.
Er staat nu al een modem die geschikt is voor ISDN, waardoor er maar een paar mb per seconde doorheen gejast kan worden. Dit veroorzaakt dus de flessenhals. Deze moet dus vervangen worden.
[/quote:06d602389f]
Slaat echt helemaal nergens op. ADSL over ISDN is even snel als ADSL over analoog. En het genoemde modem (speedtouch home) is een ADSL modem.
Het signaal zal hetzelfde zijn en het plugje ook. Correct me if I’m wrong.
[/quote:06d602389f]
Fout en fout en ja je bent helemaal wrong
iPod Jimmy, ik begrijp niet waarom je denkt dat ik er geen verstand van heb terwijl je zelf al toegeeft dat je er geen ruk van weet. Denk alsjeblieft nog een keer na voordat je mijn posts afkraakt en probeer mensen hier te vriend te houden, je weet namelijk nooit wanneer je hun hulp goed kan gebruiken. Ik heb al tientallen ADSL aanlsluitingen gerealiseerd over zowel ISDN als analoog dus ik weet wel enigzins waar ik het over heb.
Gebruik dit forum om te leren als je ergens niet zo veel van weet, en niet om verwarrende onzin de wereld in te helpen.
in het kort: had ook ISDN vroeger met ADSL en een ‘oud’ alcatel/thompson modem. Nu naar XS4ALL only gegaan, dus GEEN ISDN meer. Had nog wel een nieuw ‘ISDN’ DSL modem nodig (heeft te maken met de centrale waar je op uit kom) om het maximale uit de bandbreedte te halen.
Als je nu een ADSL2+ modem neemt (via xs4all of een computer winkel) moet je alleen oppassen dat je de ISDN uitvoering neemt. Aansluiten, configureren en gaan met die banaan.
Wat mij een beetje dwars zit is het volgende;
DSL over analoog levert een paar pitjes per seconde meer op. Als je naar ADSL only gaat, gooien ze niet ff de centrale om, zodat je net ff wat meer throughput heb. Je blijft op een ISDN DSLAM (of hoe dat ook heet) zitten. En dat kan maar moeilijk omgezet worden heb ik begrepen.
[quote:92d21c0f6a="wimbo"]Altijd leuk die reacties :-)
in het kort: had ook ISDN vroeger met ADSL en een ‘oud’ alcatel/thompson modem. Nu naar XS4ALL only gegaan, dus GEEN ISDN meer. Had nog wel een nieuw ‘ISDN’ DSL modem nodig (heeft te maken met de centrale waar je op uit kom) om het maximale uit de bandbreedte te halen.
Als je nu een ADSL2+ modem neemt (via xs4all of een computer winkel) moet je alleen oppassen dat je de ISDN uitvoering neemt. Aansluiten, configureren en gaan met die banaan.
Wat mij een beetje dwars zit is het volgende;
DSL over analoog levert een paar pitjes per seconde meer op. Als je naar ADSL only gaat, gooien ze niet ff de centrale om, zodat je net ff wat meer throughput heb. Je blijft op een ISDN DSLAM (of hoe dat ook heet) zitten. En dat kan maar moeilijk omgezet worden heb ik begrepen.[/quote:92d21c0f6a]
Precies. Ook je nieuwe modem moet een ISDN aansluiting hebben. De fysieke aanlsuiting blijft namelijk ISDN, ook al ontvang je daar geen telefonie meer op. De aansluiting omzetten naar analoog is idd meer dan een administratieve stap, zowel in de centrale als bij je thuis moet er dan het een en ander aangepast worden.
Beetje off-topic:
Bij ADSL over ISDN is er theoretisch iets minder bandbreedte voor het upstream ADSL signaal vanwege de bandbreedte die nodig is voor spraak. Dit verschil is er in de praktijk echter niet omdat er geen ADSL geleverd wordt waarbij de upstream zo snel is dat je in dit bereik komt. Bij ADSL2+ is er geloof ik helemaal geen verschil meer. Bovendien zou je provider de lijn ook kunnen omzetten naar all digital mode als er geen spraak geleverd wordt, dan wordt ook de spraak-bandbreedte gebruikt voor ADSL2+.