Welk protocol voor een NAS server?

Mensen,

Voor een Thecus 5550 nas, welk protocol is het beste te gebruiken?
Afp, nfs of een ander?
Er zullen maar een paar Macs gebruik van maken.
Tevens, wat raden jullie aan betreft de formatering, ext 3/4 of toch beter dat xfs?
Ik kan een hoop info vinden wat het is maar ik zie de bomen niet meer door het bos heen:-)

ext3 en AFP.

xfs: slechte recovery, ext4: CPU intensiever, en zeker voor die Thecus een slecht plan.

AFP: want dat ondersteunt HFS+ achtige dingen, NFS doet vooral POSIX achtig, en dat is het. Daarnaast kan je TimeMachine via AFP doen en niet zomaar over NFS.

En als recovery niet belangrijk is? Ik kreeg namelijk het idee xfs voor snellere dataoverdrachten zorgt. Zie ik dat verkeerd?

Ook, ik vraag me af als je bv twee schijven hebt en je wilt er een derde of vierde bijprikken. Bij welke Raid instelling kan dat gewoon zónder dataverlies?
JBOD is namelijk een optie voor mij omdat er voornamelijk DVD en Bluray iso's op koemen en ik alle orginelen heb. Maar als ik twee schijven vol heb, wil ik er een volgende bijprikken en dan niet mijn date kwijt wil raken.

Afp klinkt logisch. Timemachine is wel prettig.
Goede tip, dus dank!

Recovery bedoel ik meer in de zin van normale bestandssysteem onderhoudstaken. EXT3 is niet 'langzamer' en zeker op een NAS maakt het niet uit. De CPU en netwerkkaart zijn altijd de bottleneck.

Als je dan achter die bottleneck dingen 'sneller' laat gaan, dan gaat het aan de andere kant nog even langzaam ;)

Schijven bijprikken is gewoon geen RAID gebruiken. JBOD is niet echt een 'iets', het is gewoon een term.
Je kan dus gewoon elke schijf los formatteren met GPT of MBR, en dan een grote partitie maken met EXT3. Dan haal je het meeste uit je opstelling. Geen gebruik maken van LVM of RAID0! Dat verhoogt je snelheid niet, en maakt je kans op dataloss alleen maar groter.

Van elke schijf dus een losse share maken, via AFP. Problem solved!

Ja, die losse schijven weet ik. Dat had ik op mijn vorige NAS ook. Maar deze heeft 5 schijven en het leek me een beetje onhandig.
Je voorstel is natuurlijk wel het handigst:-) Dan moet ik dat maar doen. In één keer 4 3 Tb schijven kopen is me iets te gortig!

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik ben weer iets wijzer.

Toch nog even een vraag:
Als ik nu de schijven als losse schijven wil laten zien, welke RAID moet ik dan kiezen? Ik moet perse iets kiezen...
Er zit nu 1 schijf in met de optie JBOD is de enige optie!!
Tevens kun je MASTER RAID kiezen?
Handleiding zegt daar niets over. Raar.
Hulp wordt erg gewaardeerd!

Ik weet niet hoe ik messages kan veranderen maar ik begin een beetje te vrezen dat mijn Thecus 5550 perse een Raid instelling wil.
Weet iemand of dat zo is? In mijn Synology kon ik gewoon de schijven los hebben.
Kan deze dat dan niet? Dat zou flink bagger zijn...

[quote=Geitekaas url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welk-protocol-voor-een-nas-server#post-2497088 time=1354884111]Er zit nu [b]1 schijf[/b] in met de optie JBOD is de enige optie!![/quote]
Jeemig de pemig! Hoe is het mogelijk.:lol:

[quote=Geitekaas url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welk-protocol-voor-een-nas-server#post-2497215 time=1354894448]Ik weet niet hoe ik messages kan veranderen maar ik begin een beetje te vrezen dat mijn Thecus 5550 perse een Raid instelling wil.[/quote]

Van de Thecus website (klik op specs):
http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=76

[quote]
RAID Modes: RAID 0, 1, 5, 6, 10 and [b]JBOD[/b][/quote]

Ik snap je sarcasme:-)
Echter, ik heb dat jargon niet in mijn hoofd. Toen ik een Synology had, stond daar ook een en ander aan raid instellingen op. Maar daar kon ik wel de schijven onafhankelijk van elkaar sharen. Ik ging er een beetje vanuit dat omdat ik geen raid nodig heb, ik gewoon losse schijven kon formatteren.
Geen seconde aan gedacht dat je een RAID instelling [u]MOET[/u] doen, vooral omdat mijn vorige ervaringen met Synology zo waren. Of mis ik iets? Kan het wel? Ik wil die vermaledijde schijven los op mijn bureaublad hebben....

[url=http://www.thecus.com/download/manual/AllinOne_64bit/N8900_N12000_N16000_toptower_N77PRON88PROv2N5550N4510UN7510_UM_V5.1_EN_20120813_2.03.01.pdf]Pagina 76 in de handleiding[/url].

Als je "Remove RAID" uitvoert voor al je schijven, hou je een JBOD systeem over.

Ja maar dan moet je weer opnieuw een Raid instellen. Ik heb dat namelijk geprobeerd!
En daarbij, ik wil geen JBOD. Ik wil gewoon de schijven, of dat er nu eentje is of alle vijf, los op mijn bureaublad zien....

[quote=Geitekaas url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welk-protocol-voor-een-nas-server#post-2497250 time=1354898680]Ik wil gewoon de schijven, of dat er nu eentje is of alle vijf, los op mijn bureaublad zien....[/quote]
Dat is JBOD ("Just a Bunch Of Disks"). :lol:

Als ik iedere schijf apart als JBOD instel bedoel je?
Tja, als je dat bedoelt, klopt het wel:-)
Dat zou kunnen werken. Ga ik eens proberen.

Je kan er voor kiezen om je schijven als hardware te beschouwen en per schijf een share/volume te maken. Je pakt dan alleen de fysieke voordelen van een NAS, namelijk dat het ergens anders staat en maar één voeding heeft. Het voordeel aan een NAS is nou juist dat je het als één schijf kan zien, daar komt je in de wereld die RAID heet.

Zelf ben ik op weg naar een opstelling met een DS413j waarin ik fysiek 3 x 2TB heb en 1 x 500GB. De eerste twee schijven stel ik in als één RAID van 4TB en de derde daaronder als parity-schijf, zo heb ik in ieder geval die gegevens beschermd.

Ik ga de NAS gebruiken als datadump (muziek en video's), maar ook als cloud. Voor deze twee doelen maak ik twee volumes aan, eentje van 3 TB en eentje van 1 TB, waarbij het mij eigenlijk niet meer uitmaakt op welke schijf die volumes staan.

De kleine schijf van 500 GB is puur voor mijn TimeMachine, dat is al een redundacy, dus daar heb ik geen extra bescherming voor nodig. Dat overigens onderverdeeld in twee volumes, een grotere voor mijn iMac en een kleinere voor mijn MBA.

Overigens alles in EXT4, zie even niet in wat de voordelen van andere formaten zijn.