Welke harde schijf van 1 TB of groter ?

Ik zie bij dit bestelnummer WD15EADS van Western Digital harddisk 1,5TB/3,5" in verschillende documentatie staan zowel 5.400 als 7.200 rpm/ toeren per minuut. Wat is het? Kan toch met hetzelfde bestelnummer geen 2 toerentallen hebben? Wie weet het antwoord?

Dat is juist de truc van een Green schijf; standaard staat 'ie op 5400 toeren (stiller, koeler, minder energieverbruik) en als het nodig is, spint 'ie op naar 7200 toeren.

Hartelijk bedankt, ik begrijp het nu.

Waar zou je 'm voor willen gebruiken? Als back-up schijf is het perfect, net als voor in een mediaspeler of NAS. Ga je 'm inzetten als opstartschijf, daar is dit ding een stuk minder geschikt voor.

@Nikita. Ik heb een Mac Pro MA970/2.8 x 2 (8-Core). In nis 2 , nis 3 en nis 4, niet als opstartschijf.

WD1001FALS heeft standaard 7200 rpm, maar is stukken duurder dan een WD10EADS, maar beter geschikt als opstartschijf.

WD10EADS-WD15EADS-WD20EADS hebben, zoals ik van jou begrepen heb een variabel toerental tussen 5400 en 7200 toeren. Klopt dat?

Dat klopt. In de winkel gaan die schijven door met de naam Caviar Green; de 'FALS' schijf als Caviar Black. Dit laatste is ook een stuk sneller (vandaar het prijsverschil van zo'n 30 euro).

Dan klopt mijn opstelling zo, dus als opstartschijf WD1001FALS en in nis 2, 3 en 4 wat ik wil, 1TB, 1,5TB of 2TB EADS.

Helemaal goed!

Tenzij je films gaat bewerken, dan kan je beter zo’n snelle schijf hebben :slight_smile:

Start-/stopcycli: WD1001FALS/WD10EADS/WD15EADS/WD20EADS is 300.000 en Samsung Spinpoint 1TB slechts 50.000.

De WD HD’s gaan veel langer mee, zijn betrouwbaarder, als ik het goed begrijp.

Ja, absoluut. De Samsung Spinpoint schijven moet je mijden als de pest. En ze vallen ook niet in het rijtje 'snelle schijven', maar 'goedkope rotzooi'.

Western Digital schijven hebben ook mijn voorkeur boven die weliswaar goedkopere, maar minder betrouwbare Samsung schijven. Green schijven hebben niet mijn voorkeur. Ja, ze zijn goedkoper en ja, ze hebben hogere opslagcapaciteit, maar ik heb liever een schijf met een vast toerental dan eentje die van toerental wisselt en op die manier zogenaamd "milieuvriendelijk" is.

[quote:08b1f48786="sven-"]maar minder betrouwbare Samsung schijven.[/quote:08b1f48786] Graag een onderbouwing? :)

Ervaring, en het feit dat ze een naar verhouding ontzettend lage start / stop cycli hebben?

Ervaring? Ik heb 4x Samsung in mijn Mac Pro zonder problemen. Ik heb altijd problemen gehad met andere type schijven waaronder Maxtor en Western Digital.

Hier ook slechte ervaringen met een Samsung spinpoint f1 in mijn iMac. Hij bleef elke keer vastlopen, Leopard een paar keer opnieuw geinstalleerd, schijf grondig geformatteerd, mac osx bleef er niet lekker opdraaien. Ik kon ook geen fouten ontdekken op de schijf, met diverse programma's geprobeerd. Onder bootcamp met windows trouwens helemaal geen vastlopers.

Na een paar maanden aankloten heb ik maar weer de originele schijf erin gezet, en alles loopt weer als een zonnetje.
Nu ben ik opzoek naar een case, om hem maar als externe schijf te gebruiken, het is tenslotte toch 1TB

Maar bij komt er geen samsung schijf meer in.

[quote:97daa909d8="diotav"]Ervaring? Ik heb 4x Samsung in mijn Mac Pro zonder problemen. Ik heb altijd problemen gehad met andere type schijven waaronder Maxtor en Western Digital.[/quote:97daa909d8] Nou, succes... Bij de PC zaak waar ik werk, zijn die dingen in een schrikbarend tempo teruggekomen als defect. Binnen een aantal maanden na aankoop.

Bijzonder .. op HDBits en MacRumors worden deze schijven geprezen!

Dat was dan waarschijnlijk vlak na de aankoop. Op diverse internet winkels zie je meer en meer klachten over de Spinpoints verschijnen... :(

Welke is de beste qua prijs/kwaliteit verhouding:

Samsung 1TB 32MB 7200rpm SATA (F1-series) NCQ HD103UJ inkoop incl. BTW: Euro 73,95 excl. verzendkst.

Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB, SATA2, 32MB, 3.5" inkoop incl. BTW: Euro 83,73 excl. verzendkst.

Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB, SATA2, 32MB, 5400, 3.5" NCQ inkoop incl. BTW: Euro 77,90 excl. vzkst.

Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB, SATA2, 32MB, 7200, 3.5" inkoop incl. BTW: Euro 94,00 excl. verzendkst.

Ligt er een beetje aan wat je eisen zijn bij de term "kwaliteit". Moet de schijf lang mee gaan, snel presteren, stil zijn, dat is bepalend.

De Caviar Black is een goede snelle schijf met veel cache, de Caviar Green is ook goed maar wat langzamer, de Samsung heeft momenteel vrij veel klachten, en de Seagate schijnt nogal veel geluid te maken… Ik zou dus persoonlijk kiezen tussen de 2 Caviars. Ikzelf heb 4 maal de Black in mijn machine, maar ik vind de snelheid heel belangrijk. Als jij dat niet belangrijk vind kun je 17 euro besparen door de Green te nemen.