Welke Flight Simulator is geschikt voor een Mac Mini?

Nee dat gaat niet bij jou Mac Mini. De GPU is geïntegreerd en gebruikt geen dedicated VRAM en heeft daar dus ook geen connector voor.

Dan houdt het wel een beetje op helaas.

Dat wil verder niet zeggen dat proberen altijd kan natuurlijk. Dus download gewoon die x-plane demo en/of flightgear en kijk wat er gebeurt. Nee heb je ja kun je krijgen.

Zonder joystick kan ik niets aangezien die niet door de demo versie wordt ondersteund.

Dat weet ik, je moet de muis en/of pijltjes toetsen gebruiken. Beetje lastig maar het gaat vooral over het aantal fps en daar kun je al een idee van krijgen door één van de “outside views” te proberen waarbij het vliegtuig blijft staan en jij over het landschap beweegt. (Dat doe je dan met de <> of [ ] toetsen voor in uit zoomen en de pijltjes voor de radiale beweging en de hoogte) Je kunt dan via een instelling in het rendering menu tegelijkertijd het aantal fps op het scherm zien staan. Zodra dat lager wordt dan 10 a 15 dan trekt de Mini het niet helemaal.

Maar een joystick heb je hoe dan ook nodig voor welke vluchtsimulator dan ook. Dus draait Flightgear wel goed t.o.v. X-Plane dan zal je eerste aankoop een joystick moeten zijn om het goed uit te kunnen proberen.

Joystick heb ik nog, van mijn oude Flight Simulator die ik heb toen ik nog Windoos had.

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 20 juni 2019 om 17:09</p> Dat weet ik, je moet de muis en/of pijltjes toetsen gebruiken. Beetje lastig maar het gaat vooral over het aantal fps en daar kun je al een idee van krijgen door één van de “outside views” te proberen waarbij het vliegtuig blijft staan en jij over het landschap beweegt. (Dat doe je dan met de <> of [ ] toetsen voor in uit zoomen en de pijltjes voor de radiale beweging en de hoogte) Je kunt dan via een instelling in het rendering menu tegelijkertijd het aantal fps op het scherm zien staan. Zodra dat lager wordt dan 10 a 15 dan trekt de Mini het niet helemaal.

Maar een joystick heb je hoe dan ook nodig voor welke vluchtsimulator dan ook. Dus draait Flightgear wel goed t.o.v. X-Plane dan zal je eerste aankoop een joystick moeten zijn om het goed uit te kunnen proberen.

Over welke FS heb je het nu? Over Flight Gear of X-Plane? Ik kan van Flight Gear overigens geen demo versie vinden.

Ik heb het over X-Plane. Flightgear heeft geen demo nodig omdat het sowieso gratis is.

Waar vind ik het rendering menu in X-Plane in de settings, ben deze nu even aan het uitproberen. Bijna niet te doen zonder joystick maar goed.

Als X-Plane gestart is ga dan naar boven met de muis (de menu balk wordt dan zichtbaar)

Klik op “settings” - > “data input & output”

Klik in het venster helemaal linksboven de meest rechtse checkbox aan waar “frame rate” staat.

Sluit het venster en dan zie je helemaal linksboven gegevens staan met als eerste de frame rate.

Hou nu shift “2” ingedrukt (niet op het numerieke deel). Je ziet nu het gekozen vliegtuig staan. Met de komma (<) en de punt (>) zoom je uit en in. De linker of rechter pijl doet je rond het vliegtuig bewegen en de andere pijlen bepalen de hoogte. Ga nu naar een gebied met veel objecten (huizen, bomen etc.) en kijk wat de frame rate doet. Zakt dit vaak beneden de 15 dan zit je op de grens van wat nog acceptabel is, maar kom je in de buurt van 10 of minder dan trekt je Mini het dus niet.

Ga weer naar het settings menu en kies “rendering options”. Rechts beneden staan een aantal presets die je uit kunt proberen om te kijken wat optimaal is voor jou Mac. Het rendering options venster bevat tal van instellingen waaronder b.v. de drukte van het verkeer op de wegen of het aantal bomen en huizen en de afstand waarop ze zichtbaar moeten worden. (hoe verder weg hoe zwaarder de GPU wordt belast). Ook kun je anti-aliasing aanzetten voor een rustiger beeld zonder “geschitter” maar dat vergt heel veel van de GPU.

p.s: hou er rekening mee dat je nu dus nog niet vliegt en dat met vliegen erbij de GPU gelijk zwaarder belast gaat worden.

In de demo versie zitten niet zoveel huizen maar zag de frame rate aangeduid als 0.0730. Overigens installeerde deze demo versie zich trouwens in de icloud. Zie hem op mijn normale schijf niet staan. Klopt het dat zich in de icloud installeert?

De frame rate wordt op verschillende wijze aangeduid. Er staat het aantal fps (b.v. 20) en het getal wat jij noemt is een bepaalde indicator die 1 gaat benaderen zodra de frame rate te laag wordt. 0,073 komt overeen met ongeveer 13 beelden per sec. (d.w.z: 0,073 * 13 is haast 1). Dat is dus gevaarlijk laag terwijl je nog niet eens over dicht bevolkt gebied vliegt. X-Plane heeft een z.g.n. autogen optie wat dus betekent dat er automatisch min of meer willekeurige huizen worden geplaatst. Door dit te verhogen in de rendering settings zie je dus steeds meer objecten verschijnen.

Ik heb geen idee hoe dat zit met iCloud. Ik heb momenteel versie 10 (dit is 11) dus ik weet de verschillen niet tussen deze twee versies.

Geen succes dus dat X-Plane. Ik kap er maar mee. Mac Mini wordt ook erg warm.

Ik was er al bang voor gezien het feit dat het al een vrij oud model is. Mogelijk werkte het beter met oudere versies van X-Plane of Flightgear maar anders betekent het gewoon dat jou Mini gewoon te weinig GPU power heeft voor dergelijke programma’s. Vooral X-Plane vergt veel van de GPU want ik heb een 2017 iMac met quadcore en hyperthreading en een GPU (Radeon Pro 560) met 4GB VRAM en zelfs hier zit ik wel eens op het randje als ik zoals hier te zien is boven Rotterdam vlieg. (De gebouwen zijn deels zelf gemaakt of gedownload vanuit een online 3D dataBase.)

Denk dat het dan met Flight Gear in mijn geval nu ook helemaal niet te doen is als X-Plane al helemaal problemen geeft bij een vrij lichtere scenery zelfs…

Ik heb wel eens gelezen van games die op een server staan en waar je tegen betaling gebruik van kunt maken, maar ik weet niet of hier ook een Flight Sim op staat anders zou dit nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Hier kun je x-Plane versie 9 downloaden (demo). En hier kun je het kopen. Zoals je ziet zijn de specs wat meer in jou straatje.

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 21 juni 2019 om 01:00</p> Hier kun je x-Plane versie 9 downloaden (demo). En hier kun je het kopen. Zoals je ziet zijn de specs wat meer in jou straatje.
Ok, en welke versie van Flight Gear zou in mijn straatje zijn? In vergelijking met versie 9 van X-Plane? En hoe zit het bij beide versies met het ontbreken van VRAM op mijn videocard?

Ik ken Flightgear zelf niet zo goed maar ik verwacht dat een versie van Flightgear die rond de zelfde tijd uitkwam als X-Plane 9 vergelijkbare specificaties heeft. Tenslotte is een programma dat op dat moment nieuw was bedoeld voor de computers uit die tijd. Maar welke versie dat dan is weet ik niet.

Het ontbreken van VRAM betekent niet perse dat je het programma dan niet kunt gebruiken, het betekent slechts dat je niet aan de minimale systeemeisen voldoet en dus geen grote verwachtingen moet hebben. Wel kan het zo zijn dat als de simulator een bepaalt type kaart (al dan niet met zijn eigen VRAM) niet ondersteund het programma er mee stopt.

En is X-Plane 9 na beslissing om te kopen ook te downloaden i.p.v. CD-Rom wat ik zag staan? Wanneer kwam X-Plane 9 uit?

En zijn alle sceneries en aanverwanten nog wel te gebruiken in X-Plane 9 of is al het materiaal geschreven voor de huidige X-Plane 9 versies?

Je kunt inderdaad nog een van de oudere X-Plane demo’s proberen.

https://www.x-plane.com/desktop/try-it/older/

http://www.boostair.com/download/