Welk type DVD moet ik gebruiken?

Hallo Appelaars,

Ik heb een DVD-brander (dual layer) geinstalleerd en kom nu voor het volgende dilemma te staan:
welk type medium zal ik gebruiken?
Ik ontdek dat er liefst vijf formaten zijn
DVD+R
DVD+RW
DVD-R
DVD-RW
DVD-RAM (wat is dat eigenlijk?)

Nou heb ik begrepen dat DVD-R het beste is voor opsalg van videobestanden.
En DVD-R is toch 1 keer te beschrijven?
En DVD-RW meermaals? Zijn hier nog slechtere ervaringen mee?
Welk type en merk DVD kan ik het beste gebruiken en welke juist niet??

En Dual layer. Zijn die ook in 5 bovengenoemde formaten te verkrijgen??

Vriendelijke groet,
Harro Treur :stuck_out_tongue:

DVD -r en DVD+r zijn allebei 1x te beschrijven. Alles waar RW achter staat is te herbeschrijven.

Dual layer dvd’s zijn er nog niet veel of anders nog erg duur per schijf.

...en een DVD-RAM is in zeer weinig spelers af te spelen (lees=bijna niet), maar is in het gebruik zeer goed.

Ik zou eerst eens controleren welk type er door je brander wordt ondersteund. Dit doe je door in de terminal 'drutil info' te tikken:

[code:1:4134127bb8]
powerbook:~ draaischaap$ drutil info
Vendor Product Rev
MATSHITA DVD-R UJ-816 DXJ3

Interconnect: ATAPI
SupportLevel: Apple Shipping
Cache: 2048k
CD-Write: -R, -RW, BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC
DVD-Write: -R, -RW, BUFE, Test
Strategies: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
[/code:1:4134127bb8]

(mijn powerbook brand dus alleen -R en -RW)

Ik heb een DVD-speler (Pioneer) waarbij ik bij wijze van spreken geld toe kreeg als ik hem wilde, en hij speeld zowel DVD+R als DVD-R perfect af. Ook DVD's die ik voor mijn ouders brand doen het daar prima ... en die hebben er een die volgens mij bij de Lidl vandaan komt.

DVD+R en DVD-R hebben in mijn ervaringen met het afspelen geen verschil. Omdat ik het graag houd bij één ‘soort’ koop ik 8-speed Memorex DVD-R (25 stuks voor 15 euro), daar ben ik tevreden over.

Powermac-G4:~ richard$ drutil info Vendor Product Rev TOSHIBA DVD-ROM SD-R1312 1A06

Cache: 2048k
DVD-Write:
Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw

Vendor Product Rev
PIONEER DVD-RW DVR-107D 1.13

Cache: 2000k
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW, BUFE, Test
Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

DVD+R(W) is over het algemeen in de winkel beter verkrijgbaar en goedkoper dan DVD-R(W). Ik zou (als allebei wordt ondersteund) 1 DVD-R en 1 DVD+R in de winkel kopen en kijken of ze door je standalone DVD-speler worden afgespeeld.

Vervolgens voor 1 te kiezen en ze in bulk op internet kopen (scheelt klauwen geld!).

De ‘betere’ merken zijn volgens mij o.a. Traxdata, Plextor en Verbatim.
Merken om te mijden zijn Princo en MMore.

(Alhoewel de ervaringen verschillen per type/merk DVD-brander)

opmerking over de princo dvd's, ze zijn wel goed maar het ligt meer aan de af te spelen dvd speler die er soms niet goed mee om gaat. Het zijn vaak de grote merken die slecht omgaan metr de princo's en een Aldi of een Lidl dvd speler slikt werkelijk alles. Ik brand al jaren met princo's en heb nog nooit problemen gehad niet met het branden en zeker niet met het afspelen op mijn Aldi dvd spelers. Kijk tevens eens op www.videohelp.com welke je dvd speler allemaal kan afspelen. Heb je een aldi of lidl dvd speler dan doen de princo's het altijd. En 100 stuks voor 38-39 eurotjes is echt geen geld en dan heb je 4 speed dvd's

Grandmaster heeft gelijk. Daarom schreef ik ook: "Alhoewel de ervaringen verschillen per type/merk DVD-brander." (en daar bedoelde ik ook spelers mee)

Hoe “goedkoper” de DVD-speler, hoe minder moeilijk het over bepaalde merken DVD’s doet.

Ik gebruik DVD’s echter ook om data te backuppen, en die vertrouw ik niet aan de princo’s toe. Voor een film of tijdelijke data maakt het inderdaad minder uit.

Een Verbatim DVD-R kost in de winkel 3,50 euro.
Op internet kost dezelfde DVD-R op een spindle 0,80 euro.
Dat is nog steeds ruim 2x zoveel als een princo, toegegeven, maar ik kies dan toch voor de Verbatim. Dan kan ik altijd een DVD’tje grijpen in de wetenschap dat ik hem over 3 jaar nog steeds kan lezen.

The crux of the biscuit: ‘Try before you buy’

Ook interessant is dit topic: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=8320[/url] (=Plaats hier je ervaringen met DVD schijven van een merk.)

Verder ben ik nog geen goedkopere internetwinkel tegengekomen dan:
http://www.cdrwinkel.com
leveren zonder heffingen, en de volgende dag in huis.

Ergens goedkoper? melden graag! 8)

Hier vind je nog wat uitleg over de verschillende DVD types (moest je deze site nog niet kennen): [url]http://www.videohelp.com/dvd[/url]

harro z'n vraag bij z'n eerste bericht over wat nou eigenlijk een dvd-ram is (en wat het kan, de eigenschappen, karakteristieken, voordelen / nadelen t.o.v. dvd-rw, etc.) wordt niet beantwoord.

Ik weet niet of harro het ondertussen al weet! Ik in elk geval nog niet!
Kan iemand daar nog een reaktie op geven?

thanx
frank

Naast de links die al gegeven zijn (door Grandmaster en drake) kun je met wat googlewerk een hele hoop vinden mbt DVD-RAM, maar in het kort:

De eerste generatie DVD-RAM zat in zo’n cartridge, de tweede generatie kon je uit de cartridge halen en latere generaties kwamen zonder cartridge. DVD-RAM is vooral geschikt om het als een optische hard-disk te gebruiken. Het heeft ‘advanced packet writing features’ die het geschikter maken voor data opslag.

Voor huis-tuin-en-keuken-video is het absoluut ongeschikt, want de compatibiliteit is nagenoeg 0, en bovendien een stuk duurder dan +RW of -RW. Uitwisselbaar met vriendjes en vriendinnetjes is het waarschijnlijk al helemaal niet (tenzij je in kringen verkeert waar iedereen een DVD-RAM drive heeft, natuurlijk).

Ofwel: als je er niet specifiek de behoefte aan hebt, moet je’t gewoon vergeten. Daar waar DVD-RAM geschikt voor is, zijn ook andere oplossingen voor. In dat geval maak je niet de afweging “Welk type DVD moet ik gebruiken?”, maar “Waar laat ik mijn data?” (en dat zou in deze thread off-topic zijn)

Vandaar misschien dat het er ‘een beetje bij is blijven hangen’ :slight_smile:

Ik weet eigenlijk niet hoe ik het precies moet vertellen, het is zo dat na de update 10.3.6 geen blanco dvd meer herkend zowel +/- als ik dan Toast gebruik kan ik wel branden??? Alleen geen dvd op mijn bureaublad vreemd toch? Voorheen kon ik alles zien en branden. Emac 1000 mhz pioneer 106d