Welke beveiligings-software is het beste?

Nu blijkt dat er ook voor OSX virussen in opkomst zijn, dat het systeem zomaar gehackt kan worden, en al die ongein meer, rijst de vraag welke [b:925e693038]beveiligings-software[/b:925e693038] nu het beste is. Aangezien onze Macs in een professionele omgeving staan kunnen wij het ons niet veroorloven dat daar iets mis mee gaat. Ook de verhalen over het slechte functioneren van Norton stemmen me niet echt vrolijk (jawel, dat draait hier ook (erfenisje)).

Dus…

[b:925e693038][i:925e693038]Om je mac te beveiligen tegen virussen: wat is de beste software?[/b:925e693038][/i:925e693038]

(edit: typo’s)

Er zit een ingebouwde firewall in je geliefde typemachine: System Preferences > Sharing > Tabje Firewall. Kun je ook zelf bepalen wat er wel en wat er niet door je firewall heen komt.

Gezond verstand, weten wat je doet en zit niet alle kermis dingen aan op je mac....

[quote:0eb49e4bfc="ifeelfine"]Er zit een ingebouwde firewall in je geliefde typemachine: System Preferences > Sharing > Tabje Firewall. Kun je ook zelf bepalen wat er wel en wat er niet door je firewall heen komt.[/quote:0eb49e4bfc]

Onze mac’s zitten al achter een heel goede firewall: de bedrijfsserver. Maar de mail en binnenkomende bestanden (disk, ftp, etc) moeten nog altijd gechecked worden…

Je moet sowieso eens rustig al die verhalen nalezen, want je bent bekend met het gezegde:: "De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend ?"

• Dat hack-verhaal blijkt al aardig te zijn opgeblazen,
  • Dat zogenaamde virus moet door een admin geïnstalleerd en gestart worden…

dus de veiligheid is eigenlijk niks veranderd met 1 a 2 jaar geleden, met het verschil dat het nu in de media gegooid wordt, en dat de spookverhalen opduiken. Maar feitelijk is er niks veranderd.

Inderdaad unSOUND vind ik ook eerst maar eens afwachten of er nog meer mensen zijn die zich nu op het hacken van osx gaan storten en dan maar eens kijken of het echt nodig is om extra maatregelen te nemen. Pas zodra de eerst slachtoffers zijn gevallen dan ga ik me zorgen maken.

[quote:1300879ee2="rss"]Gezond verstand, weten wat je doet en zit niet alle kermis dingen aan op je mac....[/quote:1300879ee2] Da's idd ook naar mijn idee de beste beveiliging; ik wil nog toevoegen: gezond wantrouwen!

Dat Hackverhaal is inderdaad onzin, zie ook [url=http://www.security.nl/article/13089/1]Security.nl[/url], nu maar eens kijken of WebWereld dat ook gaan veranderen. :P

[quote:49ba713cf4=“ifeelfine”]Kun je ook zelf bepalen wat er wel en wat er niet door je firewall heen komt.[/quote:49ba713cf4]Dat klopt niet helemaal, het gaat er vooral om dat de firewall inkomend verkeer blokkeert, dus wat er van buiten naar binnen mag, zoals jij het schrijft, lijkt het ook te gaan om zaken die van binnen naar buiten mogen, maar daar doet deze firewall niets mee. (misschien bedoelde je het anders, maar het leek me handig om het even te verduidelijken :smiley: ) Daarvoor heb je een NetBarrier X4 (firewall met meerdere functies) of Little Snitch (progje dat al het uitgaande verkeer in de gaten houdt en kan blokkeren) nodig. :smiley:

Night, maak je om virussen niet teveel zorgen, maar mocht je echt willen filteren, kijk dan eens naar de ClamAV-engine. Niet alle malware voor Mac OS X pakt het, maar wel alle virussen en trojans voor Windows. Verder is het wachten op meer fabrikanten voor Mac OS X, dat helpt de prijs alleen maar scherper te maken en zo krijgen we ook meer gratis alternatieven. Als je kijkt naar Leap.A, dan zie je veel Windows-antivirus-fabrikanten die nu voor het eerst ook een Mac OS X-trojan herkennen. Ook weet ik dat de fabrikant van Antivir van plan is in de toekomst ook voor de Mac een antivirus uit te brengen. :roll:
Maar goed, we hebben het over trojaanse paarden en over malware, allemaal zaken die je zelf bewust moet downloaden, installeren en activeren, het belangrijkste is het dus dat je oplet bij wat je doet. Ga dus ook je dagelijkse zaken als gewone gebruiker doen en niet als beheerder.

Ik gebruik NetBarrier X4, heb de laatste updates, Safe Terminal staat in m’n InputManagers en ben nu gewone gebruiker. Alle Macs die ik beheer zijn zo geconfigureerd.

[quote:7ece264493="JeePee"]Ik gebruik NetBarrier X4, heb de laatste updates, Safe Terminal staat in m'n InputManagers en ben nu gewone gebruiker. Alle Macs die ik beheer zijn zo geconfigureerd.[/quote:7ece264493] Is Safe Terminal nog steeds nodig na de laatste beveiliging update van 2006-001 (Zie [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303382]hier[/url] voor beschrijving)? Het lijkt dat dit in CVE-ID: CVE-2006-0848 opgelost is. Kan iemand dat hier bevestigen?

Nodig is het niet persé Togassa, want ik heb zojuist 'het testbestandje' van Heise.de geprobeerd. Bij het downloaden krijg je als waarschuwing: [quote:d123ec20af][b:d123ec20af]'Huppeldepup' bevat mogelijk een programma.[/b:d123ec20af] Er kan niet worden vastgesteld of dit bestand veilig is. Weet u zeker dat u 'Huppeldepup' wilt downloaden?[/quote:d123ec20af] Ik vind deze waarschuwing overigens erg lijken op de standaard waarschuwing bij het downloaden van software en ben bang dat er niet meer opgelet gaat worden. Ik zou willen dat het een meer uniek en opvallend uiterlijk kreeg.

Als ik heb aangevinkt om ‘veilige bestanden’ uit te pakken na het downloaden, dan wordt het Zip-bestandje automatisch uitgepakt, maar het uitgepakte bestand wordt niet automatisch gestart. Prima dus, maar. Daarna dubbelklik je erop om te kijken wat het is en dan heb je alsnog de poppen aan het dansen… :roll:

Safe Terminal komt nu in actie: [quote:d123ec20af][b:d123ec20af]Are you sure you want to execute ‘Huppeldepup’?[/b:d123ec20af] Executing scripts might harm your computer.[/quote:d123ec20af]
En dan de keus om te executen of te annuleren. :expressionless:

Ik vind het prettig om dit op de Macs te hebben bij familie, die er te weinig verstand van hebben en daardoor wellicht alsnog iets aanklikken. Ik hoop alleen wel, dat ze bij deze laatste waarschuwing denken… Hmmm, misschien toch maar niet. :wink: