Welke codec voor haarscherpe export film materiaal?

Beste mensen. Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een (breedbeeld) panorama gemaakt in photoshop.
Hier heb ik met after effects een animatie overheen gemaakt. Ik heb vooral hue, lightness e.d. effecten gebruikt.

Nu wil ik dit filmpje presenteren op een cinema display. De kwaliteit van de film moet perfect zijn!
Ik heb de panorama haarscherp geschoten met mijn digetale SR camera. Maar, en je voelt m al aankomen misschien, welke codec moet ik in hemels naam nemen om een zo mooi mogelijk video te krijgen??
Ik heb werkelijk alles al geprobeerd maar tevergeefs…

Dit zijn de instellingen zoals ik ze nu heb:

1050 x 576 (dv widescreen square pixel)
En dan exporteren als mp4 video met de hoogste kwaliteit.
Helaas komen er dan nog af en toe wat blokjes in m’n video.
Overigens kon ik dan ook geen millions of colors+ selecteren maar gewoon millions of colors.
Als het kan behoud ik graag m’n 1050x576 afmetingen natuurlijk.

Oja, ik had ook al ge-exporteerd als quicktime animation. Maar dan krijg ik een bestand van 12,5 GB die m’n mbp niet zonder te schokken kan afspelen… de kwaliteit was dan wel goed…

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

edit: Niet helemaal goed gelezen. Mss die .mov van 12,5 gb encoden naar bijvoorbeeld H.264 met een programma als Adobe Media Encoder, met instellingen same as source?

ja dat deed ik dus ook (lossless animation quicktime mov) maar dat trekt m'n macbook pro niet.... :(

Wat ik altijd doe na het exporteren, is het filmpje [i:887a92bb33]squeezen[/i:887a92bb33] naar een gewenste formaat met het programma Sorenson Squeeze.

Je kan ook eventueel Compressor gebruiken, mocht je Final Cut Studio beschikken.

dus eerst lossless quicktime? en dan h264 oid? je bedoelt squeezen qua mb's en gb's, niet qua pixelformaat neem ik aan?

Ja eerst Quicktime en dan H.264 ;) Tis maar een idee hoor, geen garantie dat het werkt. Maar ik heb voor een schoolproject een boel filmpjes moeten maken in After Effects in totaal 10gb, deze moesten echter als .flv aangeleverd worden om in Flash via XML ingeladen te worden. Eerst heb ik alles gerendeerd als .mov in Lossless, in totaal 10 GB dus. Daarna alles omgezet naar .flv met Adobe Media Encoder CS4. Nu waren alle filmpjes nog maar 26 mb en nog steeds van goede kwaliteit. Ik zou het gewoon proberen maar dan H.264 of een andere codec die zorgt voor een kleiner filmbestand en kijken of de kwaliteit echt minder wordt.

Mijn MB speelde zulke grote bestanden ook schokkerig af. Echter na het een keer schokkerig afgespeeld te hebben in Quick Time, speelde die de tweede keer wel gewoon goed af, mss ook en poging doen op deze manier.

nou ik was t al aan t proberen en hij is dus nu net klaar... heeft er precies 15 minuten over gedaan.

Nu zie je van die lijntjes in de verschillende kleuren… :frowning: net zoals je wel eens in een gifje hebt weet je wel?
Zou dat liggen aan millions of colors of millions of colors[b:95537f47ff]+[/b:95537f47ff]?

hmmm, dat is wel n beetje vreemd. Maar in principe is de kwaliteit voor de rest perfecto!
(als ik die lijntjes nog weg kan krijgen tenminste)

EDIT: oh en ik zie dat bij die h264 de kleuren ook wat fletser zijn. Zwart is niet echt zwarte en felle kleuren zwakken wat af naar pastel…

Wat je doet is eerst je film exporteren naar een gewenst formaat, je hebt gekozen voor quicktime. Vervolgens sleep je het filmbestand in Sorenson Squeeze, je geeft aan welke formaat en kwaliteit moet wordern.

Wat Sorenson vervolgens doet is het filmpje encoderen en converten naar desbetreffende videoformaat.

Uiteindelijk heb je een videobestand die kleiner is dan het orginele bestand.

Welke preset heb je gebruikt bij H.264? Krijg je bij Pal DV High Quality of HDTV 1080p ook slechte kwaliteit? Die lijntjes heb ik namelijk niet in mijn .flv's, maar het zijn ook maar kleine filmpjes van enkele seconden steeds, valt wat minder op. Volgens mij zit er iets van Soreson ingebouwd in After Effects, dacht dat ik dat ergens gezien had bij de opties in de Render Queue zal ff voor je uitzoeken.

Edit: Als je de .mov exporteert met RGB+Alpha krijg je de optie Million Colors+ wel, alleen RGB niet zie ik zonet :wink: Ah gevonden, Soreson Spark is een codec die je kan kiezen als je als .flv. Dacht mss dat die Squeeze ingebouwd zat in AE, maar was dus die Spark.

ik heb in after effects ge-exporteerd naar animation; millions of colors en beste kwaliteit. Daarna heb ik met visual hub uit je bol ge-exporteerd naar H264 mov.

Nu ben ik nog n keer vanuit AE aan t exporteren naar animation maar dan met millions of colors + (plus).
dan nog eens met visual hub naar H264 en hopelijk zijn dan de streepjes weg…

EDIT: tegelijk! ja dat ben ik dus nu aan t proberen. AE is op de helft met exporteren. We zullen zien!
EDIT 2: sorenson moet ik idd niet hebben.

Haha ben nu wel benieuwd, ff onthouden wat je precies hebt gedaan als het eenmaal goed werkt komt mij mss ook nog goed van pas. Wat doe je trouwens precies in After Effects? Ik heb net een semester Create A Interactive Content Appliction achter de rug met een verdieping in Motion Graphics en ben nu opzoek naar een motion graphic stage ;)

AE is bijna klaar en dan zet ik snel visual hub aan!

Ik doe voor school een project met de efteling, vooral efteling radio.
Ik heb daar een interactieve lichtshow bij gemaakt.

Als dit niet werkt mss nog proberen vanuit AE zelf naar H.264 te renderen met de bittrate helemaal omhoog bij de format options, moet je ook goede kwaliteit krijgen, hopelijk niet te groot. Bij mijn AE project krijg wordt het filmpje je dan een kleine 30 mb per seconde groot.

nog steeds die strepen! Arggh! :(

Vanuit AE zelf naar h264 renderen lukte niet omdat ie dan zegt pixelformaat out of bounds.
Dit denk ik omdat ie 1050 x 576 is.

Erg shit dus! pffff hoe kan ik dit nu oplossen?

Ik heb nu de level profile of hoe dat ook mag heten omhoog gegooid van 3.0 naar 5.1. Nu krijg ik geen error meer over de afmetingen dus hopelijk gaat t nu wel goed. Hij is al aan t renderen. T is nu nog wachten op t resultaat. Laat t zeker weten!

Squeeze is niet bepaald mijn favoriet.. wat betreft flash compatabiliteit kun je tegenwoordig ook gewoon af met H264 (.mp4 bestand).

terug naar Vin’s probleem:
als je alleen iets wilt presenteren vanaf je eigen mac kun je wellicht volstaan met exporteren naar bijv. Photo JPEG codec op 80 of 90% kwaliteit of andere codecs die minimaal encoderen.

dat Animation codec niet soepel liep, heeft waarschijnlijk te maken met dat de data-rate gewoon te hoog is, en de hardeschijf niet snel genoeg daarvoor.
trouwens, millions of colors+ heb je alleen nodig als je ook alpha-channels (transparant lagen) gebruikt. dat is in jouw geval niet van toepassing (?) waardoor je 25% kunt besparen op de datarate. misschien dat je harddisk het dan wel aankan.

wat betreft encoderen naar hoge kwaliteit H264 vind ik zelf MPEG StreamClip erg prettig.

Met de opties ‘Multi Pass’ en ‘B Frames’ aangevinkt kun je zeer goede kwaliteit bereiken, bij een hoge compressie ratio.

[quote:d79f3ab99c="Vin"]EDIT: oh en ik zie dat bij die h264 de kleuren ook wat fletser zijn. Zwart is niet echt zwarte en felle kleuren zwakken wat af naar pastel...[/quote:d79f3ab99c] Dat komt door de H.264 codec van Apple. Die maakt de kleuren te licht. Je kunt beter de x264encoder component gebruiken (te vinden in unSOUND's codec pakket).

@arri: ik werk wel met transparantie. Althans ik heb kleuren e.d. in transparante lagen over de panorama heen geanimeerd. AE is nu net klaar met de H264 rendering. Die is goed maar kan nog beter. (bestand was maar 170 mb). Dus die ga ik eerst nog eens proberen met betere instellingen.

EDIT als ik vanuit AE naar H264 exporteer dan blijven de kleuren wel mooi diep en contrastrijk.

ik doelde op het gebruik van een alpha channel in je uiteindelijke render, wat wel in de H264 specs beschreven is, maar (voor zover ik weet) niet ondersteund wordt door zowel QuickTime Player als AE..

Is nou nog goed gekomen? Ben wel benieuwd :)