Welke dual DVD ±RW in G4 of nog niet?

Haai allemaal,

Nou zie ik overal allemaal leuke Dual Layer DVD ±RW te koop staan.
En die wil ik zo graag, maar ja wat moet je dan kopen en werkt het in mijn appeltje.
Er zijn mooie te koop van Liteon, Freecom en Sony voor ± 140 euro.
Wie heeft er ervaring met deze merken en of anderen en kan mij helpen beslissen of ik dit echt wil.

Ik heb een G4 733MHz met 384 MB geheugen en draai 10.2.8 met een superdrive van Pioneer DVD-RW DVR-105

Bij voorbaat mijn bijzonder grote dank,

Max mom :wink:

Als je volledige compatibiliteit wilt met de iApps ben je aangewezen op Sony en Pioneer. Het laatste merk is de beste keus want drives van Pioneer werken altijd met iDVD en iTunes. Andere merken als LiteOn zijn niet slecht maar ze werken alleen met Toast. De Pioneer DVR 107D is de nieuwste van deze fabrikant en kan + en - branden op achtvoudige snelheid. Deze drive kun je bij onder andere MyCom vinden voor rond de 100 euro. Dan krijg je de zogeheten OEM-versie. Dit houdt in dat je de kale drive krijgt zonder software. Dat is geen probleem want de software die bij de retailversie zit werkt alleen maar onder Windows en daar heb je als Maccer dus niks aan. Bovendien maakt dat de brander onnodig duurder. Dus mijn advies ïs: ga naar een tent als MyCom en kies voor de Pioneer DVR 107D, dan heb je gegarandeerd een drive die werkt met alle Apple-programmatuur. Veel succes met je keuze.

Als je 'drutil info" intikt in je Terminal, dan kun je zien wat je drive ondersteunt. Ik zelf heb een Pioneer 107D en die werkt goed met de Phlips DVD+RW.

De vraag ging over een Dual layer brander en dat is de Pioneer volgens mij niet.

Duallayer kan 2 lagen branden op dual-layer DVD’s en zodoende 2 x zoveel wegzetten aan gegevens.

[quote:213717aa81="Frans"]De vraag ging over een Dual layer brander en dat is de Pioneer volgens mij niet.

Duallayer kan 2 lagen branden op dual-layer DVD’s en zodoende 2 x zoveel wegzetten aan gegevens.[/quote:213717aa81]

Ik weet wel wat Dual Layer is… Helaas werkt het op de Mac alleen via Toast, als dat pakket het inmiddels ondersteunt tenminste. Er zou een update komen maar ik weet niet of die er al is. Zo niet dan kun je voorlopig geen Dual Layer branden op een Mac. PC’s kunnen dat helaas al wel… :? De iApps zullen er sowieso geen raad mee weten omdat ze de brander niet herkennen. Als Toast die update krijgt zal het geen punt zijn. Dual Layer branders kun je overal vinden rond de 150 euro. Sony lijkt me wel een goede keus en ook LiteOn is niet slecht. Veel succes.

Regel met de verkoper dat je hem mag uitproberen. Werkt-ie niet, geld terug, of wat anders. De Sony DRU-530 werkt met OSX, wel effe met [url=http://www.macwelt.de/magazin/0310/PatchBurn1.1en.sit/]Patchburn2[/url] downloaden.

Zag hier net dat ook de Sony DRU-700 Dual layer ook werkt.

Hoi Max Mom,

Wat ik kan aanraden is de NEC DVD_RW ND-2510A dual layer brander die veel goedkoper is dan de Sony, zo’n €85.- netto.
Werkt perfect with patchburnII onder Mac OS X 10.3.4, werkt met iTunes, diskburner, schijfhulpprogramma en Toast.
Roxio komt binnenkort met een Toast Titanium 6.0.6 update welke de NEC DVD_RW ND-2510A dual layer brander volledig ondersteund en dus ook het branden van dual layer DVDs, nu werken alleen nog de enkel laags DVDs.
De NEC is een 8x DVD-R/DVD+R brander en 32x CD-R 2.4x DVD-9 (dual layer)

Ik hoop dat het genoeg info is.

Groet,
Jacob

Pioneer heeft gedemonstreerd dat je met een Pioneer DVR-A06 / 106 gewoon dual-layer dvd's kunt branden na aanpassing van de firmware van de drive. Dit is het Pioneer model dat Apple geruime tijd als Superdrive leverde. Lees dit artikel op [url=http://www.tweakers.net/nieuws/30526/?highlight=pioneer+dual+layer]Tweakers.net[/url].

Het is nu alleen nog de vraag of Pioneer een dergelijke firmware-upgrade gaat leveren. Commercieel gezien zou dat natuurlijk niet slim zijn…

Bedenk je ook dat dual layer DVDs (beschrijfbare) nog nauwelijks te vinden zijn... In combinatie met de afwezigheid van een Toast update die dual layer ondersteund (wat doet Tiger met dual layer?) zou ik aanraden nog even te wachten met het kopen van een dual layer recorder. Ze worden in de tussentijd alleen maar goedkoper, nu al rond de 100 euro.

[quote:92e99fc881="Welles"]Pioneer heeft gedemonstreerd dat je met een Pioneer DVR-A06 / 106 gewoon dual-layer dvd's kunt branden na aanpassing van de firmware van de drive. Dit is het Pioneer model dat Apple geruime tijd als Superdrive leverde. Lees dit artikel op [url=http://www.tweakers.net/nieuws/30526/?highlight=pioneer+dual+layer]Tweakers.net[/url].

Het is nu alleen nog de vraag of Pioneer een dergelijke firmware-upgrade gaat leveren. Commercieel gezien zou dat natuurlijk niet slim zijn…[/quote:92e99fc881]

Dat is zeker niet slim als Pioneer geld wil blijven verdienen. Ik verwacht dan ook dat ze binnenkort gewoon met een nieuw model komen, waarschijnlijk de DVR 108D die naast hogere brandsnelheden voor de gewone DVD’s (12 keer) ook Dual Layer zal kunnen branden. De vraag is alleen of je nu al een Dual Layer DVD brander nodig hebt. De schijfjes zijn nog haast niet te krijgen en behoorlijk duur. Bovendien is nu alleen DVD plus Dual Layer met een snelheid van 2.4 keer… Dus wachten lijkt me de beste optie. Dan dalen de prijzen en zal ook DVD min Dual Layer worden en gaan de snelheden omhoog.

O.k. dus ik wacht gewoon nog even Toast heb ik officeel dus een update moet geen probleem opleveren. En het lijkt allemaal leuk in de winkel maar de schijfjes nog even niet. Ik wil het dus nog niet concludeerd ik uit jullie reacties. :) Ik wacht gewoon even af, geduld schijnt een schone zaak te zijn. En hubbie compressed zijn dvdtjes nog maar even.

Groetjes en aan iedereen superdank.

Max mom 8)

[quote:7a7cbdd68c="Max mom"]Ik wacht gewoon even af, geduld schijnt een schone zaak te zijn.[/quote:7a7cbdd68c]

Klopt! Zelfs voor 8-speed schijfjes. Hoorde laatst dat die van de markt gehaald zijn wegens te veel fouten… :?