welke harde schijf voor imac dv?

Ik kan een imac 450 dv overnemen van een vriend, maar er moet nog wel een nieuwe harde schijf in. Leuke jukebox voor itunes lijkt me. Uit diverse eerdere draadjes blijkt dat dat een interessant zelfbouwklusje voor beginnende nerds is, maar ik weet nou nog niet waaraan die harde schijf moet voldoen en waar je die goedkoop op de kop kan tikken.

Er kan gewoon een standaard 3,5" HD in. Deze kan je kopen bij elke computerzaak maar natuurlijk ook bij een Apple dealer die je meestal iets meer informatie kan geven. Bijvoorbeeld wat het max. aan RPM etc.

Deze zijn er vanaf 20GB tot 300GB en vanaf 60,- denk ik zo.

Tja..theoretisch gezien kan je er elke 3,5" HD met een IDE aansluiting indrukken..maar er zijn een paar dingetjes waar je op moet letten.

1. Een hoge RPM produceerd veel warmte. En aangezien een iMac een compact systeempje is, en mijn iMac DV ook aardig warm word (orginele HD 5200 RPM) moet je hier wel rekening mee houden. Koop dus of een schijf met een wat lager RPM (bv. 5200) of een HD die weinig warmte produceerd. Deze laatste zijn meestal wel wat duurder, maar leven dus ook langer.

2. Ik weet niet tot hoeveel GB door het BIOS van de iMac word ondersteund…maar dat zal vast wel in de Apple Knowledge Base staan. Te benaderen middels Sherlock of www.apple.com.

ππ

[quote:64af94b59e="johnny_cash"]even ertussendoor: dit geld toch ook voor een imac 15" flatpanel (scheerspiegel) 3,5" of moet ik een 5,25" hebben[/quote:64af94b59e]

3,5" denk ik ja…5,25" zeker niet :stuck_out_tongue: das de maat van een CD-Rom speler :stuck_out_tongue: (check de KBase :wink: )

ik heb er een 3,5 " 40 gig in gedrukt (7200 rpm), dit draait als een trein.

succes er mee
:smiley:

ik geloof dat de eerste partitie kleiner dan 8 GB moet zijn om osx te kunnen installeren (in ieder geval op een 333 MHz)

niet op een dv daar draait bij mij namelijk ook een 30 gb op zonder problemen (een harde schijf uit een oude pc trouwens)

De schijf haal je lekker goedkoop bij een PC boer. De informatie haal je hier. :wink:

Warmte kan inderdaad een probleem zijn omdat de iMac geen ventilator heeft.
Maar ik heb hier een iMac 400 DV draaien met een 80 GB schijf op 7200 RPM.
Geen enkel probleem met warmte.

Wil je op zeker spelen, dan kun je een 5400 RPM schijf nemen.
Voor gebruik als iTunes Jukebox zal dat geen probleem zijn.

Inbouwen is een half uur werk voor iemand die er geen moeite mee heeft om een computer uit elkaar te halen.
Neem je er lekker de tijd voor, dan haal je het fluitend binnen een uur.

Het enige waar je even wat zweet in de handjes van krijgt is als je de doorzichtige onderkant van de iMac af moet peuteren. Dan moet je even wat kracht gebruiken, maar als je dat goed en voorzichtig doet is er niets aan de hand.

(Je kunt natuurlijk ook je vriend even vragen om de iMac uit elkaar te halen. Die zal dat vast en zeker met plezier doen.:P)

ππ

[quote:bb29f43d2f="johnny_cash"]check de kbase .. nou daar is het niet te vinden heb al 3 uur bij apple aan de lijn gehangen niemand die het wist en ik heb nou niet bepaald zin om eerst een imac open te schroeven en daarna te kijken en dan hem weer dicht te schroeven.. dat is simpelweg vragen om problemen![/quote:bb29f43d2f] Het is een 3,5" drive die dwars op de 5,25" CD/DVD unit staat. Kijk [url=http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html]hier[/url] maar eens voor info en foto's.

[quote:dc28332cda="els"]Ik kan een imac 450 dv overnemen van een vriend, maar er moet nog wel een nieuwe harde schijf in. Leuke jukebox voor itunes lijkt me. Uit diverse eerdere draadjes blijkt dat dat een interessant zelfbouwklusje voor beginnende nerds is, maar ik weet nou nog niet waaraan die harde schijf moet voldoen en waar je die goedkoop op de kop kan tikken.[/quote:dc28332cda]

Ik heb dezelfde iMac staan die jij kan overnemen en heb vorig jaar een 80GB (IBM 7200) erin geplaats en heeft de hete zolderkamer vorig jaar zomer overleeft.
Gebruikt de imac puur voor MegaSeg (http://www.megaseg.com/about.html) en staat gemiddeld 80 uur (continu) per week aan.
Geen probleem met de hitte gehad.

Tipje ga voor de laatste Maxtor met 8Mb Cache, zit ook in mijn cube (120Gb) en is heeeel erg snel & stil.

Succes

Ik heb net een 120 gb western digital gekocht voor een vriendin van me en die ga ik in haar 350 mhz imacje inbouwen. de bios kan tot (naar ik meen) 128 gb aan dus meer heeft geen zin. De harde schijven van tegenwoordig worden niet zo warm meer als de "oude" 7200 rpm's dus dat is geen probleem. Er zijn ook online handleidingen te vinden over hoe je opereert op een imacje. Trouwens op wwwxlr8yourmac.com staan meerdere reviews over deze topic en daar lees ik over veel gelukkige imac bezitters die een snellere imac terug hebben na de operatie.

succes.

WOW!! Ik let even niet op en ik heb een pagina vol antwoorden waar ik wat mee kan op mijn vraag. Hartstikke bedankt!

[quote:95aae1c89d=“macpro”]De schijf haal je lekker goedkoop bij een PC boer.
De informatie haal je hier. :wink: (…)(Je kunt natuurlijk ook je vriend even vragen om de iMac uit elkaar te halen. Die zal dat vast en zeker met plezier doen.:P)[/quote:95aae1c89d]

Waarom kom ik ook al weer zo graag op dit forum? {{{{Macpro}}}}
Ik denk dat mijn vriend dat inderdaad wel leuk zal vinden. Delft-ingenieurtje - (pc)nerd - tikje mac-hater :innocent:

even nog een verlate reactie

ik heb zelf een 120 gb maxtor hd diamondMax plus9 ATA133 7200RPM 8MB
in mijn imac DV400 gemonteerd ( piece of cake)
en deze draait als een tierelier
hij is lekker stil (tenminste vind ik)
en kan ook goed tegen de hitte
heb hem ook hele dagen aanstaan
geen probleem

Volgens mij komt die iJukebox van mij wel voor elkaar!

Dat denk ik ook, els :)

Maar AFAIK worden Maxtor schijven best wel warm…ik zou zelf voor een Seagate of een Western Digital gaan…

[quote:0c32bd02f3="bluepower"]ik heb zelf een 120 gb maxtor hd diamondMax plus9 ATA133 7200RPM 8MB in mijn imac DV400 gemonteerd ( piece of cake) [/quote:0c32bd02f3]

idem hier (zelfde specs)
de iMac draait de hele dag: iTunes, apache, poisoned …
superspul die maxtor