welke codec? of plugin

filmpjes Divx uit een Samsung fotocamera, probeer ik met geluid via iDVD even op een schijfje te branden voor m'n moeder. Dacht dit even te doen. werk pas sinds kort met mac omdat het zo makkleijk zou gaan. Krijg geen geluid bij de filmpjes, zit al de hele dag te experimenteren met allemaal ingeinstalleerde progjes om het geluid voor elkaar te krijgen. Converteer tenslotte van avi naar wmv maar krijg dan allemaal tekst door beeld, kortom eerst aanschaffen. wordt er een beetje simpel van, t'is verdorie 2007 en heb het idee dat ik weer jaren terug wordt gegooid. zo iets simpels notabene Iemand enig idee welk simpel onderdeel er kennnelijk niet standaard op een mac zit. Ding (macbook)is pas nieuw, alles geupdated.

alvast bedankt voor een reaktie.

A.

codecs zitten op geen enkele computer standaard, dus waarom je het nu omschrijft alsof alleen Apple dat niet heeft ontgaat me. Ook onder Windows moet je codecs installeren...

Welke codec je nodig hebt hangt af van de codering… het feit dat je geen geluid krijgt kan 2 dingen betekenen: OF het is een gemuxed formaat, dus geen DivX, of er is een aparte audio-codec gebruikt, zoals bijvoorbeeld AC3. In dat geval moet je deze plugin eens proberen:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27300

Vreemd, want mijn Samsung slaat films gewoon op als mp4. Die krengen werken prima op Apple.

Bedankt Unsound voor de tip, maar helaas , ook deze codec werkt niet voor deze avi. Ik krijg wel geluid met de VLC player, maar heb begrepen dat quicktime het bestand goed moet af kunnen spelen, wil je er met iDVD een DVD van kunnen branden. Enig idee hoe ik die avi kan ontrafelen om te zien welke codec hier nodig is? Of is het toch een kwestie van quictime Pro te installeren.

Ari

camera Samsung Digimax i5

QuickTime en QuickTime Pro zijn hetzelfde wat betreft ondersteuning qua bestanden. Pro heeft alleen meer functies qua monteren / exporteren.

Als de film speelt in VLC kun je de codering opvragen met appeltje-i, en dan het tabblad “advanced information”, daar staan een aantal streams met een driehokje ervoor. Door daar op te klikken kun je de info opvragen.

VLC gebruikt voor de audio: mpga,

Ben nu opzoek naar zo’n codec.

Ari

mpga wordt standaard door Quicktime ondersteunt. Ik vraag me af of het een codec-probleem is. Als je de stappen van unSOUND gevolgt hebt; zou alles moeten werken.

mpga staat voor mpeg-audio... dat kan dus zowel mpeg1 als mp3 als aac zijn... mp3 en aac zouden wel in iMovie moeten werken, mpeg1 niet.

Heb je niet toevallig een klein voorbeeld filmpje waar ik naar kan kijken ?

Hoe behulpzaam, geweldig hoor, maar hoe doe ik zulks? Ik heb wel een bestandje van 1 Mb. Maar hoe zet ik die op dit forum?

ari

Als je wilt kun je het me wel even e-mailen, dan kijk ik er even naar... :)

Ik heb je een PM gestuurd met mijn e-mail adres.

Filmpje ontvangen, het probleem zit hem in het het feit dat er een mpeg2audio-spoor is gebruikt, dat hoort helemaal niet bij DivX. In een DivX film zit meestal mpeg3 of mpeg4 geluid, zeker geen mpeg2... De camera neemt dus op in het verkeerde formaat... is dat niet te veranderen in de instellingen ?

Er zijn geen echte codecs voor, de mpeg2 codec van Apple codeert namelijk alleen het beeld, niet het geluid… Enige oplossing is het omzetten van de film naar een ander formaat met mpeg3 of mpeg4 geluid, programma’s die dat kunnen zijn onder andere ffmpegX, mpeg-streamclip en VisualHub.

Bedankt.

Ik heb alles omgezet met VisualHub naar wmv formaat en sleep ze nu rechtstreeks naar iDVD.
Wil ik ze kunnen bewerken in iMovie, dan zal ik eerst die FLip4Mac aan moeten schaffen en daar heb ik even geen zin zin.
Hij is nu aan het branden, ben benieuwd naar het resultaat. maar ik ga zeker ook de andere mogelijkheden uitproberen van omzetten naar mpeg 3 en mpeg4 geluid met ffmpegX en mpeg-streamclip.

Nogmaals dank en ben weer even gerustgesteld, dacht even dat het aan mij lag.

Ari

Waarom in Hemelsnaam naar wmv ? ffmpegX en VidualHub hebben veel betere opties, die wel gratis ondersteund worden... WMV is nou juist zo'n formaat wat je ( net als mpeg2 ) moet mijden als een enge ziekte...

welke codec kan ik het beste gebruiken voor AVI want ik heb nu AVI codec en AVI codec lite of moet ik iets anders nemen

Misschien moet je eerst de bestaande topics op je gemak goed doorlezen, want het onderdeel "AVI" is geen makkelijk onderdeel om eventjes 1 2 3 uit te leggen. Het komt er in het kort op neer dat er honderden soorten AVI zijn, die allemaal hun eigen plugin nodig hebben... Simpelweg zeggen dat je een AVI filmpje hebt is dus helaas te weinig info om te kunnen zeggen welke plugin je nodig hebt...