Welke Flight Simulator is geschikt voor een Mac Mini?

Ik heb een Mac Mini Late 2012, 2,5 GHz Intel Core i5, 4 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 1536 MB en een SSD kaart van 250 gig.

Welke Flight Simulator zou hier een beetje knap op draaien?

Cheaptickets.nl

<p class="cite">Shmoo op 20 juni 2019 om 01:05</p> Cheaptickets.nl
Je kunt ook niets zeggen...

Niets

Komt dat zien!

een 2012 mini waar nog geen geheugen is bijgeprikt.

<p class="cite">Brombeer op 20 juni 2019 om 01:48</p> Komt dat zien!

een 2012 mini waar nog geen geheugen is bijgeprikt.


Geef gewoon eens antwoord op een vraag die gesteld wordt droeftoeter.

Tegenvraag: Welke versies heb je al geprobeerd?

Liefs,

je droeftoeter (met interpunctie)

Persoonlijk vind ik dat er maar één goede realistische vluchtsimulator bestaat en dat is X-plane. (±€52) X-Plane maakt namelijk gebruik van de zelfde vlucht algoritmes als een ‘real world’ simulator en er bestaat zelfs een aparte versie die goedgekeurd is door de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration). Maar de systeem vereisten zijn vrij zwaar en ik denk niet dat deze Mac mini de huidige versie (x-plane 11) aan kan. Je kunt echter een gratis demo downloaden om dit uit te proberen. (Daarbij ben je begrenst tot vliegen in de regio van de ontwikkelaar en ik dacht zonder gebruik van een joystick).

 

Andere simulators die een beetje in de buurt komen van X-Plane en minder eisen van de grafische prestaties zijn mogelijk Aerofly FS 2 (te koop in de App Store voor €40) of het gratis Flightgear. Verder denk ik dat de GPU van deze toch wel wat achterhaalde mini niet krachtig genoeg is voor optimale resultaten omdat het geen dedicated GPU is want hij deelt het geheugen met het systeem en dat gaat trager dan een echt apart VRAM geheugen.

 

X-Plane is ook uitbreidbaar en heeft een grote community met custom vliegtuigen, scenery (met b.v. geanimeerde objecten zoals windmolens) en nog veel meer. Ook kun je zelf vliegtuigen erbij maken (al dan niet fictieve) waarbij elk ontwerp zoals vleugels en stuurvlakken bepalend zijn voor het actuele vlieggedrag.

Wel eerst wat geheugen bijprikken.

https://tweakers.net/pricewatch/321638/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2a1600c11.html

 

 

 

https://www.x-plane.com/kb/x-plane-11-system-requirements/

http://www.x-plane.com/desktop/try-it/

 

 

X-Plane is dus iets te zwaar voor mijn Mac Mini begrijp ik. Is Flight Gear beter?

Waarom simuleren?

<p class="cite">Lang Lid op 20 juni 2019 om 10:59</p> Waarom simuleren?
Lees mijn vraag nu nog eens....

Ik heb een Mac Pro 5,1 en via Windows speel ik Flight Simulator X Steam Edition.

Natuurlijk is die vele krachtiger als jouw mini maar ik denk dat FSX best wel smooth zou draaien zonder al teveel addons of extra scenery…

Grts

Maar ik heb geen Windows, vandaar. En nee daar begin ik ook niet aan.

Heb je de trial versie al geprobeerd?

Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is. Nu lees ik ook dat je voor Flight Gear een 3D ondersteunende videocard nodig hebt, maar ik weet niet of de mijne dat is?

Als je de X-Plane Demo installeert zet dan in het programma de rendering opties in de laagste standen. Draait het dan redelijk soepel verhoog ze dan geleidelijk aan (soms is dan eerst een herstart nodig). Maar draait het ook in de laagste rendering stand niet mooi dan kun je X-Plane vergeten en denk ik niet dat meer RAM veel zal uitmaken. (Vluchtsimulators behoren nu eenmaal tot de categorie van “zware” programma’s). De eisen van Flightgear lees je hier. (Dit zijn systeemvereisten gebaseerd op gebruikerservaringen.)

 

FlightGear is niet “beter” dan X-Plane als het gaat om het realisme maar de systeemeisen zijn als gevolg daarvan wat minder zwaar. Net als X-Plane vraagt de huidige versie van Flightgear wel om een dedicated GPU met zijn eigen VRAM en een quad core CPU. (Maar misschien kun je nog oude versie’s downloaden aangezien het opensource is). Er is minder geheugen nodig (als gevolg van het lagere realisme) dan bij X-Plane maar jou knelpunt is toch vermoedelijk de basis configuratie van deze Mac Mini die dus aardig aan de krappe kant is op meer dan één front. Maar zoals gezegd: dit zijn systeemeisen vanuit de gebruikerscommunity dus het is altijd het proberen waard aangezien het toch gratis is.

 

Hier nog een link over FligthGear dat volgens dit artikel geen slechte simulator is.

<p class="cite">erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37</p> Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is. Nu lees ik ook dat je voor Flight Gear een 3D ondersteunende videocard nodig hebt, maar ik weet niet of de mijne dat is?
Hij is uiteraard wel 3D maar laten we eerlijk zijn: Dit is een inmiddels 7 jaar oude Mac met op haast elk gebied sterk achterhaalde prestaties. Zo vraagt elke vluchtsimulator van betekenis apart VRAM geheugen en dat heeft deze Mini niet want i.p.v. VRAM wordt het gewone RAM gebruikt en dat betekent dat elke keer dat je grafische kaart iets doet dit gebeurt in het gewone RAM geheugen wat i.v.m. swapping van en naar de HD vertragend werkt.
erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37

Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is.


De beste manier om daar achter te komen is om het gewoon te proberen. ?

De trialversie kost niks.

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 20 juni 2019 om 13:07</p>
<p class=”cite”>erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37</p> Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is. Nu lees ik ook dat je voor Flight Gear een 3D ondersteunende videocard nodig hebt, maar ik weet niet of de mijne dat is?
Hij is uiteraard wel 3D maar laten we eerlijk zijn: Dit is een inmiddels 7 jaar oude Mac met op haast elk gebied sterk achterhaalde prestaties. Zo vraagt elke vluchtsimulator van betekenis apart VRAM geheugen en dat heeft deze Mini niet want i.p.v. VRAM wordt het gewone RAM gebruikt en dat betekent dat elke keer dat je grafische kaart iets doet dit gebeurt in het gewone RAM geheugen wat i.v.m. swapping van en naar de HD vertragend werkt.
En kan er i.p.v. ram ook VRAM ingezet worden, en zo ja hoeveel moet er dan bij?