Welk van de Powerbook modellen

Hallo,

Ik ben de GNU/Linux gebruiker die eens van een appeltje wilde proeven (http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34912) :slight_smile:

Nu denk ik meer en meer aan een Powerbook. Het 15 inch Superdrive model vond ik iets te duur. Maar ik heb nu gezien dat het Combo model uitgebreid met een Superdrive een stuk goedkoper is. Terwijl enkel de processor verschilt (1.5 vs 1.67 Ghz) en de upgrade mogelijkheid voor een 128 Mb geheugen voor de Radeon.

Was dat vroeger ook zo? Ik dacht dat vroeger (de oude Powerbooks van voor eind januari) de Combo geen Radeon kaart had.

Nu dit lijkt me in ieder geval een goede keuze. Het scherm is ook wat groter als een 12 inch, de resolutie is comfortabel, een prachtige 3D kaart, Bluetooth 2.0/Wifi/verlicht keyboard, Gigabit ethernet, enz… :slight_smile: Mooi systeempje…

Is 512 Mb Ram genoeg eigenlijk? Of zou ik best de Superdrive laten vallen en een gigabyte Ram erbij prikken? Ik heb gehoord dat programma’s als Eclipse bv. nogal traag draaien met 512 Ram.

Groetjes,

Als ik voor de keuze stond om óf de Superdrive erin en 512 Mb óf de Superdrive eruit en daarvoor in de plaats meer RAM dan koos ik zonder aarzelen voor dat laatste.

Als het branden van DVD’s op de Powerbook niet een abolute eis voor je is dan zou ik een combo-drive nemen en het geld dat je daarmee spaart investeren in RAM. Zoveel mogelijk.
OSX draait significant beter met 768 Mb aan RAM of hoger.

Precies, eigenlijk is geheugen heel belangrijk. Volproppen is mijn motto. Je zult steeds meer nodig hebben.

15" Powerbook staat ook op mijn verlanglijstje. Videokaart is ook wat sneller dan de 12".

[quote:fb0075a71d="olbo"]Precies, eigenlijk is geheugen heel belangrijk. Volproppen is mijn motto. Je zult steeds meer nodig hebben. [/quote:fb0075a71d]

Meer als een gigabyte wordt wel een beetje duur, dus ik denk dat ik dan twee DIMM’s van 512 kan nemen. Ik ga dan idd daar de prioriteit op leggen. Moest het financieel nog lukken, kan ik ook nog een Superdrive erbij doen. We zullen zien.

Meer als een gigabyte lijkt me toch niet echt nuttig meer, qua prestatieverbetering t.o.v. de prijs die je betaalt. Ofwel?

Groetjes,

Het is natuurlijk een beetje de vraag wat je ermee gaat doen! Maar als je redelijk zware programma's hebt dan kan het zeker geen kwaad.

Zou toch van minimaal 768Mb geheugen uitgaan.

[quote:d5ef11a839="olbo"]Het is natuurlijk een beetje de vraag wat je ermee gaat doen! Maar als je redelijk zware programma's hebt dan kan het zeker geen kwaad.

Zou toch van minimaal 768Mb geheugen uitgaan.[/quote:d5ef11a839]

Vooral programmeren. Weinig echte fotobewerking of zo. Maar het zou mooi zijn als ‘zware’ Java applicaties zoals Eclipse ook goed draaien. Nu, zo’n Powerbook met een Superdrive én een gieg RAM, dat zou pas een droomlaptopje zijn :wink:

We zullen zien. Misschien dat Tiger eind maart/april ook uit is, da’s ook weer mooi meegenomen.

Zit elke dag zo wat de hardware pagina’s van Apple af te schuimen :slight_smile:

Programmeren is toch niet zo zwaar? Of moet er veel gerekend worden? Nou ja, je bent erzelf al bijna helemaal uit! In ieder geval heb je dan een mooie Mac! Ik hou het maar even bij plaatjes kijken :cry:

En dat hou je al 585 berichten vol :D

Ik heb een pb met “superdrive” heb het alleen nog nooit gebruikt omdat ik eigenlijk het nut er niet van inzie. backups maak ik op een externe hardeschijf en films etc hoef ik niet te branden omdat ik daarvoor me tvout wel gebruik.

Superdrive versie kiezen was niet slimste wat ik ooit heb gedaan maar goed :stuck_out_tongue: Achteraf gezever natuurlijk :slight_smile:

[quote:92c39db936="olbo"]Programmeren is toch niet zo zwaar? Of moet er veel gerekend worden? Nou ja, je bent erzelf al bijna helemaal uit! In ieder geval heb je dan een mooie Mac! Ik hou het maar even bij plaatjes kijken :cry:[/quote:92c39db936]

Programmeren niet nee, maar IDE’s als Eclipse wel :wink: Ik werk meestal wel met Vim maar toch… Zou deze laptop liefst een aantal jaar laten meegaan zodat ik wat verder kan. Mijn huidige laptop is deze zomer ook 3 jaar.

En idd dan zou ik een mooie Mac hebben. Bij mij is het ook al een heel tijdje plaatjes kijken hoor :wink:

[quote:7fd8d27cce="Low-Fi"]En dat hou je al 585 berichten vol :D

Ik heb een pb met “superdrive” heb het alleen nog nooit gebruikt omdat ik eigenlijk het nut er niet van inzie. backups maak ik op een externe hardeschijf en films etc hoef ik niet te branden omdat ik daarvoor me tvout wel gebruik.

Superdrive versie kiezen was niet slimste wat ik ooit heb gedaan maar goed :stuck_out_tongue: Achteraf gezever natuurlijk :)[/quote:7fd8d27cce]

Mmm, ik mis nu ook niet echt een DVD brander, maar ik heb er nog geen in een andere PC, dus moest ik het ooit nodig hebben is het wel handig. We zullen zien :slight_smile:

Zucht, heb nu echt het gevoel dat ik die laptop [b:7fd8d27cce]NU[/b:7fd8d27cce] wil hebben… Ben zo wat gek geworden van een Mac sinds een mede-student zijn 15 inch Powerbook naar school mee nam.

Ben tegenwoordig Ruby aan het leren. Veel ontwikkelaars van Ruby werken ook met een Mac. De demo’s van Ruby on Rails zijn bv. volledig op een Mac gemaakt… Wat ook weer meer motivatie is :slight_smile:

Een DVD-brander kan je er later (wellicht ook goedkoper/sneller) altijd nog extern aanhangen. Anderzijds ... meer geheugen bijprikken kan ook altijd nog later (en misschien ook weer goedkoper) ... tja lastig :?

Sja, ikzelf zou bij Apple geen van beiden nemen...

Geheugen is bij Apple te duur en voor de prijs van de SuperDrive heb je een 16x externe DL DVD brander…

Tis moeilijk, maar ja :stuck_out_tongue:

Geheugen moet je lekker ff op 5 maart kopen op de (100e) Appledag van Klokhuis bij Macnetic :wink:

Voor 90 euro heb je in een normale winkel 512MB. In die 15" PB zit standaard al een SO-DIMM van 512MB, daar prik je dan voor 90 euro nog 512MB bij waardoor je op 1GB uit komt. Lijkt mij een mooie deal :)

/me baalt dat in de 12" twee 256MB DIMMs zitten ;(

Hey peeps,

Ik wil idd ook een PB gaan kopen…en aangezien ik hier de discussie op zie laaien of het verstandig is om voor de SuperDrive te gaan ja of nee…

Voor € 1.989 heb je de 15" Combo PB 1.5 Ghz zonder SuperDrive
Voor € 2.139 heb je de 15" SuperDrive PB 1.67 Ghz zonder SuperDrive

Dus voor € 150,- heb je 0.167 Ghz meer… goede investering? of is die ratio ver verwaarlozen op een PB?

Ik heb op deze PC ook een cd-rw burner… gebruik hem zelden… dusja of ik echt DVD’s ga branden weet ik niet? heb nog nooit echt een moment gehad waarop ik dacht: “Damn ik moet een dvd-rw burner hebben”…
Ik zie dat je een externe DVD-RW brander op 16x ook voor € 150,- hebt… misschien kan ik dat dan evt later kopen…

Gamen op dat ding was ik ook niet echt van plan… alleen een beetje Photoshoppen e.d. . dus die 64 MB DDR gaat stof vangen vrees ik :slight_smile:

y0

[quote:bd8ec34720="3mph"]Dus voor € 150,- heb je 0.167 Ghz meer... goede investering? of is die ratio ver verwaarlozen op een PB?[/quote:bd8ec34720]

Dat valt te verwaarlozen. Als je geen Superdrive nodig hebt dan zou ik het model met de Combo-drive nemen en van het geld dat je bespaart RAM kopen… want DAT merk je wel, zeker met Photoshop. Zoveel mogelijk als het budget toelaat.