Welk OS te gebuiken ?

Even een vraagje van een nieuwe Mac gebruiker. Ik heb sinds kort de beschikking over een powermac G4 512 MB geheugen en ben dus helemaal nieuw in de Mac Wereld ( ik weet niet eens hoe up to date mijn machine is ) Wel zie ik dat het allemaal veel sneller is als wat ik tot nog toe gewend was :D

Nu draait hij dus op OS 9.2 Ik vraag me af of ik moet overstappen naar Jaguar of zeggen jullie wachten ?

Als er iemand dit leest die Jaguar voor een mooi prijsje weg wil doen of een tip voor me heeft hoor ik het graag :slight_smile:

Alvast bedankt

ik zou overstappen op macos x

je kunt op 2ehandsmac.nl kunnen kijken of op marktplaats voor een goedkope versie van jaguar :finderoud:

Misschien ligt 10.3 (Panther) over 2 weken (3 oktober om precies te zijn) in de winkel, dan kan je beter daarop wachten. Verder ligt het ook hoeveel geheugen je G4 heeft, 128 is het minimum om OSX lekker te draaien.

groeten, Dennis

[quote:f398411eb3="dennis"] Verder ligt het ook hoeveel geheugen je G4 heeft, 128 is het minimum om OSX lekker te draaien.

groeten, Dennis[/quote:f398411eb3]

Echt lekker kan je dat niet noemen, vind ik. 128 mb is echt wel het minimum, en dan gaat het nog raar? 256 is een must. 512 is nog veel beter. Eigenlijk vind ik het een beetje raar dat Apple haar machines standaard met zo weinig ram uitrust. Want OSX is een echte ram-vreter.

[quote:a64082fbba="mika_janssens"][quote:a64082fbba="dennis"] Verder ligt het ook hoeveel geheugen je G4 heeft, 128 is het minimum om OSX lekker te draaien.

groeten, Dennis[/quote:a64082fbba]

Echt lekker kan je dat niet noemen, vind ik. 128 mb is echt wel het minimum, en dan gaat het nog raar? 256 is een must. 512 is nog veel beter. Eigenlijk vind ik het een beetje raar dat Apple haar machines standaard met zo weinig ram uitrust. Want OSX is een echte ram-vreter.[/quote:a64082fbba]

De nieuweste versie van Mac OS X op je computer knallen is denk ik het beste, dus eerst x.2 dan alle upgrades en dan je programma’s. Zorg wel voor 384 of meer ram, het is erg fijn om programma’s in je ram te hebben staan als je gaat werken. 512 of meer is echt aan te raden, zeker als je eens een CD o.i.d. gaat bakken.

[quote:e8a05e034f="DomP"]Even een vraagje van een nieuwe Mac gebruiker. Ik heb sinds kort de beschikking over een powermac G4 512 MB geheugen en ben dus helemaal nieuw in de Mac Wereld ( ik weet niet eens hoe up to date mijn machine is ) Wel zie ik dat het allemaal veel sneller is als wat ik tot nog toe gewend was :D

Nu draait hij dus op OS 9.2 Ik vraag me af of ik moet overstappen naar Jaguar of zeggen jullie wachten ?

Als er iemand dit leest die Jaguar voor een mooi prijsje weg wil doen of een tip voor me heeft hoor ik het graag :slight_smile:

Alvast bedankt[/quote:e8a05e034f]

Heb je ADSL- of kabelinternet?

Als het ook maar enigszins kan, zou ik idd gaan voor de meest recente versie van OS X. In vele opzichten beter. Voorwaarde is dat je systeem het trekt. Lees o.a. wat Elger hier over zegt of vraag desnoods een Apple dealer.

Als je ruimte op je harde schijf hebt (eventueel een tweede partitie) kan je OS 9 er ook op laten. Soms is dit handig. Maar omdat OS X echt een heel nieuw systeem is, is het misschien verwarrend om allebei echt te leren. Omdat we nu eigenlijk al niet meer onder OS X uit kunnen, zou ik daar gewoon voor gaan. Echt een droom van een systeem :smiley:

[quote:70f5bdff85="Richard Kruizinga"]

Heb je ADSL- of kabelinternet?[/quote:70f5bdff85]

ADSL… ik ben nu benieuwd waarom je dat vraagt :innocent: