Welke harde schijf voor eMac

Volgens [url=http://www.mactracker.ca/]MacTracker[/url] (leuk tooltje, trouwens) heb ik een Ultra ATA/66 (ATA-5) harde schijf.

Het is een 40 gieg-schijf. Ik wil deze vervangen door ten minste een 160 Gb-variant en heb op hardeschijven.com gekeken voor een nieuwe.

Er is alleen zo veel keuze!!! OINK :x

Welke moet ik hebben? Welk merk? Welk type: P-ATA? S-ATA?

ik denk in een emac s-ata

[quote:fecddf9846="ralphclaes1"]ik denk in een emac s-ata[/quote:fecddf9846] Niks zeggen als je niet weet waar je het over hebt. S-ATA is Serial ATA en een stuk nieuwer dan de eMac... Je moet een 'gewone' ATA schijf hebben. Als ik MacTracker bekijk kan de eMac wel een schijf groter dan 128 GB aan, dus gewoon even naar de PC boer en vragen naar een schijf van iets van bijvoorbeeld 250 Gig (hoeveel denk je nodig te hebben? :wink: ) en dan een [b:fecddf9846]niet[/b:fecddf9846] S-ATA schijf. Komen ze vast wel uit. Daarna moet je aan een handleiding zien te komen over hoe je de hardeschijf kan vervangen, want ik weet wel dat die eMac compleet uit mekaar gehaald moet worden...

P-ATA dus!? En is er nog iets te zeggen over het merk?

Mn broer heeft zeer recent een 300GB Maxtor harddisk in zn eMac gelepeld. Kosten 103 euro bij informatique.nl (was een week of twee geleden een aanbieding).

[quote:cb4edde2e8="maccnl"]P-ATA dus!? En is er nog iets te zeggen over het merk?[/quote:cb4edde2e8] Merk zou ik niet weten, zolang de hardeschijf maar stil is. Niks is zo irritant als een hardeschijf die het geluid maakt van een slijptol. Zo'n hardeschijf heb ik ooit gehad. Was een 40 Gig en die had ik m'n iMac G3 gezet. Ik heb het een week volgehouden, daarna wist ik niet hoe snel ik de oude schijf terug moest zetten, gek werd ik van dat geluid :sealed:

Ik heb dat blaasding in m'n eMac niet gemodificeerd en zit dus toch met een hoop kabaal...

[quote:7ee91f9776="maccnl"]Ik heb dat blaasding in m'n eMac niet gemodificeerd en zit dus toch met een hoop kabaal...[/quote:7ee91f9776] Het geluid van een ventilator zit op een veel lagere toonhoogste dan het gekrijs van mijn voormalige hardeschijf. Een ventilator is niet erg, het gekrijg wordt je gestoord van :wink:

LOL (niet dus) : een [i:f38b6770fd]krijsende[/i:f38b6770fd] harddisk. De ventilator is ook al storend...

Zoek gewoon een 3,5" 7200RPM P-ATA disk uit, Zoek naar een Seagate of als je van geruisloos houd een Samsung. Ik raad persoonlijk de Maxtor en Hitachi schijven af, die hebben een slechtere kwaliteits controle

Over die Maxtor staat bij informatique dat het Gemiddeld geluidsniveau 27 dBA is. Hoe acceptabel is dat?

[quote:3e2ce568c6="maccnl"]Over die Maxtor staat bij informatique dat het Gemiddeld geluidsniveau 27 dBA is. Hoe acceptabel is dat?[/quote:3e2ce568c6]

27dBA is acceptabel, let erop dat het gemiddeld is!
dus (geluid in bedrijf + geluid stilstand)/2 = 27dBA

Dus hij kan best stil zijn als hij niets doet maar een ongelofelijk kabaal maken als je er iets op wegschrijft.

Ik vind de Maxtor’s te lawaaiig

Gewoon een IDE schijf. Geeft groter dan 128mb problemen, probeer dan 2 partities. Volgens mij is de kwaliteit van Maxtor niet meer die van een paar jaar terug. Naar ik weet is Seagate weer goed en Western Digital / IBM is ook best.

[quote:838024a096="maccnl"]LOL (niet dus) : een [i:838024a096]krijsende[/i:838024a096] harddisk. De ventilator is ook al storend...[/quote:838024a096] Nouja, krijsend geef even aan hoe hoog en hard de toon dus was. Ookwel te vergelijken met een slijptol op vol vermogen op een stuk staal...

[quote:83b7c1753a="Martiniman"]Gewoon een IDE schijf. Geeft groter dan 128mb problemen, probeer dan 2 partities. Volgens mij is de kwaliteit van Maxtor niet meer die van een paar jaar terug. Naar ik weet is Seagate weer goed en Western Digital / IBM is ook best.[/quote:83b7c1753a]

IDE is te langzaam dan de ATA

[quote:240f5e4d29="JJmac"][quote:240f5e4d29="Martiniman"]Gewoon een IDE schijf. Geeft groter dan 128mb problemen, probeer dan 2 partities. Volgens mij is de kwaliteit van Maxtor niet meer die van een paar jaar terug. Naar ik weet is Seagate weer goed en Western Digital / IBM is ook best.[/quote:240f5e4d29]

IDE is te langzaam dan de ATA[/quote:240f5e4d29]

Oh? leg eens uit :evil:

Weer een rare stelling ontkrachten :slight_smile:

IDE = P-ATA en duidt op de ANSI Standaard van de gebruikte interface

De IDE-standaard werd in 1990 door ANSI erkend. ANSI gebruikt echter wel een andere naam om de standaard aan te duiden. De ANSI-standaard die met IDE overeenkomt, heet ATA of Advanced Technology Attachment.

Whatever, dus gewoon een ata drive, ik heb tot nu toe 4 x een maxtor gebruikt. en geluid? oh maken HD's geluid dan... Laat je niet gek maken, haal gewoon lekker zo'n goedkoop maxtorretje (of wat dan ook) in de benodigde afmeting. zoek ff op internet,(tweakers, pricewatch) haal 'm bij een winkel in de buurt (verzendkosten) en gaan met die banaan.

Bewaar in ieder geval de Bon! Ik heb maxtors in 1 van mijn fileservers gehad, en gingen allemaal binnen de garantie periode van 1 jaar stuk. Ik heb nu de Seagates al 2 jaar.

(Ze draaien wel 24/7 bij mij)

En hoe zit het eigenlijk met de grootte van de cache: 2Mb, 8Mb, 16Mb? Is dat erg belangrijk? Is het belangrijker als de schijf groter is?

Cache grootte is vooral van belang als je doorvoersnelheid wat lager ligt. In jouw geval is het 66 (Mbit?) dus kan een grote buffer wel een voordeel hebben. Vooral als je veel dataverkeer hebt. Anders is het vooral zonde van je geld, want hoe groter de buffer, hoe hoger de prijs heb ik gemerkt...