De 1,5 TB en hoger is er alleen nog in de Eco vriendelijke uitvoering, en die zijn iets trager dan de reguliere uitvoeringen. Over de 1 TB versies heb ik hierboven al een stukje geschreven.
De Seagates maken behoorlijk geluid, en de Samsungs komen momenteel veel terug met defecten, dan hou je eigenlijk alleen Hitachi en Western Digital over. De Caviar Black is waarschijnlijk de best presterende schijf, maar die is er (nog) niet groter dan 1 TB. Wil je groter kom je in de Caviar Green sectie, en die presteren iets minder. Maar dat zou je eventueel kunnen opvangen door ze in Raid te zetten. Maar daar ben ik geen echte voorstander van.
[quote:c3e86f667e=“RobApple”]Zijn de “tragere” 1,5TB en 2TB duidelijk trager (5400tpm?). Is dat merkbaar?[/quote:c3e86f667e]
Het is alleen merkbaar bij het lezen en schrijven van hele grote bestanden ( pak-hem-beet 1 GB en groter ), bij kleinere bestanden zullen ze grotendeels gelijk presteren.
[quote:684c50dff3="RobApple"]is een opstelling van 4 x 1 TB de snelste oplossing en 8TB (4 x 2TB) qua snelheid af te raden?[/quote:684c50dff3]
4 x 1 TB Caviar Black is de snelste, 4 x 2 TB Caviar Green is een stuk groter, en hoeft niet eens veel trager te zijn. In theorie is de Black sneller, maar of je dat met het blote oog ook echt merkt is natuurlijk de vraag ( hangt ook af van hoe goed je ogen zijn ;) )
Een RAID opstelling kan de doorvoer een stuk versnellen, maar je neemt ook meer risico met je data. Om een snelle opstelling te maken moet je immers voor RAID 0 gaan, en daarbij geldt dat als 1 schijf faalt, de data van alle 4 de schijven weg is.
Betere keuze is om de data te verspreiden over meerdere schijven, zodat 2 programma’s niet op dezelfde schijf hoeven te zijn. Op deze manier verdeel je de lasten, en behoud je je prestaties. Een tussenweg zou kunnen zijn om 2 RAID sets van 2 schijven te maken, en de data over de 2 sets te verdelen.
Volgens de bronnen die ik heb (Xlr8yourmac.com) zijn er problemen met Western digital schijven in een Dual G5.
http://www.xlr8yourmac.com/feedback/WD4000_G5problems.html
Kan iemand mij zeggen of dat met de laatste harde schijven van Western Digital van 1 TB opgelost is?
[quote:3793f15efd="Gastonw"]Ik heb in de Mediamarkt laatst een LaCie gekocht van 1TB in de aanbieding. Erg tevreden over. Misschien moet je ook even kijken :)[/quote:3793f15efd]
Dat is een externe schijf.
En maakt Lacie wel bare 3,5" disks? Ik vermoed van niet.