Welke gigabit switch kiezen?

Ik ben bijna klaar met de renovatie va ons huis.
Nu is het moment aangebroken om uit te zien naar een ethernet switch.
Ik heb 16 poorten nodig.
Welke switch kan ik het beste kiezen?

[url=http://tweakers.net/pricewatch/283407/tp-link-tl-sg1016d.html]Eentje[/url] met minimaal 16 poorten! :lol:

Er is zoveel keuze, heb je misschien een voorstel?
En welk is bijvoorbeeld al een goed merk? Netgear? TP-Link? Cisco? ...

Kijk eens naar de HP ProCurve 1810 serie. Dit zijn hele goede switches voor een zacht prijsje met 8 of 24 poorten. Ze zijn wel managed (je kunt dus dingen als VLANs e.d. instellen), als je dat niet wilt moet je de 1410 serie pakken, die zijn unmanaged en daardoor ook wat goedkoper. Let wel op met de poortjes, als je nu al 16 stuks nodig hebt is 24 een wat slimmere keuze omdat je dan wat poortjes over hebt ter uitbreiding.

Sorry had uw link gemist.

VLAN? heb ik hier iets aan?

[url=http://www.zdnet.com/reviews/product/switches/netgear-prosafe-gs716tv2-switch-16-ports-managed-desktop/33954039]Deze[/url] werd me aangeraden door een vriend.
Maar onderaan staat erbij: OS Required Microsoft Windows 2000 / XP, Microsoft Windows Vista
Gaat deze dan alleen voor Windows werken?

VLAN is leuk voor de knutselaars onder ons. Wil je VLANs dan heb je een managed switch nodig. Zegt het je niks en wil je alleen maar wat computers aan elkaar knopen dan maakt dat allemaal niet uit. Een managed switch kun je namelijk net als een unmanaged switch gebruiken: gewoon kabeltjes inpluggen en gaan :) Het enige verschil is dat een unmanaged switch doorgaans goedkoper is.

Die Netgear is net als die HP ProCurve 1810 zo'n managed switch. Ik heb zelf geen ervaring met Netgear als switch maar het merk zelf is meer een B-merk, HP dan weer 1 van de A-merken. Dat "OS required" is alleen van toepassing als je de switch wil gaan beheren (VLANs instellen e.d.), dat kan dan waarschijnlijk alleen in Internet Explorer waardoor je vast zit aan Windows. Soms is het ook een simpele applicatie, die is in dit geval dan Windows-only. In dit geval allemaal niet zo interessant denk ik aangezien de switch zeer waarschijnlijk alleen maar gebruikt gaat worden om 16 apparaten aan elkaar te knopen.

hier enorm goede ervaringen met een PowerConnect van Dell (http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/powerconnect-2824/pd) en die zijn er ook in 16 poorts.

Mijn tip: NetGear ProSafe GS116 prijs +/- 110 euro.

Oerdegelijk constructie.
16 10/100/1000 BaseT poorten
Kan vlak tegen de muur worden gemonteerd.

o.a. hier te koop:
http://www.routershop.nl/products/switches/gigabit/16-poort-switches

Ik heb erg goede ervaringen met TP-Link.

Welleswaar een 8-poorts exemplaar, daarnaast ken ik ook een aantal routergebruikers, en die zijn ook erg tevreden.:smile:

Voor thuisgebruik moet je op geluid letten.

Ik ken zowel de netgear GS116 (met externe voeding, totaal geluidloos) als de GS716, die laatste kan veel meer, maar dat management zal je thuis waarschijnlijk niet gebruiken, en het lawaai is storend.
Normaal hangen die switches in een server ruimte, waar lawaai niet belangrijk is.
Je hebt OS eisen voor de management software, maar als client werkt elke OS versie die gigabit ondersteunt.

Als je graag een interne powersupply werkt kan ik de HP 1410 series aanraden (ik heb de voorganger met 16 poorten), die zijn fan-less en zonder managment.
En de tip om iets meer poorten te kopen dan nu nodig kan in ondersteunen; je hebt later altijd meer nodig...

Ik ben zelf ook zoekende, naar de juiste Switch. Gezegd wordt dat Netgear de enige goede is, maar ja die is wel duurder. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld de sitecom LN 119? 8 poort 100base Tx ??

Op zich maakt het niet zo heel veel uit welk type/merk switch je neemt. Ik zou wel kijken naar een gigabit switch, die sitecom die jij noemt is dat dus niet.
Zelf heb ik ervaring met de netgear GS108, maar nogmaals voor thuisgebruik is het allemaal niet zo spannend. Kijk gewoon op tweakers.net naar een goedkope gigabit switch, en lees wat anderen er van vinden (wellicht ervaring qua levensduur/design/stroomverbruik).

Dank voor je reactie, zal dus idd een gigabit nemen (y)